Katalog

Anna Woźniak, 2011-05-31
Zgierz

Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji powtórzeniowej na temat literatury oświecenia i romantyzmu.

- n +

I CZĘŚĆ ORGANIZACYJNA

- Uczniowie przygotowują się do lekcji;
- Nauczyciel sprawdza listę obecności.


II WPROWADZENIE

Uczniowie:
- podają wszystkie swoje skojarzenia ze słowami oświecenie i romantyzm; pomysły są zapisywane na tablicy (burza mózgów);

Nauczyciel:
- dokonuje szybkiej analizy zapisów;
- podaje temat i określa cele lekcji.


III OPRACOWANIE TEMATU


CZĘŚĆ I

Zadaniem uczniów w tej części lekcji jest gruntowne powtórzenie wiadomości z zakresu historii literatury oświecenia i romantyzmu. Na przeznaczony do opanowania materiał składa się 4 zagadnień:

a. Założenia światopoglądowe obu epok (z wyjaśnieniem terminów).
b. Sztuka i jej twórcy.
c. Tematyka i funkcja literatury (z przykładami).
d. Uprawiane gatunki i ich realizacje.

Klasa zostaje podzielona na czteroosobowe zespoły. Praca przebiega w IV etapach.



ETAP I:
Każda grupa otrzymuje do opracowania całość materiału (a + b + c + d), a każdy jej członek – jedno z zagadnień (a, b, c lub d).

ETAP II:
Uczniowie z poszczególnych zespołów, opracowujący ten sam fragment materiału, spotykają się w grupach ekspertów. Tam porządkują swoją wiedzę, wyjaśniają wątpliwości i zastanawiają się, w jaki sposób najlepiej nauczyć pozostałych członków swoich grup danej partii materiału.

ETAP III:
Uczniowie wracają do swoich macierzystych grup i uczą się wzajemnie. Każdy członek grupy powinien opanować całość materiału (a + b + c + d).

ETAP IV:
Następuje sprawdzian całości wiedzy opanowanej przez uczniów (a + b + c + d). Nauczyciel zadaje przygotowane uprzednio pytania, poszczególni członkowie grup odpowiadają, po czym następuje podsumowanie i ocena pracy klasy.


CZĘŚĆ II

W tej części lekcji uczniowie pracują indywidualnie. Nauczyciel podaje początki zdań, zaś zadaniem uczniów jest dokończyć każdą z wypowiedzi w zeszytach.


- Za największą zaletę literatury oświecenia uważam .............., ponieważ ...............
- Za największą wadę literatury oświecenia uważam .............., ponieważ ...............
- Za największą zaletę literatury romantyzmu uważam .............., ponieważ ...............
- Za największą wadę literatury romantyzmu uważam .............., ponieważ ...............
- Spośród utworów oświeceniowych najbardziej podobał mi się .............., ponieważ ...............
- Spośród utworów oświeceniowych najmniej podobał mi się .............., ponieważ ...............
- Spośród utworów romantycznych najbardziej podobał mi się .............., ponieważ ...............
- Spośród utworów oświeceniowych najmniej podobał mi się .............., ponieważ ...............
- Zdecydowanie preferuję literaturę oświecenia/romantyzmu, ponieważ ..............


IV PODSUMOWANIE

Uczniowie:
- każdy dokonuje samooceny: zastanawia się, a następnie zapisuje, co umie najlepiej oraz czego jeszcze powinien się douczyć;

Nauczyciel:
- podsumowuje pracę klasy.


V WYJAŚNIENIE I ZADANIE PRACY DOMOWEJ

Nauczyciel:
- poleca napisanie pracy na temat:
Nie można świata zostawić w spokoju (J. J. Szczepański) – opisz, jak to założenie realizowali twórcy literatury oświeceniowej, a jak romantycy?
Wyświetleń: 2519


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.