Katalog Anna Woźniak, 2011-05-31 Zgierz Język polski, Scenariusze Scenariusz lekcji powtórzeniowej na temat literatury oświecenia i romantyzmu.I CZĘŚĆ ORGANIZACYJNA - Uczniowie przygotowują się do lekcji; - Nauczyciel sprawdza listę obecności. II WPROWADZENIE Uczniowie: - podają wszystkie swoje skojarzenia ze słowami oświecenie i romantyzm; pomysły są zapisywane na tablicy (burza mózgów); Nauczyciel: - dokonuje szybkiej analizy zapisów; - podaje temat i określa cele lekcji. III OPRACOWANIE TEMATU CZĘŚĆ I Zadaniem uczniów w tej części lekcji jest gruntowne powtórzenie wiadomości z zakresu historii literatury oświecenia i romantyzmu. Na przeznaczony do opanowania materiał składa się 4 zagadnień: a. Założenia światopoglądowe obu epok (z wyjaśnieniem terminów). b. Sztuka i jej twórcy. c. Tematyka i funkcja literatury (z przykładami). d. Uprawiane gatunki i ich realizacje. Klasa zostaje podzielona na czteroosobowe zespoły. Praca przebiega w IV etapach. ETAP I: Każda grupa otrzymuje do opracowania całość materiału (a + b + c + d), a każdy jej członek – jedno z zagadnień (a, b, c lub d). ETAP II: Uczniowie z poszczególnych zespołów, opracowujący ten sam fragment materiału, spotykają się w grupach ekspertów. Tam porządkują swoją wiedzę, wyjaśniają wątpliwości i zastanawiają się, w jaki sposób najlepiej nauczyć pozostałych członków swoich grup danej partii materiału. ETAP III: Uczniowie wracają do swoich macierzystych grup i uczą się wzajemnie. Każdy członek grupy powinien opanować całość materiału (a + b + c + d). ETAP IV: Następuje sprawdzian całości wiedzy opanowanej przez uczniów (a + b + c + d). Nauczyciel zadaje przygotowane uprzednio pytania, poszczególni członkowie grup odpowiadają, po czym następuje podsumowanie i ocena pracy klasy. CZĘŚĆ II W tej części lekcji uczniowie pracują indywidualnie. Nauczyciel podaje początki zdań, zaś zadaniem uczniów jest dokończyć każdą z wypowiedzi w zeszytach. - Za największą zaletę literatury oświecenia uważam .............., ponieważ ............... - Za największą wadę literatury oświecenia uważam .............., ponieważ ............... - Za największą zaletę literatury romantyzmu uważam .............., ponieważ ............... - Za największą wadę literatury romantyzmu uważam .............., ponieważ ............... - Spośród utworów oświeceniowych najbardziej podobał mi się .............., ponieważ ............... - Spośród utworów oświeceniowych najmniej podobał mi się .............., ponieważ ............... - Spośród utworów romantycznych najbardziej podobał mi się .............., ponieważ ............... - Spośród utworów oświeceniowych najmniej podobał mi się .............., ponieważ ............... - Zdecydowanie preferuję literaturę oświecenia/romantyzmu, ponieważ .............. IV PODSUMOWANIE Uczniowie: - każdy dokonuje samooceny: zastanawia się, a następnie zapisuje, co umie najlepiej oraz czego jeszcze powinien się douczyć; Nauczyciel: - podsumowuje pracę klasy. V WYJAŚNIENIE I ZADANIE PRACY DOMOWEJ Nauczyciel: - poleca napisanie pracy na temat: Nie można świata zostawić w spokoju (J. J. Szczepański) – opisz, jak to założenie realizowali twórcy literatury oświeceniowej, a jak romantycy? Wyświetleń: 2519
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |