AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aleksandra Kaleta, 2011-05-31
kalisz

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji języka polskiego w opraciu o fragment książki R. Brudbery

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie II gimnazjum

Temat: TĘSKNIMY DO UTOPII ? ( dyskusja w oparciu o tekst „Nadejdą ciepłe deszcze”)

CELE LEKCJI
Uczeń potrafi:
wyjaśnić pojęcie: utopia i antyutopia
wskazać cechy charakterystyczne prozy fantastycznonaukowej
analizować świat przedstawiony utworu, wskazywać środki stylistyczne
wyjaśnić i zinterpretować sens utworu i jego dydaktyczną wymowę

FORMY I METODY PRACY
Praca indywidualna, praca z tekstem, dyskusja

PRZEBIEG LEKCJI

1.Nawiązanie do poprzedniej lekcji. Przypomnienie pojęcia utopia w odniesieniu do tekstu prasowego o domach przyszłości. Prezentacja przygotowanych przez uczniów plakatów , przedstawiających ich własne wizje domów za kilkadziesiąt lat, omówienie najciekawszych prac. Wskazanie nietypowych , nowatorskich rozwiązań, pomysłów, udogodnień.

2.Krótkie streszczenie tekstu przeczytanego przez uczniów w domu.
3.Opracowanie tekstu zmierzające do odpowiedzi na pytania:
a)jakimi środkami posłużył się autor dla uzyskania ekspresji świata przedstawionego?
b)Na jakiej podstawie można zaliczyć utwór do antyutopii?
c)Jakie jest przesłanie utworu?
4. Wyliczenie bohaterów tekstu. Podkreślenie, że głównym bohaterem utworu jest dom.
5. Wskazanie cezury kompozycyjnej utworu, dzielącej opowiadanie na dwie części.
6. Wydobycie z tekstu informacji o nieobecnych mieszkańcach domu ( kim byli, co robili, czego nie musieli robić, jaki był rozkład ich dnia?)
7. Wyodrębnienie charakterystycznego rytmu narracji ( wyliczenia, zestawienie czynności ludzi i czynności domu)
8. Jaki obraz domu wyłania się z tego zestawienia? ( dom – organizator , kucharz, obrońca...)
1.Rozważanie zasadności tezy, że w opowiadaniu nastąpiło odwrócenie ról: dom został uczłowieczony, a człowiek uprzedmiotowiony.
2.Wyszukiwanie w tekście środków stylistycznych – personifikacji, porównań, metafor
3.Wyszukiwanie w tekście elementów fantastycznych i naukowych.
4.Podsumowanie i wnioski. Zapis notatki w zeszycie.

Antyutopijny tekst Bradbury`ego nabiera cech przestrogi przed przyznaniem sobie wszechwładzy nieomal bogów zapatrzonych w potęgę rozumu, lecz nie liczących się wystarczająco z siłami natury, a zwłaszcza ze złem tkwiącym w człowieku, które jest w stanie wszystko unicestwić.

Praca domowa; napisać wypracowanie „Jaki będzie świat w XXI wieku?”

( Przygotowanie scenariusza : Aleksandra Kaleta , Zespół Szkół w Russowie )
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1132


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.