Katalog

Monika Łaszkiewicz, 2011-05-31
Koło

Zajęcia przedszkolne, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty

- n +



Plan rozwoju zawodowego
nauczyciela stażysty ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego












Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty

Imię i nazwisko: Monika
Imię i nazwisko opiekuna stażu: Jolanta
Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2010r.
Data zakończenia stażu: 31.05.2011r.
Miejsce pracy: Zespół Szkół w Dębach Szlacheckich
Stanowisko: Nauczyciel wychowania przedszkolnego
Wykształcenie:
• Studia Licencjackie, kierunek: Pedagogika, specjalność: Edukacja wczesnoszkolna z wychowaniem przedszkolnym, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koninie.
• Studia Magisterskie, kierunek: Pedagogika, specjalność: Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Cel główny: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego
Cele szczegółowe:
1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania przedszkola.
2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w przedszkolu i sposobów jej prowadzenia.
3. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków odbywania zajęć praktycznych.
4. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym.
5. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omawianie ich z osobą hospitującą.
6. Podniesienie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego.


Opracowany plan rozwoju zawodowego zawiera zadania wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczycieli.
Lp. Działania i zadania nauczyciela Forma/metoda realizacji Termin realizacji Dowody realizacji/ dokumentacja

ZADANIA WYNIKAJĄCE Z ROZPORZĄDZENIA MEN Z DNIA 1 GRUDNIA 2004 R.
§ 6 ust. 2 pkt. 1 znajomość organizacji zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż

1. Poznanie procedury osiągania awansu zawodowego. Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego na stopień nauczyciela kontraktowego, śledzenie informacji w Internecie i prasie poświęconej oświacie.

Napisanie planu rozwoju zawodowego.
Wrzesień 2010r. Opracowanie i zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego.
2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. Omówienie i ustalenie przebiegu stażu oraz omówienie treści zawartych w planie rozwoju zawodowego.

Rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu, zawarcie pisemnego kontraktu z opiekunem. Wrzesień 2010r. Omówienie zasad współpracy, harmonogram hospitacji i zajęć obserwowanych przez opiekuna stażu, wzajemna współpraca między nauczycielem stażystą a nauczycielem opiekunem.

3. Zapoznanie się
z podstawowymi dokumentami określającymi organizację i zadania przedszkola. Analiza dokumentacji szkoły:
- Statut Szkoły,
- Program Wychowawczy
Szkoły,
- Program Profilaktyki,
- Karta Nauczyciela,
- Ustawa o systemie oświaty.
Wrzesień 2010 – maj 2011r. Zapis w dokumentacji przebiegu stażu.
4. Poznanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, rozporządzenia w sprawie nowej podstawy programowej. Zapoznanie się z programem:
„Razem w przedszkolu”
Jolanty Andrzejewskiej i Jolanty Wieruckiej, wyd. WSiP.
Wrzesień 2010r. Zapis w dokumentacji przebiegu stażu.

5. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa
i higieny pracy w przedszkolu
i szkole. Udział w szkoleniu BHP
i analiza regulaminu BHP oraz ppoż.

Zapoznanie się z danymi o ryzyku zawodowym na stanowisku nauczyciela.
Wrzesień –
paździer-nik 2010r. Stosowanie obowiązujących zasad bezpieczeństwa.

Notatki
6. Zapoznanie się ze sposobem prowadzenia dokumentacji w przedszkolu. - wpisy do dziennika zajęć,
- opracowywanie scenariuszy
zajęć,
- opracowywanie
uroczystości szkolnych,
- opracowywanie scenariuszy
zebrań z rodzicami.
Wrzesień 2010 – maj 2011r. Prawidłowo prowadzona dokumentacja przebiegu wychowania
i nauczania, scenariusze, plany miesięczne.
7. Dokumentowanie realizacji Planu Rozwoju Zawodowego. Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, potwierdzeń, scenariuszy zajęć, zdjęć.
Okres stażu. Teczka stażysty.
8. Przygotowanie projektu sprawozdania. Przygotowanie sprawozdania opisującego przebieg oraz stopień realizacji przyjętego planu rozwoju, uwzględnienie zmian i modyfikacji planu rozwoju.
Kwiecień 2011r. Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.
9. Zbieranie informacji o własnych osiągnięciach od opiekuna stażu.

Dwa tygodnie przed zakończe-niem stażu. Sprawozdanie opiekuna.


§ 6 ust. 2 pkt. 2 umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż

10. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli. Obserwacja według wcześniej opracowanych narzędzi, omówienie i zapisanie jej wyników
Raz w miesiącu. Konspekty obserwowanych zajęć, wnioski
z obserwacji.
11. Prowadzenie zajęć edukacyjnych w obecności opiekuna stażu lub innego nauczyciela.
Opracowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych, konsultacje, analiza i ewaluacja. Raz w miesiącu.
Wrzesień 2010r. – maj 2011r. Scenariusze zajęć edukacyjnych, wnioski i uwagi do realizacji.
12. Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym. Udział w kursach i szkoleniach, zbieranie informacji mogących pomóc w dalszej pracy, lektura czasopism pedagogicznych i psychologicznych oraz książek o tematyce pedagogiczno-psychologicznej Wrzesień 2010 – maj 2011r. Zaświadczenia ukończenia szkoleń, kursów, warsztatów.

Pisemna prezentacja przeczytanych książek i czasopism

13. Wymiana doświadczeń.
Dzielenie się swoją wiedzą
z innymi nauczycielami, rodzicami. Okres stażu. Notatki.

Zajęcia otwarte dla rodziców.
14. Wspomaganie aktywności twórczej dzieci. Udział wychowanków w konkursach plastycznych. Okres stażu. Potwierdzenia od organizatorów, dyplomy.

§ 6 ust. 2 pkt. 3 znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów

15. Rozpoznanie możliwości i potrzeb dzieci znajdujących się w grupie. Diagnoza.
Prowadzenie kart obserwacji. Okres stażu. Karty obserwacji dziecka.
16. Gromadzenie informacji o środowisku z którego pochodzą dzieci oraz ich zainteresowaniach.
Rozmowy w zespole wychowawczym.

Analiza Karty informacyjnej dziecka.
Spotkania z rodzicami (rozmowy indywidualne).
Okres stażu. Karta informacyjna o dziecku

Notatki własne.
17. Współpraca z rodzicami. Indywidualne rozmowy mające na celu lepszą współpracę i uzyskanie informacji zwrotnej.

Zaangażowanie rodziców w przygotowania uroczystości w grupie.

Pozyskiwanie rodziców do pracy na rzecz grupy i szkoły.
Okres stażu. Sprawozdania z zebrań.

Dokumentacja fotograficzna.

§ 6 ust. 2 pkt. 4 umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć

18. Poznanie zasad omawiania prowadzonych
i obserwowanych zajęć. Rozmowa z opiekunem stażu.

Notowanie spostrzeżeń.

Wyciąganie wniosków.
Okres stażu. Notatki, spostrzeżenia.
19. Obserwowanie zajęć
prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli pod kątem zgodności zamierzonych celów.
Notowanie wniosków, pytań i uwag co do realizacji. Raz w miesiącu. Protokoły zajęć.
20. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności.
Uwzględnianie opinii opiekuna o sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z dzieckiem. Okres stażu. Teczka stażysty.

ZADANIA WYNIKAJACE Z WŁASNYCH ZAINTERESOWAŃ I POTRZEB PLACÓWKI

21. Zadania związane z planem rocznym szkoły. Organizowanie i współorganizowanie imprez przedszkolnych typu: urodziny dzieci, Dzień Chłopca, Pasowanie na przedszkolaka, Andrzejki, Mikołajki, Wigilia, Bal Karnawałowy, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Kobiet, Dzień Mamy i Taty.

Dekoracja przedszkola.
Redagowanie tablic informacyjnych.
Okres stażu. Notatki, scenariusze, zdjęcia.
22. Doskonalenie multimedialnych technik pracy. Publikacja w Internecie planu rozwoju zawodowego.
Przygotowanie materiałów na zajęcia z wykorzystaniem komputera.
Korzystanie z encyklopedii multimedialnej i Internetu. Okres stażu.
Teczka stażysty,
pomoce wykorzystywane
w zajęciach.

Dokumentacja fotograficzna.
23. Pogłębianie wiedzy i umiejętności dydaktyczno – wychowawczych. Uczestnictwo w kursach doskonalenia zawodowego, studiowanie fachowej literatury.
Okres stażu. Zaświadczenia, spis literatury.

…………………………………… ……………………………
MIEJSCOWOŚĆ, DATA PODPIS I PIECZĘĆ DYREKTORA

Wyświetleń: 2078


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.