AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Szypenbejl-Gruca
Różne, Scenariusze

Wykorzystanie możliwości współczesnej techniki w poszukiwaniu informacji - scenariusz lekcji w ramach ścieżki czytelniczo-medialnej

- n +

Scenariusz lekcji w ramach ścieżki czytelniczo-medialnej
"Wykorzystanie możliwości współczesnej techniki w poszukiwaniu informacji"

Cele lekcji

  • Zapoznanie uczniów ze sposobami docierania do informacji poprzez media
  • Uświadomienie konieczności selekcjonowania informacji

    Metody i formy pracy

  • Wykład nauczyciela
  • Praca w grupach

    Środki dydaktyczne

  • Komputery z dostępem do Internetu
  • Programy multimedialne: Encyklopedia Techniki, Encyklopedia Multimedialna PWN, Atlas Polski (obiekty turystyczne) i in.

    Przebieg lekcji

    Etap I
    Prezentacja zgromadzonych programów multimedialnych i udogodnień, które dają użytkownikowi (informacje tekstowe, prezentacje wideo i audio, różne możliwości wyszukiwania, łatwość przemieszczania się pomiędzy hasłami itd.)

    Prezentacja sposobu działania wyszukiwarek internetowych, zapoznanie uczniów z możliwościami wyszukiwania złożonego i uświadomienie korzyści wynikających z jego stosowania.

    Etap II
    Podział klasy na zespoły - w zależności od liczebności klasy oraz ilości sprzętu i oprogramowania jakimi dysponujemy. Każdy z zespołów otrzymuje polecenie wyszukania informacji na zadany temat np.: życie i twórczość Wisławy Szymborskiej, życie i twórczość Pabla Picassa, Ojcowski Park Narodowy, średniowieczne zamki w Małopolsce, zwyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi.

    Etap III
    Każdy z zespołów wybiera potrzebny do wykonania zadania program multimedialny. Wyszukuje informacje na zadany temat, a następnie stara się wyszukać informacje w Internecie. Spośród znalezionych w sieci informacji uczniowie odrzucają te, które uzyskali już wcześniej dzięki programom multimedialnym.

    Etap IV
    Podsumowanie pracy. Uczniowie określają źródło pochodzenia większości zdobytych informacji (programy multimedialne czy Internet).

    Dyskusja na temat "Kiedy warto poszukiwać informacji w sieci? Jakie trudności napotykają osoby poszukujące informacji w Internecie?"

    Po lekcji:
  • Uczeń potrafi wykorzystać wszelkiego typu informacje dostarczane przez programy multimedialne.
  • Zna sposób działania wyszukiwarek internetowych, potrafi wykorzystać ich możliwości.
  • Rozumie konieczność selekcji i wartościowania informacji uzyskanych w Internecie.

    Opracowanie: Elżbieta Szypenbejl-Gruca
    nauczyciel Gimnazjum w Radziszowie

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 892


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.