Katalog

Paweł Kuczera, 2011-05-29
Kornowac

Matematyka, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty

- n +

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO

Mgr …...................
nauczyciel matematyki w Zespole Szkolno – Przedszkolnym ….................





mgr …...............................
opiekun stażu



01.09.2010r.
data rozpoczęcia stażu
31.05.2011r.
data zakończenia stażu

Imię i nazwisko nauczyciela stażysty: …........................
Nazwa szkoły: Zespół Szkolno – Przedszkolny …...........................
Stanowisko: nauczyciel matematyki
Posiadane wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym
Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2010 r.
Planowana data ukończenia stażu: 31.05.2011 r.
Opiekun stażu: mgr …................................



Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.



Cele szczegółowe:
1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły.
2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole i sposobów jej prowadzenia.
3. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków odbywania zajęć.
4. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym.
5. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora i omawianie ich.
6. Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego: wewnątrzszkolnych i samokształcenia.
7. Współpraca z rodzicami i wychowawcami klas.
8. Poszerzanie wiedzy, zdobycie nowych umiejętności.

Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły (§6 ust.2 pkt. 1)*.

Lp
Zadania
Formy realizacji
Osoby wspierające
Termin
Dowody realizacji wskazówki uwagi
1
Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego nauczycieli.
Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli.
Opiekun stażu, bibliotekarka, dyrektor szkoły.
Wrzesień 2010 r.
Poznanie wymagań dotyczących uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego.
2
Zapoznanie się z tygodniowym rozkładem zajęć w szkole, dyżurami, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami.
Obserwacja, udział w Radach Pedagogicznych.
Nauczyciel odpowiedzialny za tygodniowy rozkład zajęć, dyrektor, opiekun stażu.
Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r.
Organizacja zajęć własnych.
3
Nawiązanie współpracy stażysty z opiekunem stażu.
Rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu, zawarcie ustnego kontraktu z opiekunem.
Opiekun stażu
Wrzesień 2010 r.
Omówienie zasad współpracy.
Pomoc opiekuna w przygotowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego.
4
Opracowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły.
Zredagowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły.
Opiekun stażu
Wrzesień 2010 r.
Plan Rozwoju Zawodowego.
5
Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły.
Zapoznanie się z podstawowymi dokumentami regulującymi pracę szkoły: Statut Szkoły, program wychowawczy, wewnątrzszkolny system oceniania.
Opiekun stażu, bibliotekarka, dyrektor.
Wrzesień, Październik 2010 r.
Notatki własne.
6
Poznanie zasad prowadzenia dokumentacji.
Zapoznanie się z rodzajem oraz sposobem prowadzenia dokumentacji szkolnej: dziennik lekcyjny, dziennik przedmiotowy itd.
Opiekun stażu, dyrektor.
Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r.
Prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej.
7
Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciw pożarowymi.
Lektura obowiązujących przepisów w tym zakresie, praktyczne stosowanie zasad BHP podczas codziennej realizacji zajęć praktycznych, pozalekcyjnych i dyżurów.
Dyrektor, opiekun stażu.
Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r.
Notatki własne.
8
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.
Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, potwierdzeń, scenariuszy lekcji.
Opiekun stażu.
Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r.
Teczka stażysty.
9
Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu i przedłożenie go Dyrektorowi szkoły.
Przygotowanie sprawozdania opisującego przebieg oraz stopień realizacji przyjętego planu rozwoju, uwzględnienie zmian i modyfikacji planu rozwoju.
Opiekun stażu
Maj 2011 r.
Sprawozdanie z realizacji stażu.
10
Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego wraz z dołączoną dokumentacją.
Sporządzenie wniosku oraz przygotowanie dokumentacji.

Maj 2011 r.
Wniosek, dokumentacja z realizacji stażu.



Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły (§6 ust.2 pkt. 2)*.

Lp
Zadanie
Formy realizacji
Osoby wspierające
Termin
Dowody realizacji, wskazówki, uwagi
1
Tworzenie własnego warsztatu pracy.
Analiza wybranych zestawów podręczników.
Opiekun stażu.
Wrzesień 2010 r.
Rozkłady materiału wybranych programów nauczania. Założenie teczki wychowawcy.
2
Realizacja programu nauczania matematyki.
Prowadzenie zajęć lekcyjnych, poznanie podstawy programowej, sporządzenie rozkładów materiału, poznanie kryteriów ocen opracowanych w szkole, poznanie standardów wymagań dla uczniów. Uwzględnienie programu naprawczego przy sporządzaniu rozkładu materiału.


Opiekun stażu.
Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r.
Rozkład materiałów nauczania, kryteria ocen, zapisy w dzienniku lekcyjnym.
3
Opracowanie kryteriów ocen dla poszczególnych klas.
Opracowanie samodzielne i ewentualna modyfikacja istniejących kryteriów oceniania z jednoczesnym przestrzeganiem zasad WSO.


Opiekun stażu.
Wrzesień 2010 r.
Ujęcie oczekiwanych od ucznia umiejętności w planach wynikowych.
4
Doskonalenie własnego warsztatu pedagogicznego.
Opracowywanie sprawdzianów, testów, prac klasowych.

Opiekun stażu.
Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r.
Gromadzone prace klasowe i testy.
5
Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym wewnątrzszkolnym i samokształceniu.
Udział w: kursach, warsztatach, szkoleniach itd.





Dyrektor, opiekun stażu.
Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r.
Zaświadczenia o ukończeniu kursów, warsztatów, szkoleń. Zaświadczenie o udziale w spotkaniach. Sprawozdania. Notatki własne.

6
Doskonalenie multimedialnych technik pracy.

Praca z komputerem z wykorzystaniem Internetu w pracy nad rozwojem zawodowym, przygotowaniu lekcji. Publikacja w Internecie planu rozwoju zawodowego oraz wybranych konspektów lekcji.
.
Opiekun stażu, dyrektor, nauczyciele różnych przedmiotów.
Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r.

Teczka stażysty, płyta CD z zapisem elektronicznym. Notatki własne.
7
Współpraca z biblioteką szkolną.
Zapoznanie się z regulaminem oraz zasobami biblioteki.
Bibliotekarka
Wrzesień 2010 r.- Maj 2011 r.
Potwierdzenie nauczyciela - bibliotekarza o zapoznaniu się z regulaminem oraz zasobami biblioteki szkolnej.
8
Przygotowanie uczniów do konkursów i olimpiad.
Rozmowa z uczniami.
Opiekun stażu.
Wrzesień 2010 r.- Maj 2011 r.
Zaświadczenia, potwierdzenie udziału przez opiekuna stażu.

Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (§6 ust.2 pkt. 3)*


Lp
Zadania
Formy realizacji
Osoby wspierające
Termin
Dowody realizacji, wnioski, uwagi
1
Zapoznanie się z programem wychowawczym i profilaktycznym szkoły. Określenie zadań nauczyciela - wychowawcy
Analiza programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły. Wyciągnięcie wniosków i wskazówek dla nauczyciela. Spotkanie z pedagogiem szkolnym
Opiekun stażu.
Wrzesień, Październik 2010 r.
Notatki własne. Spostrzeżenia i lista obowiązków wychowawczych nauczyciela - wychowawcy.
2
Pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów.

Czytanie literatury pedagogicznej i psychologicznej, rozmowy w zespole wychowawczym. Sporządzenie planu pracy wychowawcy klasy
Opiekun stażu, bibliotekarka, nauczyciele.
Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r.
Spis przeczytanych książek, notatki własne.
3
Współpraca z wychowawcami w rozpoznawaniu i rozwiązywaniu trudności wychowawczych i edukacyjnych uczniów.


Rozmowy, uwagi, wnioski, opinie o uczniach.
Opiekun stażu, wychowawcy.
Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r.
Odpowiednie potwierdzenia.
4
Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły.
Planowanie i organizacja, lub udział w organizowanych wydarzeniach w życiu szkoły.
Opiekun stażu, dyrektor, nauczyciele.
Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r.
Dokumentacja szkolna, zapisy w dziennikach, potwierdzenia uczestnictwa w organizacji imprez szkolnych, programy imprez szkolnych.



5
Rozpoznanie problemów w środowisku uczniowskim
Analiza dokumentów prowadzonych w szkole (opinie i orzeczenia poradni pedagogiczno - psychologicznej)
Pedagog szkolny
Wrzesień 2010 r.
Potwierdzenie pedagoga szkolnego
6
Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków.
Rozmowy z uczniami i rodzicami. Współpraca z pedagogiem szkolnym
Pedagog szkolny, rodzice
Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r.
Teczka wychowawcy klasy
7
Realizacja zadań wychowawczo - opiekuńczych
Pełnienie funkcji wychowawcy klasy. Systematyczny kontakt z pedagogiem szkolnym. Rozwijanie skutecznych i właściwych relacji uczeń - nauczyciel. Organizacja imprez okolicznościowych oraz współpraca z Rada Klasową w rozwiązywaniu problemów klasowych.
Pedagog szkolny, nauczyciele, opiekun stażu
Okres stażu
Teczka wychowawcy klasy, notatki własne

Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§6 ust.2 pkt. 4)*

Lp
Zadania
Formy realizacji
Osoby wspierające
Termin
Dowody realizacji wnioski uwagi
1
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu.
Obecność na lekcjach innych nauczycieli, omówienie zajęć.
Opiekun stażu, nauczyciele.
Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r.
Arkusze obserwacji lekcji. Notatki i wnioski z prowadzonych zajęć.
2
Hospitacje ze strony dyrektora szkoły lub opiekuna stażu na lekcjach w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu.
Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora szkoły lub opiekuna stażu i późniejsze ich omówienie.
Dyrektor, opiekun stażu.
Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r.
Arkusze obserwacji lekcji, własne wnioski i refleksje, opinia osoby hospitującej na temat pracy dydaktycznej, konspekty z zajęć.
3
Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności.
Uwzględnienie opinii dyrektora i opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniami. Analiza własnych lekcji, notatek i rozmów pohospitacyjnych.
Dyrektor, opiekun stażu.
Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r.
Wyniki pedagogiczne i wnioski do dalszej pracy. Wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć.


.............................................
(podpis stażysty)

Dnia …………….



* Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 1 grudnia 2004 w sprawie uzyskiwania awansu zawodowego nauczycieli uwzględniające zmiany w związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 zmieniającym rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 214, poz.1580) na podstawie art. 9g ust.10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r.– Karta Nauczyciela (Dz. U. Z 2003r. Nr 118, poz. 1112, z późn. zm.)
Wyświetleń: 1756


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.