Katalog Paweł Kuczera, 2011-05-29 Kornowac Matematyka, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażystyPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO Mgr …................... nauczyciel matematyki w Zespole Szkolno – Przedszkolnym …................. mgr …............................... opiekun stażu 01.09.2010r. data rozpoczęcia stażu 31.05.2011r. data zakończenia stażu Imię i nazwisko nauczyciela stażysty: …........................ Nazwa szkoły: Zespół Szkolno – Przedszkolny …........................... Stanowisko: nauczyciel matematyki Posiadane wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2010 r. Planowana data ukończenia stażu: 31.05.2011 r. Opiekun stażu: mgr …................................ Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. Cele szczegółowe: 1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły. 2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole i sposobów jej prowadzenia. 3. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków odbywania zajęć. 4. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym. 5. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora i omawianie ich. 6. Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego: wewnątrzszkolnych i samokształcenia. 7. Współpraca z rodzicami i wychowawcami klas. 8. Poszerzanie wiedzy, zdobycie nowych umiejętności. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły (§6 ust.2 pkt. 1)*. Lp Zadania Formy realizacji Osoby wspierające Termin Dowody realizacji wskazówki uwagi 1 Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego nauczycieli. Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli. Opiekun stażu, bibliotekarka, dyrektor szkoły. Wrzesień 2010 r. Poznanie wymagań dotyczących uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego. 2 Zapoznanie się z tygodniowym rozkładem zajęć w szkole, dyżurami, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami. Obserwacja, udział w Radach Pedagogicznych. Nauczyciel odpowiedzialny za tygodniowy rozkład zajęć, dyrektor, opiekun stażu. Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r. Organizacja zajęć własnych. 3 Nawiązanie współpracy stażysty z opiekunem stażu. Rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu, zawarcie ustnego kontraktu z opiekunem. Opiekun stażu Wrzesień 2010 r. Omówienie zasad współpracy. Pomoc opiekuna w przygotowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego. 4 Opracowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły. Zredagowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły. Opiekun stażu Wrzesień 2010 r. Plan Rozwoju Zawodowego. 5 Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły. Zapoznanie się z podstawowymi dokumentami regulującymi pracę szkoły: Statut Szkoły, program wychowawczy, wewnątrzszkolny system oceniania. Opiekun stażu, bibliotekarka, dyrektor. Wrzesień, Październik 2010 r. Notatki własne. 6 Poznanie zasad prowadzenia dokumentacji. Zapoznanie się z rodzajem oraz sposobem prowadzenia dokumentacji szkolnej: dziennik lekcyjny, dziennik przedmiotowy itd. Opiekun stażu, dyrektor. Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r. Prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej. 7 Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciw pożarowymi. Lektura obowiązujących przepisów w tym zakresie, praktyczne stosowanie zasad BHP podczas codziennej realizacji zajęć praktycznych, pozalekcyjnych i dyżurów. Dyrektor, opiekun stażu. Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r. Notatki własne. 8 Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, potwierdzeń, scenariuszy lekcji. Opiekun stażu. Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r. Teczka stażysty. 9 Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu i przedłożenie go Dyrektorowi szkoły. Przygotowanie sprawozdania opisującego przebieg oraz stopień realizacji przyjętego planu rozwoju, uwzględnienie zmian i modyfikacji planu rozwoju. Opiekun stażu Maj 2011 r. Sprawozdanie z realizacji stażu. 10 Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego wraz z dołączoną dokumentacją. Sporządzenie wniosku oraz przygotowanie dokumentacji. Maj 2011 r. Wniosek, dokumentacja z realizacji stażu. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły (§6 ust.2 pkt. 2)*. Lp Zadanie Formy realizacji Osoby wspierające Termin Dowody realizacji, wskazówki, uwagi 1 Tworzenie własnego warsztatu pracy. Analiza wybranych zestawów podręczników. Opiekun stażu. Wrzesień 2010 r. Rozkłady materiału wybranych programów nauczania. Założenie teczki wychowawcy. 2 Realizacja programu nauczania matematyki. Prowadzenie zajęć lekcyjnych, poznanie podstawy programowej, sporządzenie rozkładów materiału, poznanie kryteriów ocen opracowanych w szkole, poznanie standardów wymagań dla uczniów. Uwzględnienie programu naprawczego przy sporządzaniu rozkładu materiału. Opiekun stażu. Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r. Rozkład materiałów nauczania, kryteria ocen, zapisy w dzienniku lekcyjnym. 3 Opracowanie kryteriów ocen dla poszczególnych klas. Opracowanie samodzielne i ewentualna modyfikacja istniejących kryteriów oceniania z jednoczesnym przestrzeganiem zasad WSO. Opiekun stażu. Wrzesień 2010 r. Ujęcie oczekiwanych od ucznia umiejętności w planach wynikowych. 4 Doskonalenie własnego warsztatu pedagogicznego. Opracowywanie sprawdzianów, testów, prac klasowych. Opiekun stażu. Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r. Gromadzone prace klasowe i testy. 5 Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym wewnątrzszkolnym i samokształceniu. Udział w: kursach, warsztatach, szkoleniach itd. Dyrektor, opiekun stażu. Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r. Zaświadczenia o ukończeniu kursów, warsztatów, szkoleń. Zaświadczenie o udziale w spotkaniach. Sprawozdania. Notatki własne. 6 Doskonalenie multimedialnych technik pracy. Praca z komputerem z wykorzystaniem Internetu w pracy nad rozwojem zawodowym, przygotowaniu lekcji. Publikacja w Internecie planu rozwoju zawodowego oraz wybranych konspektów lekcji. . Opiekun stażu, dyrektor, nauczyciele różnych przedmiotów. Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r. Teczka stażysty, płyta CD z zapisem elektronicznym. Notatki własne. 7 Współpraca z biblioteką szkolną. Zapoznanie się z regulaminem oraz zasobami biblioteki. Bibliotekarka Wrzesień 2010 r.- Maj 2011 r. Potwierdzenie nauczyciela - bibliotekarza o zapoznaniu się z regulaminem oraz zasobami biblioteki szkolnej. 8 Przygotowanie uczniów do konkursów i olimpiad. Rozmowa z uczniami. Opiekun stażu. Wrzesień 2010 r.- Maj 2011 r. Zaświadczenia, potwierdzenie udziału przez opiekuna stażu. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (§6 ust.2 pkt. 3)* Lp Zadania Formy realizacji Osoby wspierające Termin Dowody realizacji, wnioski, uwagi 1 Zapoznanie się z programem wychowawczym i profilaktycznym szkoły. Określenie zadań nauczyciela - wychowawcy Analiza programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły. Wyciągnięcie wniosków i wskazówek dla nauczyciela. Spotkanie z pedagogiem szkolnym Opiekun stażu. Wrzesień, Październik 2010 r. Notatki własne. Spostrzeżenia i lista obowiązków wychowawczych nauczyciela - wychowawcy. 2 Pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych uczniów. Czytanie literatury pedagogicznej i psychologicznej, rozmowy w zespole wychowawczym. Sporządzenie planu pracy wychowawcy klasy Opiekun stażu, bibliotekarka, nauczyciele. Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r. Spis przeczytanych książek, notatki własne. 3 Współpraca z wychowawcami w rozpoznawaniu i rozwiązywaniu trudności wychowawczych i edukacyjnych uczniów. Rozmowy, uwagi, wnioski, opinie o uczniach. Opiekun stażu, wychowawcy. Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r. Odpowiednie potwierdzenia. 4 Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły. Planowanie i organizacja, lub udział w organizowanych wydarzeniach w życiu szkoły. Opiekun stażu, dyrektor, nauczyciele. Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r. Dokumentacja szkolna, zapisy w dziennikach, potwierdzenia uczestnictwa w organizacji imprez szkolnych, programy imprez szkolnych. 5 Rozpoznanie problemów w środowisku uczniowskim Analiza dokumentów prowadzonych w szkole (opinie i orzeczenia poradni pedagogiczno - psychologicznej) Pedagog szkolny Wrzesień 2010 r. Potwierdzenie pedagoga szkolnego 6 Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków. Rozmowy z uczniami i rodzicami. Współpraca z pedagogiem szkolnym Pedagog szkolny, rodzice Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r. Teczka wychowawcy klasy 7 Realizacja zadań wychowawczo - opiekuńczych Pełnienie funkcji wychowawcy klasy. Systematyczny kontakt z pedagogiem szkolnym. Rozwijanie skutecznych i właściwych relacji uczeń - nauczyciel. Organizacja imprez okolicznościowych oraz współpraca z Rada Klasową w rozwiązywaniu problemów klasowych. Pedagog szkolny, nauczyciele, opiekun stażu Okres stażu Teczka wychowawcy klasy, notatki własne Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§6 ust.2 pkt. 4)* Lp Zadania Formy realizacji Osoby wspierające Termin Dowody realizacji wnioski uwagi 1 Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu. Obecność na lekcjach innych nauczycieli, omówienie zajęć. Opiekun stażu, nauczyciele. Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r. Arkusze obserwacji lekcji. Notatki i wnioski z prowadzonych zajęć. 2 Hospitacje ze strony dyrektora szkoły lub opiekuna stażu na lekcjach w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu. Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora szkoły lub opiekuna stażu i późniejsze ich omówienie. Dyrektor, opiekun stażu. Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r. Arkusze obserwacji lekcji, własne wnioski i refleksje, opinia osoby hospitującej na temat pracy dydaktycznej, konspekty z zajęć. 3 Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności. Uwzględnienie opinii dyrektora i opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniami. Analiza własnych lekcji, notatek i rozmów pohospitacyjnych. Dyrektor, opiekun stażu. Wrzesień 2010 r. – Maj 2011 r. Wyniki pedagogiczne i wnioski do dalszej pracy. Wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć. ............................................. (podpis stażysty) Dnia ……………. * Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 1 grudnia 2004 w sprawie uzyskiwania awansu zawodowego nauczycieli uwzględniające zmiany w związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 zmieniającym rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 214, poz.1580) na podstawie art. 9g ust.10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r.– Karta Nauczyciela (Dz. U. Z 2003r. Nr 118, poz. 1112, z późn. zm.) Wyświetleń: 1756
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |