Katalog Andrzej Gniatczyk, 2011-05-29 Gdynia Edukacja regionalna, Program nauczania PROGRAM EDUKACJI REGIONALNEJ DLA GIMNAZJUM W SZKOLE PRZYSZPITALNEJPROGRAM EDUKACJI REGIONALNEJ -DZIEDZICTWA KULTUROWEGO W REGIONIE DLA KLAS I –III GIMNAZJUM W SZKOLE PRZYSZPITALNEJ Opracował: Andrzej Gniatczyk,Gdańsk 2011 Program obejmuje półroczny cykl nauczania w ramach dodatkowych zajęć pozalekcyjnych dla wszystkich klas gimnazjalnych (I-III) jednocześnie na wybranych oddziałach szpitalnych. Program niniejszy został sformułowany w oparciu o nową podstawę programową kształcenia ogólnego dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z 23 grudnia 2008 (Dz. U. 2009/4/17) dla klas I i II gimnazjum oraz dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów z 23 sierpnia 2007 r. (Dz. U. 2007/157/1100) dla klasy III gimnazjum. CELE EDUKACYJNE 1. Rozwijanie wiedzy o kulturze Pomorza Nadwiślańskiego i jej związkach z kulturą narodową. 2. Ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej przez rozwój tożsamości regionalnej. 3. Rozwijanie wiedzy o historii regionu w powiązaniu z tradycjami własnej rodziny 4. Nawiązanie kontaktu ze środowiskiem regionalnym za pomocą Internetu. METODY I TECHNIKI PRACY: - burza mózgów - analiza SWOT - dyskusja - pogadanka - wykład - pokaz - praca z mapą - praca z tekstem źródłowym - praca ze środkami multimedialnymi (Internet, CD/DVD) FORMY PRACY: - indywidualna - grupowa - zbiorowa ŚRODKI PRZEWIDZIANE DO REALIZACJI PROGRAMU: - mapy, - modele - albumy - teksty źródłowe - ilustracje -materiały pozyskiwane z Internetu - CD/DVD TEMATYKA ZAJĘĆ I PRZEWIDYWANE OSIAGNIĘCIA UCZNIÓW I.Nasz region – Pomorze Nadwiślańskie 1.Położenie geograficzne regionu i jego specyfika przyrodnicza Procedury osiągania celów: -praca z mapą -praca z tekstem -wykład -prezentacja ilustracji Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -charakteryzują położenie geograficzne Pomorza Nadwiślańskiego i jego przyrodę dostrzegają specyfikę geograficzną i przyrodniczą Pomorza w stosunku do innych regionów Polski 2.Język i nazewnictwo na Pomorzu Nadwiślańskim Procedury osiągania celów: -pogadanka -praca z tekstem źródłowym Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -znają podstawowe informacje o języku kaszubskim i gwarze kociewskiej -rozumieją obecność w języku kaszubskim i nazwach pomorskich germanizmów 3. Rola Pomorza Nadwiślańskiego w życiu kraju i jego związki z innymi regionami Procedury osiągania celów: -praca z mapą -pogadanka -praca z tekstem -analiza SWOT Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -rozumieją rolę Pomorza w życiu kraju -lokalizują na mapie najważniejsze ośrodki przemysłowe Pomorza -charakteryzują sytuację gospodarczą Pomorza -wiedzą na czym opierają się jego związki z innymi regionami Polski II. Dzieje naszego regionu 4.Pomorze Nadwiślańskie w okresie X – XIII wieku Procedury osiągania celów: -praca z mapą -praca z tekstem źródłowym -wykład Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -wymieniają najważniejsze wydarzenia z historii Pomorza w okresie piastowskim -wymieniają kilku najznaczniejszych książąt pomorskich -rozumieją na czym polegała odrębność Pomorza od reszty kraju 5.Pomorze Nadwiślańskie pod panowaniem Krzyżaków Procedury osiągania celów: -wykład -praca z tekstem źródłowym -dyskusja -praca z mapą Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -charakteryzują rządy krzyżackie na Pomorzu -oceniają rządy krzyżackie przedstawiają udział stanów pruskich w wojnie trzynastoletniej - przedstawiają skutki wojny trzynastoletniej -rozumieją znaczenie odzyskania Pomorza dla rozwoju Polski -lokalizują na mapie ziemie jakich zrzekl się Zakon Krzyżacki w 1466 r. 6.Pomorze Nadwiślańskie w okresie Rzeczpospolitej szlacheckiej Procedury osiągania celów: -praca z mapą -praca z tekstem źródłowym -wykład Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -określają specyfikę Pomorza w Rzeczpospolitej, określają specyfikę Gdańska w Rzeczypospolitej uzasadniają znaczenie Gdańska i Pomorza w historii państwa i Europy 7.Pomorze Nadwiślańskie w okresie zaborów Procedury osiągania celów: -praca z tekstem źródłowym -pogadanka -wykład Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -wiedzą jakie zmiany na Pomorzu wprowadziły rządy pruskie charakteryzują politykę germanizacji 8.Pomorze Nadwiślańskie w okresie międzywojennym Procedury osiągania celów: -praca z mapą -praca z tekstem źródłowym -wykład -dyskusja Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -rozumieją przyczyny budowy portu w Gdyni -wiedzą jakie prawa miała Polska w Wolnym Mieście Gdańsku i jak mogła z nich w praktyce korzystać -przedstawiają sytuację ludności polskiej w Wolnym mieście Gdańsk 9.Pomorze Nadwiślańskie w okresie II wojny światowej Procedury osiągania celów: -praca z tekstem źródłowym -pogadanka -„burza mózgów” -wykład Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -charakteryzują położenie ludności w trakcie wojny, określają zamiary okupanta wobec ludności polskiej i przedstawić ich realizację -wykazują w jaki sposób ludność polska walczyła o niepodległość III. Mieszkańcy Pomorza Nadwiślańskiego 10.Mieszkańcy Pomorza Nadwiślańskiego – ich pochodzenie i charakterystyka Procedury osiągania celów: -praca z tekstem -pogadanka -wykład Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -wiedzą z jakich grup ludności składała się ludność Pomorza w dawnych czasach - charakteryzują dzisiejszą ludność regionu 11.Związki mojej rodziny z Pomorzem Nadwiślańskim Procedury osiągania celów: -wykład -pogadanka Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -sporządzają drzewo genealogiczne swojej rodziny -rozumieją wpływ tradycji rodzinnej na tożsamość mieszkańców 12.Sylwetki sławnych mieszkańców Pomorza Nadwiślańskiego Procedury osiągania celów: -praca z tekstem źródłowym -wykład -dyskusja Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -znają postacie słynnych Pomorzan -znają ich dokonania -oceniają dokonania słynnych Pomorzan IV. Kultura Pomorza Nadwiślańskiego 13.Sztuka i architektura gotycka i renesansowa na Pomorzu Nadwiślańskim Procedury osiągania celów: -„burza mózgów” -wykład -prezentacja ilustracji na internecie Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -rozumieją różnice między stylem gotyckim a renesansowym -wymieniają kilka wybranych zabytków -potrafią opisać wybrany przez siebie zabytek 14.Inne style sztuki i architektury na wybranych przykładach Procedury osiągania celów: -wykład -prezentacja ilustracji na Internecie -mapa mentalna Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -charakteryzują style sztuki i architektury na Pomorzu (barok, neogotyk, itd.) -wymieniają przykłady wybranych zabytków architektury -potrafią opisać wybrany przez siebie zabytek 15.Kultura i tradycje rdzennych mieszkańców Pomorza Nadwiślańskiego Procedury osiągania celów: -pogadanka -wykład -praca z tekstem Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -znają kilka miejscowych zwyczajów i powiedzonek -opowiadają jedną wybraną legendę pomorską -znają jedną z miejscowych pieśni ludowych 16.Ciekawe miejsca naszego regionu Procedury osiągania celów: -pogadanka -praca z mapą -prezentacja ilustracji na Internecie Przewidywane osiągnięcia uczniów: uczniowie: -znają kilka wybranych miejsc wartych zwiedzenia (np. Dwór Artura ,Westerplatte w Gdańsku) -wiedzą z jakimi wydarzeniami bądź postaciami wiążą się te miejsca Wyświetleń: 1420
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |