Katalog

Aleksandra Jankowicz, 2011-05-29
Mysłowice

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji języka polskiego dla klasy trzeciej technikum

- n +

Temat: Ocena decyzji Tomasza Judyma.

Konspekt przeznaczony jest do wykorzystania na lekcji dotyczącej „Ludzi bezdomnych” S. Żeromskiego. Stanowi podsumowanie pracy z lekturą i jest forma oceny decyzji głównego bohatera powieści. Lekcja przeprowadzona jest metoda aktywizującą - sześciu myślowych kapeluszy. Metoda ta polega na twórczym rozwiązywaniu problemów, umożliwia uczniom współpracę oraz prezentację własnego punktu widzenia a jednocześnie uczy uwzględniania poglądów innych.

Czas trwania: jedna lekcja ( z ewentualnym przedłużeniem podsumowania na lekcję następną)
Cele operacyjne:
-uczeń potrafi: dokonać charakterystyki bohatera literackiego, ocenić jego postępowanie, argumentować swoje zdanie, odszukać cytaty w tekście potwierdzające jego stanowisko,
- prezentuje własny punkt widzenia,
-szanuje poglądy innych
Metody pracy: sześć myślowych kapeluszy
Formy pracy: grupowa
Materiały dydaktyczne: tablica, lektura

Przebieg lekcji:
1.Sprawdzenie obecności. Zapisanie tematu.

2.Omówienie zasad pracy na lekcji:

Postawienie problemu – czy Tomasz Judym podjął słuszną decyzję, rezygnując z miłości Joanny i z możliwości założenia rodziny, aby poświecić się pracy na rzecz ubogich?
Podział klasy na sześć grup – praca według metody sześciu kapeluszy. Wyjaśnienie, że każdemu kolorowi przypisany jest określony sposób myślenia;
Niebieski – analiza procesu. Tę grupę tworzą dwie osoby, które są zdystansowane do problemu. One kierują dyskusją, kontrolują jej przebieg, przyznają głos poszczególnym rozmówcom, zapisują na tablicy wnioski.
Biały – fakty. Uczniowie w tej grupie argumentują na płaszczyźnie rzeczowej, nie poddają się emocjom, opinie wydają na podstawie faktów i liczb.
Czerwony – emocje. Uczniowie kierują się emocjami i intuicją.
Zielony – możliwości. Członkowie grupy prezentują oryginalne rozwiązania. Myślą twórczo, pomysłowo.
Czarny – pesymizm. Uczniowie prezentują nastawienie negatywne, zauważają wady i trudności.

3.Dyskusja w zespołach – ustalenie wspólnego stanowiska.

4. Dyskusja kapeluszy – reprezentantów na forum klasy. Uczniowie, którzy otrzymali niebieskie kapelusze systematycznie zapisują na tablicy „za” i „przeciw”.

5. Podsumowanie dyskusji. Zwrócenie uwagi na niemożliwość dokonania jednoznacznej oceny wyboru bohatera.

3.Ocena pracy uczniów na lekcji.

Aleksandra Jankowicz
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Mysłowicach

Wyświetleń: 1270


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.