Katalog Izabella Pęcherz, 2011-05-26 Lipie Przyroda, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego Imię i nazwisko: mgr Izabella Pęcherz Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa w Lipiu Kwalifikacje: nauczyciel przyrody i informatyki Staż pracy pedagogicznej:4 lata Stopień awansu zawodowego:nauczyciel kontraktowy Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2008 r. Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy. Plan rozwoju zawodowego został opracowany zgodnie z wymaganiami kwalifikacyjnymi dla nauczycieli kontraktowych zawartymi w rozporządzeniu MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593 z późniejszymi zmianami) Zgodnie z tym rozporządzeniem nauczyciel kontraktowy ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego powinien: 1. uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz potrzeb szkoły. 2. pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego. 3. poznać przepisy dotyczące systemu oświaty, w zakresie funkcjonowania szkoły - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. Wymagania egzaminacyjne niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach (§7 ust. 2 pkt 1) 1. Poznanie procedur awansu zawodowego nauczycieli - analiza przepisów prawa oświatowego regulujących system awansu zawodowego (Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004, Karta Nauczyciela), - zgromadzenie na użytek własny biblioteczki tekstów aktów prawnych dotyczących awansu i bieżąca ich aktualizacja, - korzystanie ze wskazówek zamieszczanych prze portale internetowe poświęcone awansowi przy tworzeniu planu rozwoju, sprawozdania, prezentacji dorobku i układu teczki, - złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu, planu rozwoju, sprawozdania i przygotowanie prezentacji dorobku, - udział w szkoleniu dla nauczycieli kontraktowych ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego, - prowadzenie dokumentacji stażu, termin: wrzesień 2008, cały okres stażu sposoby dokumentacji: założenie teczki „Awans zawodowy” 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu - ustalenie zasad współpracy - zawarcie kontraktu, wrzesień 2008 - pomoc w opracowaniu planu rozwoju zawodowego i projektu sprawozdania, - opracowanie harmonogramu hospitacji, - obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu, (według harmonogramu) - prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, termin: wrzesień 2008 sposoby dokumentacji: kontrakt, plan rozwoju zawodowego, harmonogram hospitacji 3. Wstępna ocena własnych możliwości i umiejętności jako nauczyciela - autorefleksja i samoocena termin: wrzesień 2008 4. Prowadzenie i współtworzenie obowiązującej dokumentacji nauczyciela w tym dotyczącej zadań szkoły, nauczyciela przedmiotu, wychowawcy. - prawidłowe prowadzenie dziennika zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, teczki wychowawcy, arkuszy ocen - doskonalenie umiejętności tworzenia scenariuszy zajęć, termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: wpisy w dziennikach, arkuszach ocen, scenariusze 5. Aktywne uczestnictwo w WDN. - udział w szkoleniach rady pedagogicznej termin: cały okres stażu, sposoby dokumentacji: zaświadczenia 6. Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego podnoszących kompetencje i umiejętności - udział w warsztatach metodycznych, szkoleniach, kursach doskonalących, - ukończenie studiów podyplomowych z przyrody - samodzielne rozwijanie umiejętności zawodowych poprzez studiowanie literatury pedagogicznej, metodycznej i psychologicznej, korzystanie z portali internetowych przeznaczonych dla nauczycieli termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: zaświadczenia o ukończeniu szkoleń, warsztatów itp. dyplom ukończenia studiów podyplomowych 7. Tworzenie i rozbudowa własnego warsztatu pracy, dokumentowanie podejmowanych działań - opracowanie, realizacja i ewaluacja rozkładów materiałów do przyrody i informatyki, - opracowanie i stosowanie PSO, - uzupełnianie zaplecza środków dydaktycznych, starania o zakup nowych z budżetu szkoły lub innych źródeł, - gromadzenie samodzielnie przygotowanych trwałych środków dydaktycznych (sprawdziany, karty pracy, tablice poglądowe, itp.), - prowadzenie lekcji w obecności dyrektora szkoły oraz omówienie, wnioski i ocena dokonań, - udział w lekcjach otwartych, - opieka nad salą nr 15, sporządzanie gazetek tematycznych, termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: rozkłady materiałów, PSO, sprawdziany, karty pracy, gazetki 8. Okresowa diagnoza osiągnięć nauczyciela, wychowawcy, ocena skuteczności podejmowanych działań. - opracowywanie nowych metod pracy oraz narzędzi podnoszących atrakcyjność pracy, - modyfikacja rozkładów materiału, planów wychowawczych - okresowe przeprowadzenie ankiet wśród uczniów termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: ankiety Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych (§7 ust. 2 pkt 2) 1. Tworzenie i realizacja programu wychowawczego - tworzenie własnych planów pracy wychowawczej w kl IV - VI z uwzględnieniem problemów wychowawczych uczniów, - udział w pracach zespołu planującego pracę wychowawczą na bieżący rok szkolny wrzesień każdego roku sposoby dokumentacji: plany pracy wychowawczej 2. Poznanie środowiska lokalnego i rodzinnego uczniów. - obserwacja własna, - rozmowa z uczniami, rodzicami, wychowawcami, termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: zapis w dzienniku, notatka 3. Współpraca z rodzicami w celu rozwiązywania problemów uczniów - spotkania klasowe, - indywidualne rozmowy na temat postępów w nauce i zachowaniu uczniów, - współorganizowanie imprez, na które zapraszani są rodzice termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: zapis w dzienniku, zdjęcia 4. Współpraca z instytucjami wspomagającymi pracę wychowawczą i opiekuńczą - współpraca z PPPP, Policją, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Ośrodkiem Zdrowia, GOK w Lipiu, - korzystanie z wiedzy i doświadczenia psychologa przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: zapis w dzienniku 5. Motywowanie i wspieranie uczniów w ich rozwoju. - przygotowanie uczniów do udziału w konkursach na różnych szczeblach, - opracowanie właściwych form i metod pracy z uczniem słabym i dyslektycznym na podstawie opinii PPPP, - prowadzenie zajęć koła przyrodniczego, - organizacja pomocy koleżeńskiej, - kierowanie uczniów na badania do PPPP, - współpraca z nauczycielami przy organizacji wycieczek, wyjść kulturalnych oraz imprez środowiskowych - udział i współorganizowanie uroczystości szkolnych termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: zdjęcia, dyplomy uczniów, zapis w dzienniku zajęć pozalekcyjnych, skierowanie do poradni 6. Udział w akcjach organizowanych przez różne instytucje na rzecz rozwiązywania problemów społecznych, ekologicznych i cywilizacyjnych - organizacja akcji „Sprzątanie Świata”, - udział w akcjach: Ligi Ochrony Przyrody, Organizacji Odzysku S.A. REBA termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: zdjęcia, sprawozdania, zaświadczenia 7. Kształtowanie postaw ekologicznych, prozdrowotnych, społecznych - realizacja treści ścieżek edukacyjnych, - organizacja wyjazdów do kina, teatru, muzeum, - organizacja wycieczek edukacyjnych, - udział w uroczystościach lokalnych - spotkania z ciekawymi ludźmi, - prowadzenie szkolnego koła Ligi Ochrony Przyrody, - współpraca z nadleśnictwem termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: zapis w dzienniku, karta wycieczki, zdjęcia, kronika szkolna, 8. Udział w opracowywaniu i realizacji projektów edukacyjnych - prowadzenie dodatkowych zajęć dla uczniów w ramach projektów - realizacja projektu Sokrates Comenius termin: według potrzeb sposoby dokumentacji: dziennik zajęć Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§7 ust. 2 pkt 3) 1. Organizacja warsztatu pracy dydaktycznej i wychowawczej przy użyciu komputera - gromadzenie materiałów i pomocy dydaktycznych opracowanych przy pomocy komputera ( sprawdzianów, testów, kartkówek, kart pracy) oraz w wersji elektronicznej, - prowadzenie dokumentacji szkolnej (sprawozdania, podania, wnioski itp.), - sporządzenie dokumentacji z przebiegu stażu, - korzystanie z programów edukacyjnych, encyklopedii multimedialnych, filmów na zajęciach lekcyjnych, - tworzenie prezentacji multimedialnych - prowadzenie zajęć w pracowni komputerowej, - korzystanie z projektora multimedialnego termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: teczka z materiałami i pomocami dydaktycznymi 2. Wykorzystanie Internetu w pracy dydaktycznej i wychowawczej - korzystanie z internetowych publikacji innych nauczycieli odbywających staż - korzystanie z dotyczących awansu rad ekspertów odpowiadających na pytania użytkowników portali, - korzystanie z dostępnych na edukacyjnych portalach internetowych publikacji z zakresu dydaktyki, metodyki, psychologii, pedagogiki, - wykorzystanie Internetu na zajęciach lekcyjnych termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: notatki, zapis w dzienniku 3. Publikacje w Internecie - opublikowanie w Internecie własnego planu rozwoju zawodowego, wybranych scenariuszy zajęć. termin: rok szk. 2009/2010 sposoby dokumentacji: adres strony www 4. Przeprowadzenie lekcji otwartej przy zastosowaniu technologii informacyjnej - prowadzenie zajęć z wykorzystaniem zestawu multimedialnego termin: rok szk. 2009/2010 sposoby dokumentacji: zapis w dzienniku Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań; (§7 ust. 2 pkt 4) 1. Systematyczne pogłębianie wiedzy z zakresu dydaktyki, psychologii oraz pedagogiki. - samokształcenie poprzez studiowanie literatury pedagogicznej, - udział w kursach, szkoleniach poświęconych tym zagadnieniom termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: notatki, 2. Wykorzystanie zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów - integracja zespołu klasowego (imprezy klasowe: Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Andrzejki, Wigilia Klasowa) - modyfikacja warsztatu pracy poprzez zastosowanie (dzięki zdobytej na dany temat wiedzy) właściwych metod pracy z uczniem o danej potrzebie edukacyjnej - udział w rozwiązywaniu problemów wychowawczo – opiekuńczych podczas Rad Pedagogicznych termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: zapis w dzienniku, 3. Aktywna realizacja zadań wychowawczych opiekuńczych - opieka nad uczniami w czasie wycieczek, imprez, wyjść pozaszkolnych, w czasie zajęć lekcyjnych, zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w czasie wycieczek - aktywne pełnienie funkcji opiekuna i kierownika wycieczek szkolnych, - dyżury podczas przerw międzylekcyjnych, termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: zapis w dzienniku, karta wycieczki, zdjęcia, kronika szkolna, 4. Realizacja rządowego programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła” - udział w szkoleniach podnoszących kompetencje wychowawcze nauczyciela, - aktywna współpraca z rodzicami, - zapobieganie agresji poprzez wprowadzanie metod aktywizujących w pracy dydaktycznej, - współpraca z PPP-P, termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: zaświadczenia, zapis w dzienniku, Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż (§7 ust. 2 pkt 5) 1. Dalsze poznanie zasad funkcjonowania i organizacji szkoły. - analiza dokumentacji szkoły: Statutu Szkoły w tym WSO, planu wychowawczego, PSO, - udział w Radach Pedagogicznych poświęconych tworzeniu i wdrażaniu dokumentów szkolnych: Programu Wychowawczego Szkoły, Szkolnego Programu Profilaktyki termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: Księga protokołów 2. Poznawanie przepisów prawa oświatowego, w tym aktów prawnych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli - analiza: Karty Nauczyciela, Ustawy o Systemie Oświaty, Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, rozporządzenia MENiS dot. podstawy programowej, rozporządzenia MENiS dot. programów nauczania, rozporządzenia MENiS dot. oceniania i promowania uczniów, Konwencji o prawach dziecka, rozporządzenia w sprawie bhp itp. termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: notatki, 3. Wykazywanie się znajomością przepisów w konkretnych działaniach - posługiwanie się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych z odbywaniem stażu, - udział w pracach komisji podczas egzaminów po kl. VI i gimnazjalnych, konkursu interdyscyplinarnego - prawidłowa organizacja wycieczek klasowych, szkolnych, - znajomość trybu kierowania uczniów do poradni - prowadzenie dokumentacji szkolnej (dzienniki lekcyjne, arkusze ocen) - udział w konstruowaniu i modyfikowaniu dokumentów szkolnych w ramach prac Rady Pedagogicznej termin: cały okres stażu sposoby dokumentacji: zapis w dzienniku, protokoły, Wyświetleń: 1569
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |