AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Sugier, 2011-05-25
lublin

Historia, Konspekty

Gospodarka średniowiecznej Europy

- n +


Gospodarka średniowiecznej Europy



Cel ogólny: Zapoznanie uczniów z przemianami gospodarczymi w Europie
od XI do poł. XIV w.

I. Wiadomości:

A. Zapamiętywanie:
Uczeń potrafi:
- wymienić główne czynniki umożliwiające postęp gospodarczy w Europie w XI – XIV w.
- wymienić nowe techniki rolne
- zdefiniować pojęcia: cech rzemieślniczy, gildie kupieckie, Hanza, trójpolówka, społeczny podział pracy, prawo składu
- wymienić najważniejsze ośrodki miejskie ówczesnej Europy
- wymienić główne szlaki handlowe

B. Rozumienie
- uczeń potrafi scharakteryzować przemiany zachodzące w społeczeństwie wiejskim i miejskim
- potrafi wyjaśnić zależności między rolnictwem, rzemiosłem i handlem
- rozumie jakie znaczenie dla gospodarki europejskiej miały miasta, handel, banki
- rozumie znaczenie osadnictwa

II. Umiejętności

C. Zastosowanie wiadomości w sytuacjach typowych:
Uczeń potrafi:
- pokazać na mapie główne ośrodki handlu europejskiego, a także zaznaczyć główne szlaki handlowe
- porównać cechy rzemieślnicze z gildiami
- wymienić konsekwencje przeobrażeń społeczno – ekonomicznych w XI – XIV w.

D. Zastosowanie wiadomości w sytuacjach nietypowych:
Uczeń potrafi:
- wyjaśnić przyczyny różnic między układem przestrzennym kilku miast
- ocenić skutki przemian gospodarczych

Metody:
wykład, rozmowa nauczająca, praca z podręcznikiem i mapą, pokaz

Środki dydaktyczne:
podręcznik : Polek K., Wilczyński M., Historia 1. Ludzie i epoki, Kraków 2002, foliogramy z ilustracjami układu przestrzennego miast: Aries w XII w., Lubeki w XIII w., Kożuchowa, Kargowej, kserokopie mapek „Gospodarka Europy na początku XIV w.” w: Cegielski T., Lengauer W., Tymowski M., Ludzie, społeczeństwa, cywilizacje, Warszawa 2002, s.213.



Przebieg lekcji:

Wprowadzenie

1. Czynności organizacyjno – porządkowe
2. Rekapitulacja wtórna
- Przypomnijcie sobie jakie były najważniejsze gałęzie gospodarki średniowiecznej?
- Co stanowiło podstawę gospodarki?
- Co stało się ze światem miejskim we wczesnym średniowieczu?

Rozwinięcie

I. Podanie uczniom tematu lekcji i najważniejszych zagadnień, których lekcja będzie dotyczyć.
Temat: Gospodarka średniowiecznej Europy
1. Przemiany w rolnictwie
2. Przeobrażenia życia wiejskiego
3. Rozkwit miast europejskich
a. funkcje miast
b. samorząd miejski
c. rzemiosło
d. handel miejski
4. Handel międzynarodowy
5. Banki i reforma pieniędzy

II.
A. Rolnictwo
Wyjaśnienie przyczyn zmian zachodzących w rolnictwie
- zmiana klimatu
- poszukiwanie nowych ziem pod uprawę
- karczowanie lasów
- osuszanie bagien

Pytanie do uczniów: „Jakie mogły być konsekwencje tych zmian dla gospodarki i środowiska?”
Omówienie dalszych zmian zachodzących w rolnictwie
- nowe techniki rolne
- wprowadzenie trójpolówki
- zakładanie i zastosowanie młynów
- przyczyny poszukiwania przez chłopów rynków zbytu na produkty rolne

Pytanie do uczniów: „Spróbujcie wyjaśnić: jakie mogły kształtować się zależności między wsią a miastem?
Wyjaśnienie przemian zachodzących w świecie wiejskim
- tworzenie się nowych wsi
- tworzenie się samorządów wiejskich
- zanik poddaństwa na wsi
- podział społeczny pracy na wsi

B. Miasta
Omówienie rozwoju miast średniowiecznych

Pytanie do uczniów: „ Jakie pochodzenie miały miasta średniowieczne i jaką funkcję pełniły?”

Pokazanie foliogramów z ilustracją układu urbanizacyjnego Aries, Lubeki, Kożuchowa i Kargowej.

Pytanie do uczniów:: „ Jaki mógł być powód różnic miedzy zagospodarowaniem przestrzennym tych miast?”, „ Jakie funkcje pełniły pokazane wam miasta?”

Objaśnienie zagadnień związanych z samorządem miejskim
Wyjaśnienie zagadnień związanych z gospodarką miejską :cechy, gildie , prawo składu , przymus drożny

Najważniejsze i największe miasta Europy (uczniowie wskazują na mapie)

C. Handel międzynarodowy – praca z mapa, wykład

Pytanie do uczniów „ Jakie produkty były przedmiotem wymiany towarowej?” (Uczniowie korzystają z mapki w podręczniku ( str.308). Wymieniają towary i lokalizują ich pochodzenie)

Pytanie do uczniów: „ Jakie drogi wykorzystywano do handlu międzynarodowego?”.
„ Którędy mogły przebiegać najważniejsze szlaki europejskie”

Omówienie najważniejszych szlaków handlowych, wprowadzenie pojęcia Hanzy, podsumowanie rozwoju handlu oraz jego skutków, czyli tworzenie się banków, wprowadzenie weksli i nowych pieniędzy

1. Rekapitulacja pierwotna

„ Jakie było znaczenie przemian gospodarczych w Europie w XI – XIV w.

Ocena pracy aktywnych uczniów



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2627


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.