Katalog Monika Sugier, 2011-05-25 lublin Historia, Konspekty Gospodarka średniowiecznej EuropyGospodarka średniowiecznej Europy Cel ogólny: Zapoznanie uczniów z przemianami gospodarczymi w Europie od XI do poł. XIV w. I. Wiadomości: A. Zapamiętywanie: Uczeń potrafi: - wymienić główne czynniki umożliwiające postęp gospodarczy w Europie w XI – XIV w. - wymienić nowe techniki rolne - zdefiniować pojęcia: cech rzemieślniczy, gildie kupieckie, Hanza, trójpolówka, społeczny podział pracy, prawo składu - wymienić najważniejsze ośrodki miejskie ówczesnej Europy - wymienić główne szlaki handlowe B. Rozumienie - uczeń potrafi scharakteryzować przemiany zachodzące w społeczeństwie wiejskim i miejskim - potrafi wyjaśnić zależności między rolnictwem, rzemiosłem i handlem - rozumie jakie znaczenie dla gospodarki europejskiej miały miasta, handel, banki - rozumie znaczenie osadnictwa II. Umiejętności C. Zastosowanie wiadomości w sytuacjach typowych: Uczeń potrafi: - pokazać na mapie główne ośrodki handlu europejskiego, a także zaznaczyć główne szlaki handlowe - porównać cechy rzemieślnicze z gildiami - wymienić konsekwencje przeobrażeń społeczno – ekonomicznych w XI – XIV w. D. Zastosowanie wiadomości w sytuacjach nietypowych: Uczeń potrafi: - wyjaśnić przyczyny różnic między układem przestrzennym kilku miast - ocenić skutki przemian gospodarczych Metody: wykład, rozmowa nauczająca, praca z podręcznikiem i mapą, pokaz Środki dydaktyczne: podręcznik : Polek K., Wilczyński M., Historia 1. Ludzie i epoki, Kraków 2002, foliogramy z ilustracjami układu przestrzennego miast: Aries w XII w., Lubeki w XIII w., Kożuchowa, Kargowej, kserokopie mapek „Gospodarka Europy na początku XIV w.” w: Cegielski T., Lengauer W., Tymowski M., Ludzie, społeczeństwa, cywilizacje, Warszawa 2002, s.213. Przebieg lekcji: Wprowadzenie 1. Czynności organizacyjno – porządkowe 2. Rekapitulacja wtórna - Przypomnijcie sobie jakie były najważniejsze gałęzie gospodarki średniowiecznej? - Co stanowiło podstawę gospodarki? - Co stało się ze światem miejskim we wczesnym średniowieczu? Rozwinięcie I. Podanie uczniom tematu lekcji i najważniejszych zagadnień, których lekcja będzie dotyczyć. Temat: Gospodarka średniowiecznej Europy 1. Przemiany w rolnictwie 2. Przeobrażenia życia wiejskiego 3. Rozkwit miast europejskich a. funkcje miast b. samorząd miejski c. rzemiosło d. handel miejski 4. Handel międzynarodowy 5. Banki i reforma pieniędzy II. A. Rolnictwo Wyjaśnienie przyczyn zmian zachodzących w rolnictwie - zmiana klimatu - poszukiwanie nowych ziem pod uprawę - karczowanie lasów - osuszanie bagien Pytanie do uczniów: „Jakie mogły być konsekwencje tych zmian dla gospodarki i środowiska?” Omówienie dalszych zmian zachodzących w rolnictwie - nowe techniki rolne - wprowadzenie trójpolówki - zakładanie i zastosowanie młynów - przyczyny poszukiwania przez chłopów rynków zbytu na produkty rolne Pytanie do uczniów: „Spróbujcie wyjaśnić: jakie mogły kształtować się zależności między wsią a miastem? Wyjaśnienie przemian zachodzących w świecie wiejskim - tworzenie się nowych wsi - tworzenie się samorządów wiejskich - zanik poddaństwa na wsi - podział społeczny pracy na wsi B. Miasta Omówienie rozwoju miast średniowiecznych Pytanie do uczniów: „ Jakie pochodzenie miały miasta średniowieczne i jaką funkcję pełniły?” Pokazanie foliogramów z ilustracją układu urbanizacyjnego Aries, Lubeki, Kożuchowa i Kargowej. Pytanie do uczniów:: „ Jaki mógł być powód różnic miedzy zagospodarowaniem przestrzennym tych miast?”, „ Jakie funkcje pełniły pokazane wam miasta?” Objaśnienie zagadnień związanych z samorządem miejskim Wyjaśnienie zagadnień związanych z gospodarką miejską :cechy, gildie , prawo składu , przymus drożny Najważniejsze i największe miasta Europy (uczniowie wskazują na mapie) C. Handel międzynarodowy – praca z mapa, wykład Pytanie do uczniów „ Jakie produkty były przedmiotem wymiany towarowej?” (Uczniowie korzystają z mapki w podręczniku ( str.308). Wymieniają towary i lokalizują ich pochodzenie) Pytanie do uczniów: „ Jakie drogi wykorzystywano do handlu międzynarodowego?”. „ Którędy mogły przebiegać najważniejsze szlaki europejskie” Omówienie najważniejszych szlaków handlowych, wprowadzenie pojęcia Hanzy, podsumowanie rozwoju handlu oraz jego skutków, czyli tworzenie się banków, wprowadzenie weksli i nowych pieniędzy 1. Rekapitulacja pierwotna „ Jakie było znaczenie przemian gospodarczych w Europie w XI – XIV w. Ocena pracy aktywnych uczniów Wyświetleń: 2627
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |