Katalog Anna Jasińska, 2011-05-25 Niemce Lekcja wychowawcza, Scenariusze Co to jest asertywność?I. CELE: - zapoznanie z pojęciem asertywności, - wypracowanie metod zachowań asertywnych, II. METODY: - mini wykład - praca w zespołach - praca indywidualna III. MATERIAŁY: - tablica załącznik numer 3, - kartki samoprzylepne, - tablica z korka lub arkusz papieru IV. PRZEBIEG ZAJĘĆ: Ćwiczenie 1. Wielkość grupy: do 30 osób. Czas: 10 minut Pomoce: Tablica ,,Podstawowe wiadomości o asertywności”, tablica do pisania, karteczki samoprzylepne. Wychowawca prezentuje tablicę ,,Podstawowe wiadomości o asertywności”, krótko omawiając problematykę podając zwięzłą definicję np. ,,Asertywność to pełne, bezpośrednie, stanowcze i spokojne wyrażanie swoich uczuć, poglądów i postaw wobec innych osób, w sposób respektujący uczucia, poglądy i postawy tych osób. Jest to prawo do wyrażania siebie w kontaktach społecznych bez agresji i ranienia kogokolwiek . Asertywności można się nauczyć, nie jest to cecha wrodzona. Asertywność sprawia, że można się nadal lubić i szanować mając inne usposobienie, gusty, opinie czy światopogląd. W skład umiejętności asertywnych wchodzi: - obrona swoich praw, - wyrażanie uczuć pozytywnych, - wyrażanie uczuć negatywnych, - przyjmowanie uczuć i opinii innych osób, - obrona własnych przekonań, - zabieranie głosu na forum publicznym, - reakcja na własne poczucie winy lub krzywdy, Warto powtarzać sobie często tzw. Zdania pro-asertywne np.: ,,mam prawo być sobą”, ,,chcę dbać o siebie”, ,,jestem silny/a”, ,,jestem w porządku nawet wówczas, gdy się nie podobam niektórym osobom”, ,,jestem ważny/a”, ,,jestem kimś wartościowym”, ,,mam prawo mówić, że czegoś nie wiem”, ,,mam prawo do popełniania błędów”, ,,mam wiele mocnych stron”, ,,nie muszę być doskonały/a”, ,,potrafię być stanowczy/a”, ,,mam prawo robić to, na co mam ochotę , jeśli nikt na tym nie cierpi i jeśli nie jest to niezgodne z prawem”, mam prawo być zakłopotany/a”, ,,oczywiście, że się denerwuję, gdy każe mi się robić coś, czego się boję”, ,,wiele mnie kosztuje mówienie prawdy ale robię to i za każdym razem idzie mi lepiej” itp.”. Uczniowie najciekawsze zdania zapisują na specjalnej tablicy oraz układają własne zdania o asertywności i zapisują ja na kartkach samoprzylepnych umieszczając je pod już zapisanymi zdaniami. Ćwiczenie 2. Wielkość grupy: do 30 osób. Czas: 25 minut. Pomoce: Tablica Sposób realizacji 1. Grupa dzieli się na pary 2. Prowadzący informuje, iż jedna osoba z pary będzie zadawała pytania, a druga będzie na nie odpowiadała. 3. Prowadzący przedstawia uczestnikom pewną sytuację, np. młody człowiek prosi rodziców o zgodę na wyjście wieczorem z przyjaciółmi, nocowanie u kolegi lub o pieniądze na bilet do kina. 4. Na tablicy wypisuje się następujące czasowniki: a) pytać b) domagać c) prosić d) grozić e) błagać f) negocjować g) nalegać 5. W parach uczestnicy odgrywają siedem razy opisaną wyżej sytuację, za każdym razem modyfikując swoje zachowanie zgodnie ze wskazówką zawartą w powyższych podpunktach. Należy rozpocząć od punktu a) i dojść do punktu g). 6. Omawiamy przebieg ćwiczenia z całą grupą. Podsumowanie Wybrane pary odgrywają poszczególne scenki (od a do g) przed całą grupą. Prowadzący wypisuje na tablicy słowa charakterystyczne dla danej scenki i określa, czy oznaczają one agresywność, uległość, czy też asertywność. W podsumowaniu można zadać m. in. Następujące pytania: - Czy ton głosu był różny w poszczególnych scenkach? Jakie środki niewerbalne były używane? - Czy w określonej sytuacji może pojawić się więcej niż jeden typ zachowania? Jak to jest możliwe? LITERATURA: Król-Fijewska M., Trening asertywności, WSiP Warszawa, 1991. Johnson D.W., Umiejętności interpersonalne i samorealizacja, PTP Warszawa, 1985 Mellibruda J., Ja, Ty, My, Nasza Księgarnia, Warszawa,1980 Praszkier R., Różycki A., Bliskie spotkania. Rzecz o treningu grupowym, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1983. Wyświetleń: 1666
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |