Katalog Aleksandra Rak-Gozdek, 2011-05-24 Tomaszów Lubelski Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Zajęcia otwarte dla rodziców " Malujemy muzykę F. Chopina"Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców w grupie 6-latków Temat zajęcia: Malujemy muzykę Fryderyka Chopina. Cele ogólne: - rozwijanie wyobraźni twórczej dziecka i rodzica wywoływanie emocji, jakie niesie ze sobą muzyka uwrażliwienie na zmiany dynamiczne, rytmiczne i melodyczne budzenie aktywności do osiągania zadowolenia z wykonywanych czynności i wspólnej zabawy Cele operacyjne: - potrafi rozwiązywać zagadki - wie kim był Fryderyk Chopin - rozumie znaczenie słowa kompozytor - współpracuje z zespołem wg ustalonych reguł, kształci spostrzegawczość, pamięć muzyczną, słuch muzyczny, rozwija wyobraźnię Metody: -aktywizująco – twórcze -słowne- pogadanka, rozmowa kierowana, prezentacja wiersza i opowiadania - oglądowe- pokaz ilustracji, prezentacja, obserwacja -działań praktycznych- odgadywanie zagadek, zabawy ruchowe, słuchanie i analiza muzyki, wykonanie pracy plastycznej Forma: zbiorowa, indywidualna, grupowa Środki dydaktyczne: wycięte nutki (ósemka,ćwierćnuta, cała nuta), portret F. Chopina, zdjęcie Żelazowej Woli, ponumerowane koperty, podpisy do zagadek, drabinka, tunel, płyta CD z muzyką F.Chopina, napisy do globalnego czytania, kredki pastelowe,kartony, instrumenty muzyczne, obrazki przedstawiające :radość, smutek, złość, Przebieg zajęcia: 1.Powitanie „Iskierka przyjaźni” -dzieci i zaproszeni goście. 2. Sprawdzanie obecności – wg I. Majchrzak (wizytówki z imionami dzieci) 3. Rozmowa z dziećmi na temat -skąd się bierze muzyka? 4. Pokazanie dzieciom znaków- nut- zapisujących muzykę. 5. Rozwiązywanie zagadek- zagadki są przygotowane w kopertach (każda w osobnej z odpowiednią cyfrą). Wyznaczone dziecko bierze dowolną kopertę , odczytuje cyfrę i podaje rodzicowi . Rodzic czyta, dzieci rozwiązują. Rozwiązanie -wyraz globalny oszukują- zostaje umieszczony w odp. miejscu krzyżówki. Dzieci głośno odczytują ten wyraz - Odczytanie hasła krzyżówki- kompozytor - kto to jest kompozytor? (pojęcie oznaczające w muzyce autora utworów muzycznych) - jakich znacie kompozytorów? 6. Wysłuchanie wiersza pt. „Żelazowa Wola” Czesława Janczrskiego. W tle utwór F.Chopina Nokturnu F-dur op. 15 nr1 Pytania do wysłuchanego wiersza: - czy ktoś odgadnie o jakiej postaci jest mowa w tym wierszu? - Dziś będziemy mówić o sławnym Polaku, wielkim kompozytorze Fryderyku Chopinie - czy ktoś z was słyszał o F. Chopinie? 7. Zabawa muzczno-ruchowa (rodzice i dzieci stojąc w kole) echo rytmiczne (n-el klaszcze w dłonie dając prosty rytm) -wszyscy jak echo powtarzają na zmianę dzieci/ rodzice/razem) orkiestra rytmiczna- duże koło z rodzicami- rozpoczyna n-el uderzając w dłonie i uda -podaje prosty rytm. Uczniowie i rodzice kolejno włączają się przez naśladowanie. Zabawa się kończy, gdy wszyscy włączą się do orkiestry i brzmi ona najgłośniej. Uderzanie palcami o palce (cicho), klaskanie (głośno), klaskanie i tupanie, brawa! 8. Zapoznanie dzieci z postacią wielkiego kompozytora Polski F. Chopina Wprowadzenie do opowiadania - spójrzcie to jest portret F. Chopina (prezentacja) - a to ilustracja Żelazowej Woli, gdzie urodził się F. Chopin - Chciałabym Wam przedstawić krótkie opowiadanie o tym wielkim polskim kompozytorze. 9. Pytania do przeczytanego tekstu powiedzcie jak mama nazywała F. Chopina? Kto zapamiętał ile sióstr miał F. Chopin i jakie maiły imiona? Ile lat miał F. Chopin, kiedy rozpoczął naukę gry na fortepianie? Ile lat miał F. Chopin, gdy pierwszy raz wystąpił na koncercie? Chopin urodził się w 1810 stąd obchodzimy w tym roku 200 rocznicę jego urodzin wyjaśnienie pisowni nazwiska Chopin- wymowa „Szopen” Posłuchajcie jak brzmiała muzyka polskiego kompozytora : wysłuchanie fragmentów wybranych utworów: Polonez cis-moll op. 26 nr 1, Etiuda „Rewolucyjna”c-moll op,10 nr 12, Preludium „Deszczowe”, Des-dur op. 28 nr 15. 10. Zabawa sprawnościowa- tunel i drabinka (pomoc rodziców) Przejście dzieci przez tunel „muzyczną bramę” oraz drabinkę (śpiewając gamę)- zdobywanie/ otrzymanie nutki od rodzica. 11.Zabawa „Uczucia” Każda grupa (rodzice i dzieci- rodzice odliczają do 3)- ma inne instrumenty, przedstawia grając na instrumentach emocje (smutek, radość, złość). Pozostałe grupy odgadują , jakie zostały zagrane emocje. Wszyscy razem grają wszystkie emocje (cicho i głośno) 12.Malujemy muzykę Uczestnicy w grupach (rodzic i dziecko) słuchając muzyki Chopina, rysują na dużych kartonach kredkami pastelowymi linie proste w różnych kierunkach- adekwatnie do linii melodycznej, zgodnie z tempem muzyki. Po wysłuchaniu, malują przestrzenie między tymi liniami na różne kolory. 13. Prezentacja prac. Zorganizowanie wystawki prac. 14. Wspólne odśpiewanie z rodzicami piosenki „Rytm i melodia” M. Jeżowskiej 15. Ewaluacja- nutki -Uśmiechnięte, smutne 16. Podziękowanie gościom i dzieciom za zajęcia. Załączniki 1.Jest na końcu zdania i w znaku zapytania. Malutka i czarna podobna do ziarna. (kropka) 2. Gdy śnieg zginie kwiaty rosną, a tę porę zwiemy ..... (wiosna) 3. Kiedy się do niego śpiewa, śpiew głośno rozbrzmiewa. (mikrofon) 4. Ma trzy nogi - nie do biegania. Ma klawisze - nie do pisania. Ma pedały - ale nie do gazu, gdy zagra - poznasz go od razu. (fortepian) 5.Do snu układa słońce, a budzi gwiazd tysiące. (noc) 6. Jeden błyskawiczny, drugi drzwi strzeże, trzeci król wybudował, ma baszty i wieże. (zamek) 7. Kto to jest? Odgadnie chyba każde dziecko. Stoi przed orkiestrą, wywija pałeczką. (dyrygent) 8. Pięć linijek - klucz je łączy.Na nich kółka z ogonkami. W każdym kółku dźwięk się kryje. Co to jest? Zgadnijcie sami. (nuty) 9. Ma słowa i melodię a jak się nazywa przyjaciółka, z którą czas milej upływa? (piosenka) 10. W jednym pudełeczku przebywa nas wiele. Do naszych kolorów spieszy się pędzelek. (farby) Wyświetleń: 3728
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |