Katalog

Joanna Krawczyk, 2011-05-23
Brzozówka

Język polski, Konspekty

O domu, którego nie można kupić

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie V szkoły podstawowej

Temat lekcji: O domu, którego nie można kupić.

Cele lekcji:
● ogólny: Zapoznawanie ze światem wartości rodzinnych.
● operacyjne:
Uczeń: - czyta ze zrozumieniem tekst poetycki (P) - wie, do kogo i o co zwraca się w wierszu podmiot liryczny (P) - nazywa emocje towarzyszące wskazanym sytuacjom (P) - wyszukuje w tekście potrzebne fragmenty, zwroty i sformułowania (P) - buduje poprawną pod względem treści i formy wypowiedź na poruszany temat (P) - argumentuje i wnioskuje, odwołując się do tekstu i własnych doświadczeń (PP) - wyjaśnia dosłowne i metaforyczne znaczenie słowa „dom” (P) - nazywa swoje uczucia związane ze słowem „dom” (P) - określa swoje miejsce i rolę w domu rodzinnym (P)

Metody i techniki dydaktyczne: -pogadanka - mapa mentalna - krzyżówka

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne:
- wiersz Na dom w Czarnolesie Jana Kochanowskiego zamieszczony w podręczniku

Bibliografia:
- Bobiński W., Drugi oddech polonisty: inspiracje, pomysły, propozycje metodyczne dla nauczycieli szkół podstawowych, Warszawa 1996. - Kozak W., Rola nauczyciela polonisty w rozwijaniu twórczej aktywności uczniów w szkole podstawowej, Lublin 2002.
Przebieg lekcji:

I. Część wstępna
5-10 min.
- Czynności organizacyjno-porządkowe.
- Podanie tematu i celu lekcji.

II. Część właściwa
30 min.
- Ciche przeczytanie wiersza Jana Kochanowskiego "Na dom w Czarnolesie".Określanie jego tematyki, podmiotu lirycznego i jego prośby do adresata oraz ogólnej wymowy wiersza.
- Nawiązanie rozmowy na temat domu i wieloznaczności tego słowa: Jakie znaczenia posiada słowo „dom”? Co daje dom jako budynek i jako wspólnota ludzi? Co oznacza przysłowie: Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej? Wypowiadanie się uczniów na temat domu i wartości z nim związanych. Zapisywanie skojarzeń i wniosków w formie mapy mentalnej na tablicy oraz wspólne tworzenie na tej podstawie definicji domu.
- Układanie krzyżówki dotyczącej kwestii poruszanych na lekcji, do której hasła są związane z tematyką rodzinno-domową, a jej rozwiązaniem jest wyraz „domator”.

III. Część końcowa
5-10 min.
- Ustne podsumowanie lekcji za pomocą pytań do uczniów.Wspólne zebranie refleksji na temat domu, jakie pojawiły się w trakcie lekcji.
- Zadanie pracy domowej: Narysuji opisz twoim zdaniem najważniejszy mebel w domu.




Wyświetleń: 1813


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.