Katalog Joanna Krawczyk, 2011-05-23 Brzozówka Język polski, Konspekty O domu, którego nie można kupićKonspekt lekcji języka polskiego w klasie V szkoły podstawowej Temat lekcji: O domu, którego nie można kupić. Cele lekcji: ● ogólny: Zapoznawanie ze światem wartości rodzinnych. ● operacyjne: Uczeń: - czyta ze zrozumieniem tekst poetycki (P) - wie, do kogo i o co zwraca się w wierszu podmiot liryczny (P) - nazywa emocje towarzyszące wskazanym sytuacjom (P) - wyszukuje w tekście potrzebne fragmenty, zwroty i sformułowania (P) - buduje poprawną pod względem treści i formy wypowiedź na poruszany temat (P) - argumentuje i wnioskuje, odwołując się do tekstu i własnych doświadczeń (PP) - wyjaśnia dosłowne i metaforyczne znaczenie słowa „dom” (P) - nazywa swoje uczucia związane ze słowem „dom” (P) - określa swoje miejsce i rolę w domu rodzinnym (P) Metody i techniki dydaktyczne: -pogadanka - mapa mentalna - krzyżówka Formy pracy: indywidualna, zbiorowa Środki dydaktyczne: - wiersz Na dom w Czarnolesie Jana Kochanowskiego zamieszczony w podręczniku Bibliografia: - Bobiński W., Drugi oddech polonisty: inspiracje, pomysły, propozycje metodyczne dla nauczycieli szkół podstawowych, Warszawa 1996. - Kozak W., Rola nauczyciela polonisty w rozwijaniu twórczej aktywności uczniów w szkole podstawowej, Lublin 2002. Przebieg lekcji: I. Część wstępna 5-10 min. - Czynności organizacyjno-porządkowe. - Podanie tematu i celu lekcji. II. Część właściwa 30 min. - Ciche przeczytanie wiersza Jana Kochanowskiego "Na dom w Czarnolesie".Określanie jego tematyki, podmiotu lirycznego i jego prośby do adresata oraz ogólnej wymowy wiersza. - Nawiązanie rozmowy na temat domu i wieloznaczności tego słowa: Jakie znaczenia posiada słowo „dom”? Co daje dom jako budynek i jako wspólnota ludzi? Co oznacza przysłowie: Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej? Wypowiadanie się uczniów na temat domu i wartości z nim związanych. Zapisywanie skojarzeń i wniosków w formie mapy mentalnej na tablicy oraz wspólne tworzenie na tej podstawie definicji domu. - Układanie krzyżówki dotyczącej kwestii poruszanych na lekcji, do której hasła są związane z tematyką rodzinno-domową, a jej rozwiązaniem jest wyraz „domator”. III. Część końcowa 5-10 min. - Ustne podsumowanie lekcji za pomocą pytań do uczniów.Wspólne zebranie refleksji na temat domu, jakie pojawiły się w trakcie lekcji. - Zadanie pracy domowej: Narysuji opisz twoim zdaniem najważniejszy mebel w domu. Wyświetleń: 1813
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |