Katalog

Joanna Krawczyk, 2011-05-23
Brzozówka

Język polski, Konspekty

Słowniki - scenariusz lekcji (kl. IV)

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV szkoły podstawowej

Temat lekcji: Od słowa do słownika.

Cele lekcji:
● ogólny: Zapoznanie z najważniejszymi słownikami i zasadami korzystania z nich.
● operacyjne: Uczeń: - wymienia najważniejsze słowniki (P) - zna budowę i przeznaczenie podstawowych słowników (P) - samodzielnie wyszukuje informacje w słowniku (P) - świadomie korzysta z właściwego słownika (PP)

Metody i techniki dydaktyczne:
- ćwiczenia słownikowe - pogadanka - drama

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne:
- słowniki języka polskiego, wyrazów obcych, wyrazów bliskoznacznych, ortograficzny

Bibliografia:
- Arends I. R., Uczymy się nauczać, Warszawa 1998. – Myrdzik B. (red.), Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik do ćwiczeń z metodyki języka polskiego, Lublin 2000. - Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1998.



Przebieg lekcji:

I. Część wstępna
5-10 min.
- Czynności organizacyjno-porządkowe: powitanie klasy, sprawdzenie listy obecności, kontrola i ocena pracy domowej.
- Podanie tematu, wyjaśnienie celu lekcji.


II. Część właściwa
30 min.
- Pogadanka wstępna o trudnościach uczniów dotyczących zarówno tekstów pisanych jak i mówionych, związanych m.in. z poprawnym zapisem wyrazów, właściwym ich doborem, unikaniem powtórzeń, właściwym użyciem wyrazów i rozumieniem ich znaczenia – nawiązanie do ich bezpośredniego doświadczenia.
- Rozmowa o słownikach – czym są i do czego służą.
- Prezentacja wybranych słowników.Przyglądanie się ich układowi i rodzajowi informacji zawartych w każdym z nich.
- Zredagowanie notatki dotyczącej typów i przeznaczenia słowników.
- Rozwiązywanie ćwiczeń kształcących umiejętność właściwego korzystania ze słowników:
1. Odszukaj w słowniku wyrazów obcych znaczenie słów: optymista, egoista. 2. Korzystając ze słownika wyrazów bliskoznacznych zastąp innymi słowami wyrazy: dom, kolega. 3. Sprawdź w słowniku języka polskiego jakie znaczenia mają słowa: zamek, grać. Ułóż z nimi zdania, wykorzystując ich różne znaczenia. 4. Znajdź w słowniku ortograficznym trzy zasady pisowni wielką literą.

III. Część końcowa
5-10 min.
- Ewaluacja lekcji - prośba o przygotowanie krótkich scenek, polegających na wcieleniu się w role słowników (przedstawianie się, opowiadanie, do czego służą).
- Zadanie pracy domowej do wyboru: 1. Zaprojektuj okładkę wybranego słownika. 2. Przeprowadź rozmowę z bibliotekarzem na temat słowników znajdujących się w szkolnej bibliotece i najbardziej przydatnych uczniom.








Wyświetleń: 2240


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.