Katalog Joanna Krawczyk, 2011-05-23 Brzozówka Język polski, Konspekty Słowniki - scenariusz lekcji (kl. IV)Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV szkoły podstawowej Temat lekcji: Od słowa do słownika. Cele lekcji: ● ogólny: Zapoznanie z najważniejszymi słownikami i zasadami korzystania z nich. ● operacyjne: Uczeń: - wymienia najważniejsze słowniki (P) - zna budowę i przeznaczenie podstawowych słowników (P) - samodzielnie wyszukuje informacje w słowniku (P) - świadomie korzysta z właściwego słownika (PP) Metody i techniki dydaktyczne: - ćwiczenia słownikowe - pogadanka - drama Formy pracy: indywidualna, zbiorowa Środki dydaktyczne: - słowniki języka polskiego, wyrazów obcych, wyrazów bliskoznacznych, ortograficzny Bibliografia: - Arends I. R., Uczymy się nauczać, Warszawa 1998. – Myrdzik B. (red.), Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik do ćwiczeń z metodyki języka polskiego, Lublin 2000. - Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1998. Przebieg lekcji: I. Część wstępna 5-10 min. - Czynności organizacyjno-porządkowe: powitanie klasy, sprawdzenie listy obecności, kontrola i ocena pracy domowej. - Podanie tematu, wyjaśnienie celu lekcji. II. Część właściwa 30 min. - Pogadanka wstępna o trudnościach uczniów dotyczących zarówno tekstów pisanych jak i mówionych, związanych m.in. z poprawnym zapisem wyrazów, właściwym ich doborem, unikaniem powtórzeń, właściwym użyciem wyrazów i rozumieniem ich znaczenia – nawiązanie do ich bezpośredniego doświadczenia. - Rozmowa o słownikach – czym są i do czego służą. - Prezentacja wybranych słowników.Przyglądanie się ich układowi i rodzajowi informacji zawartych w każdym z nich. - Zredagowanie notatki dotyczącej typów i przeznaczenia słowników. - Rozwiązywanie ćwiczeń kształcących umiejętność właściwego korzystania ze słowników: 1. Odszukaj w słowniku wyrazów obcych znaczenie słów: optymista, egoista. 2. Korzystając ze słownika wyrazów bliskoznacznych zastąp innymi słowami wyrazy: dom, kolega. 3. Sprawdź w słowniku języka polskiego jakie znaczenia mają słowa: zamek, grać. Ułóż z nimi zdania, wykorzystując ich różne znaczenia. 4. Znajdź w słowniku ortograficznym trzy zasady pisowni wielką literą. III. Część końcowa 5-10 min. - Ewaluacja lekcji - prośba o przygotowanie krótkich scenek, polegających na wcieleniu się w role słowników (przedstawianie się, opowiadanie, do czego służą). - Zadanie pracy domowej do wyboru: 1. Zaprojektuj okładkę wybranego słownika. 2. Przeprowadź rozmowę z bibliotekarzem na temat słowników znajdujących się w szkolnej bibliotece i najbardziej przydatnych uczniom. Wyświetleń: 2240
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |