Katalog

Katarzyna Papuga, 2011-05-23
Gwoździec

Język angielski, Konspekty

Język angielski - lekcja otwarta - liceum

- n +

Przedmiot: Język angielski
Klasa: I Liceum Ogólnokształcącego, grupa początkująca, 2 godziny języka angielskiego tygodniowo
Temat lekcji: get working @ I want a JOB.com – grammar and speaking (gramatyka i mówienie).
Cele lekcji:
Cel ogólny:
• wprowadzenie czasownika modalnego ‘can’ (umieć, potrafić),
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat swoich umiejętności.
Cele operacyjne (szczegółowe):
1. Wiadomości: uczeń
• potrafi poprawnie zastosować czasownik modalny ‘can’,
• zna i potrafi się posługiwać podstawowym słownictwem związanym w nazwami umiejętności.
2. Umiejętności: uczeń
• wyszukać informacje w tekście, potrzebne do odpowiedzi na pytania,
• potrafi przekazać informację dotyczącą swoich i partnera umiejętności.
Cele wychowawcze:
• kształcenie umiejętności pracy w parach,
• zmobilizowanie wszystkich uczniów (bez względu na umiejętności językowe) do aktywnego uczestnictwa w zajęciach i mówienia w języku angielskim
Czas trwania: 1 godzina lekcyjna, 45 minut.
Metody i formy pracy:
• praca indywidualna,
• praca w parach.
Materiały dydaktyczne:
• podręcznik: Matura Success Elementary,
• płyta CD, Matura Success Elementary
• kopie ćwiczeń dla uczniów.

Planowany przebieg zajęć:
1. Czynności organizacyjne: przywitanie uczniów i przybyłych gości, sprawdzenie obecności.
2. Rozgrzewka językowa: przypomnienie czasownika ‘have to’(musieć), nazw zawodów, a także słownictwa związanego z wymaganiami potrzebnymi do poszczególnych zawodów. Nauczyciel rozdaje karteczki z obrazkami przedstawiającymi różne zawody (załącznik 1). Uczniowie mają za zadanie opisać, używając czasownika ‘have to’ oraz słownictwa poznanego na wcześniejszych lekcjach, jaki zawód przedstawia dany obrazek. Pozostała część grupy zgaduje jaki zawód jest opisywany. Po zakończeniu ćwiczenia nauczyciel przechodzi do tematu bieżącej lekcji, zapisując temat wraz z datą na tablicy oraz objaśnia cele lekcji.
3. Nauczyciel wprowadza słownictwo potrzebne do wykonania pierwszego ćwiczenia (full time, part time, advert). Uczniowie z pomocą nauczyciela zapoznają się z trzema ogłoszeniami o pracę (film extras, lifeguards, a babysitter) oraz z informacjami dotyczącymi trojga osób (Ben and Jo Sims, Linda), a następnie odpowiadają na pytania dotyczące uzyskanych informacji.
4. Nauczyciel prosi uczniów, aby jeszcze raz przeanalizowali ogłoszenia i informacje o trzech osobach i uzupełnili tabelkę dotyczącą czasownika modalnego ‘can’. Po uzupełnieniu tabelki nauczyciel wyjaśnia, że przeczenia i pytania z poznanym czasownikiem tworzy się bardzo podobnie jak z poznanymi wcześniej czasownikami ‘to be’ (być) i ‘have got’ (mieć) i stara się to zobrazować zapisując na tablicy:
I can I can’t (cannot) Can you
I am I’m not (am not) Are you
I’ve got I haven’t (have not) got Have you got

Następnie uczniowie przygotowują po jednym pytaniu, które chcieliby zadać swojemu nauczycielowi na temat jego umiejętności.
5. Kolejne ćwiczenie sprawdza czy uczniowie poprawnie zrozumieli nowo wprowadzony czasownik, polega ono na wstawieniu ‘can’ do zdań dotyczących osób poznanych na lekcji. Nauczyciel wyjaśnia ćwiczenie oraz analizuje pierwsze zdanie wraz z uczniami, a następnie prosi, aby uczniowie dokończyli ćwiczenie pracując w parach. Po zakończeniu prosi wybrane osoby o przeczytanie zdań.
6. Jednym z aspektów czasownika ‘can’ jest jego wymowa, która różni się nieznacznie w zależności od tego czy jest on w pozycji akcentowanej lub nieakcentowanej. Nauczyciel wyjaśnia na czym polega różnica, przytacza przykłady, a następnie prosi uczniów o przećwiczenie poszczególnych aspektów wymowy.
7. Kolejne ćwiczenie ma na celu sprawdzenie umiejętności słuchania. Uczniowie słuchają jak młody chłopak dzwoni w odpowiedzi na jedno z ogłoszeń. Zadanie ich polega na zanotowaniu co potrafi, a czego nie potrafi chłopak. Następnie uczniowie pracują w parach i przepytują swojego sąsiada/sąsiadkę czy potrafią oni wykonywać poszczególne czynności i relacjonują uzyskane informacje całej grupie.
8. Zadanie domowe: uczniowie mają za zadanie przygotować się do przeprowadzenia dialogu między pracodawcą i osobą ubiegającą się o pracę. Nauczyciel rozdaje uczniom role (załącznik 2) i prosi, aby w domu przygotowali sobie pisemnie pytania lub swoje wypowiedzi, w zależności od przypisanej roli.
9. Podsumowanie lekcji: nauczyciel podsumowuje przebieg lekcji i dokonuje oceny uczniów najbardziej aktywnych podczas lekcji.

Potencjalne problemy: chociaż czasownik ‘can’ sam w sobie nie jest trudny, zważywszy na całkowity brak odmiany przez osoby, uczniowie mogą go postrzegać jako jeszcze jedną konstrukcję do nauczenia. Rozwiązaniem może być wskazanie podobieństw do poznanych już czasowników ‘to be’ oraz ‘have got’. Również wymowa czasownika ‘can’, w zależności od pozycji może nastręczać uczniom pewne trudności. Jednak systematyczne powtarzanie powinno zredukować problem do minimum.
Wyświetleń: 2839


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.