Katalog

Ewa Moroń, 2011-05-22
Chorzów

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć zintegrowanych

- n +

Scenariusz zajęć przeprowadzonych w klasie III


Temat kręgu: W krainie baśni

Temat dnia: Pomagamy Gerdzie uwolnić Kaya

Cele operacyjne:
Uczeń:
- potrafi wypowiadać się na dany temat;
- rozwija czujność ortograficzną;
- umie poprawnie zapisać poznane wyrazy z: ż, ó;
- potrafi korzystać ze słownika ortograficznego;
- rozwiąże krzyżówkę:
- pozna warunki życia ludzi i zwierząt w Laponii;
- utrwali poznane kierunki świata na mapie;
- zapozna się z położeniem geograficznym Laponii na mapie i globusie;
- utrwali sposoby obliczania obwodów figur geometrycznych;
- doskonali umiejętność mnożenia sposobem pisemnym;
- potrafi rozwiązać proste zadania tekstowe;
- rozwija swoje słownictwo;
- potrafi redagować pisemną wypowiedź na dany temat;
- potrafi dokonać samokontroli;
- doskonali umiejętność pracy w grupach;


Przebieg zajęć:

1. Rozwiązanie zagadek – wprowadzenie do tematu.

Siedzi z królem na tronie w złocistej koronie. (królowa)

Gruba, biała pierzyna, biały puch z nieba leci.
Topnieć jednak zaczyna, gdy słoneczko zaświeci. (śnieg)


2. Zapis tematu dnia.

„Pomagamy Gerdzie uwolnić Kaya”.




3. Ćwiczenie ortograficzne. Uzupełnianie listu Gerdy.

Drogie dzieci!
Dziękuję, że zgodziliście się mi pom…c odszukać Kaya w kr…lestwie Kr…lowej Śniegu. Je…eli ka…da grupa dzieci rozwią…e podane zadania, to na pewno wsp…lnie go uwolnimy.
W poszukiwaniu Kaya muszę wędrować daleko na p…łnoc. W tej wędr…wce przeszkadza mi wielki mr…z. Wieje te… silny wiatr i pada śnieg. Śnie…yca utrudnia widoczność, dlatego wcią… błądzę w k…łko. Śnieg usypał wysokie zaspy, kt…re wyglądają, jak g…ry. Często spadam z nich w d…ł. Doszłam ju… do jeziora. L…d na nim błyszczy i jest bardzo ślisko. Tutaj chyba odpocznę i poczekam na Was.
Życzę Wam powodzenia w rozwiązywaniu zadań. Do zobaczenia wkr…tce.
Gerda

(Dzieci pracują w grupach. Na tablicy jest umieszczony duży rysunek przedstawiający postać Kaya, przykryty śnieżynkami wykonanymi z papieru. Każda grupa za dobrze wykonane zadanie może odczepić jedną śnieżynkę – w ten sposób pomagają Gerdzie uwolnić Kaya z mocy złej Królowej Śniegu.)


4. Rozmowa na temat życia ludzi i zwierząt na dalekiej północy.

- Rozwiązywanie krzyżówki „W białej krainie”.
Gdzie żyją te zwierzęta?
- Szukanie Laponii na globusach, określanie kierunków świata.

5. Zabawa relaksująca.

6. Rozwiązywanie zadań tekstowych.
- Obliczanie obwodów figur.

Zadanie 1.
Kay jeździ na łyżwach po lodowisku w kształcie prostokąta. Dłuższy bok tego prostokąta wynosi 63 m, krótszy 42m. Jaki jest obwód lodowiska?

Zadanie 2.
Królowa Śniegu dała Kayowi klocki lodowe w kształcie trójkątów o bokach:
37 cm, 37 cm, 49 cm . Oblicz obwód jednego klocka.



Zadanie 3.
Gerda musi przejść przez lodowe pole w kształcie kwadratu. Bok tego kwadratu wynosi 120 m . Jaki jest jego obwód?

- Mnożenie sposobem pisemnym.

Zadanie 1.
Przed pałacem Królowej Śniegu stoi 145 bałwanów w 4 rzędach. Ile bałwanów trzyma straż przed pałacem?

Zadanie 2.
W czasie pobytu u Królowej Śniegu Kay układał lodowe klocki. Ułożył 6 rzędów po 118 klocków. Ile klocków potrzebował?

Zadanie 3.
W jednej komnacie Królowej Śniegu pali się 250 lamp. Ile lamp pali się w trzech komnatach?


7. Tworzenie mapy mentalnej- gromadzenie słownictwa i zwrotów dotyczących zimy.
- Omówienie powstałych prac. Umieszczenie ich na wystawie.

8. Zaśpiewanie piosenki „Bajeczki”.(lub innej o odpowiedniej tematyce)


9. Redagowanie pisemnej wypowiedzi na podstawie swoich doświadczeń, zdobytych wiadomości i zgromadzonego słownictwa na temat „Moje spotkanie z Kayem w krainie Królowej Śniegu”.

- Czytanie prac poszczególnych grup.

10. Podsumowanie lekcji – Czy udało nam się uratować Kaya? Policzenie, w grupach, punktów – śnieżynek. Ocena pracy każdej grupy.

11. Praca domowa – Ułóż według alfabetu uzupełnione wyrazy z listu Gerdy.
(Uczniowie otrzymują kartki z tymi wyrazami.)


Opracowała: Ewa Moroń

Wyświetleń: 5270


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.