Katalog

Monika Sugier, 2011-05-22
Lublin

Historia, Konspekty

Konspekt lekcji historii "Wielki kryzys ekonomiczny 1929-1933"

- n +

Konspekt lekcji historii w kl. III LO.

Temat: Wielki kryzys ekonomiczny 1929-1933

Cel ogólny:
zapoznanie uczniów
- z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej;
- z przyczynami., objawami i konsekwencjami kryzysu ekonomicznego.

I. Wiadomości

A. Zapamiętywanie:
uczeń potrafi:
- wymienić przyczyny kryzysu;
- wymienić objawy kryzysu;
- wyjaśnić pojęcia: czarny czwartek, deflacja, inflacja, interwencjonizm, nożyce cen;
- wymienić formy walki z kryzysem.

B. Rozumienie
uczeń potrafi:
- wyjaśnić związki pomiędzy poszczególnymi gałęziami gospodarki;
- wyjaśnić mechanizmy kryzysu;
- wyjaśnić sprężenie zwrotne objawów wielkiego kryzysu ;
- wyjaśnić w jaki sposób państwa próbowały uporać się z kryzysem.

II. Umiejętności:

C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych
uczeń potrafi:
- scharakteryzować mechanizmy funkcjonowania gospodarki;
- porównać różne formy interwencjonizmu w USA, Niemczech, Włoszech.

D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
uczeń potrafi:
- wybrać najlepszą formę interwencjonizmu państwowego;
- zaproponować rozwiązania dla wyjścia z kryzysu.

Metody:
pokaz, rozmowa nauczająca, wykład, burza mózgów

Środki dydaktyczne:
Podręcznik: Radziwiłł A., Roszkowski W., Historia 1871-1939. Podręcznik dla szkół średnich, Warszawa 2002, foliogram z wykresem „Sprzężenie zwrotne objawów wielkiego kryzysu 1929 – 1935”, w: Szczęśniak A., Historia 1918-1939, Warszawa 1992, s. 143, foliogram z tabelą „Wielki kryzys ekonomiczny i jego przezwyciężenie” w: Tomalska H., Historia inaczej, t.2, s.89.




I. Czynności organizacyjno- porządkowe.
II. Rekapitulacja wtórna:
Nauczyciel odpytuje uczniów z ostatnio omawianego materiału
III Wprowadzenie nowego materiału
1. Podanie uczniom tematu lekcji.
2. Nauczyciel wyjaśnia uczniom jak wyglądała gospodarka światowa po I wojnie światowej.
3. Wyjaśnia, jak ogromne znaczenie miała giełda w Nowym Jorku, wprowadza problem krachu na giełdzie i pojecie „czarnego czwartku”.
4. Nauczyciel wyświetla na tablicy foliogram dotyczący sprzężenia zwrotnego objawów wielkiego kryzysu. W formie rozmowy nauczającej objaśnia poszczególne etapy kryzysu
5. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
6. Nauczyciel wyświetla foliogram z tabelą „Wielki kryzys ekonomiczny i jego przezwyciężenie”.
7. Nauczyciel wraz z uczniami analizują tabelę, zwracając szczególna uwagę na formy przezwyciężania kryzysu.
8. Nauczyciel objaśnia różnice pomiędzy interwencjonizmem państwowym w USA, Niemczech, Włoszech.
9. Nauczyciel zadaje pytanie:
- Jakie mogły być inne skutki kryzysu (nie wymienione w tabeli)?
Rekapitulacja pierwotna:
- Jakie zaproponowalibyście formy przezwyciężenia kryzysu?

Ocena pracy uczniów.



Wyświetleń: 2143


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.