Katalog Monika Sugier, 2011-05-22 Lublin Historia, Konspekty Konspekt lekcji historii "Wielki kryzys ekonomiczny 1929-1933"Konspekt lekcji historii w kl. III LO. Temat: Wielki kryzys ekonomiczny 1929-1933 Cel ogólny: zapoznanie uczniów - z mechanizmami funkcjonowania gospodarki rynkowej; - z przyczynami., objawami i konsekwencjami kryzysu ekonomicznego. I. Wiadomości A. Zapamiętywanie: uczeń potrafi: - wymienić przyczyny kryzysu; - wymienić objawy kryzysu; - wyjaśnić pojęcia: czarny czwartek, deflacja, inflacja, interwencjonizm, nożyce cen; - wymienić formy walki z kryzysem. B. Rozumienie uczeń potrafi: - wyjaśnić związki pomiędzy poszczególnymi gałęziami gospodarki; - wyjaśnić mechanizmy kryzysu; - wyjaśnić sprężenie zwrotne objawów wielkiego kryzysu ; - wyjaśnić w jaki sposób państwa próbowały uporać się z kryzysem. II. Umiejętności: C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych uczeń potrafi: - scharakteryzować mechanizmy funkcjonowania gospodarki; - porównać różne formy interwencjonizmu w USA, Niemczech, Włoszech. D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych uczeń potrafi: - wybrać najlepszą formę interwencjonizmu państwowego; - zaproponować rozwiązania dla wyjścia z kryzysu. Metody: pokaz, rozmowa nauczająca, wykład, burza mózgów Środki dydaktyczne: Podręcznik: Radziwiłł A., Roszkowski W., Historia 1871-1939. Podręcznik dla szkół średnich, Warszawa 2002, foliogram z wykresem „Sprzężenie zwrotne objawów wielkiego kryzysu 1929 – 1935”, w: Szczęśniak A., Historia 1918-1939, Warszawa 1992, s. 143, foliogram z tabelą „Wielki kryzys ekonomiczny i jego przezwyciężenie” w: Tomalska H., Historia inaczej, t.2, s.89. I. Czynności organizacyjno- porządkowe. II. Rekapitulacja wtórna: Nauczyciel odpytuje uczniów z ostatnio omawianego materiału III Wprowadzenie nowego materiału 1. Podanie uczniom tematu lekcji. 2. Nauczyciel wyjaśnia uczniom jak wyglądała gospodarka światowa po I wojnie światowej. 3. Wyjaśnia, jak ogromne znaczenie miała giełda w Nowym Jorku, wprowadza problem krachu na giełdzie i pojecie „czarnego czwartku”. 4. Nauczyciel wyświetla na tablicy foliogram dotyczący sprzężenia zwrotnego objawów wielkiego kryzysu. W formie rozmowy nauczającej objaśnia poszczególne etapy kryzysu 5. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. 6. Nauczyciel wyświetla foliogram z tabelą „Wielki kryzys ekonomiczny i jego przezwyciężenie”. 7. Nauczyciel wraz z uczniami analizują tabelę, zwracając szczególna uwagę na formy przezwyciężania kryzysu. 8. Nauczyciel objaśnia różnice pomiędzy interwencjonizmem państwowym w USA, Niemczech, Włoszech. 9. Nauczyciel zadaje pytanie: - Jakie mogły być inne skutki kryzysu (nie wymienione w tabeli)? Rekapitulacja pierwotna: - Jakie zaproponowalibyście formy przezwyciężenia kryzysu? Ocena pracy uczniów. Wyświetleń: 2143
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |