AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Kozłowska, 2011-05-22
pabianice

Język polski, Konspekty

Kiedy stół zastąpił telewizor...konspekt lekcji

- n +

Temat: Kiedy stół zastąpił telewizor...


Cele operacyjne

Uczeń:
-czyta ogłoszenia prasowe;
-pisze ogłoszenie na zadany temat;
-wchodzi w rolę rzeźbiarza i rzeźby;
-wymienia zalety obcowania z bliskimi przy wspólnym stole
-wymienia zagrożenia wynikające z uzależnienia od telewizji;
-zna treść wiersz A. Warzechy „Zamienię”
-formułuje wnioski z lekcji


Metody: drama, praca z tekstem, ćwiczenia redakcyjne, dyskusja pod kierunkiem nauczyciela

Środki: gazety, wiersz A. Warzechy „Zamienię”, telewizor, korale, krawat, chustka, zegarek, karty do wykonania pracy w domu

Tok lekcji:

1.Czynności organizacyjne.

Sprawdzenie listy obecności i zapisanie tematu lekcji.

2.Omawianie treści ogłoszeń prasowych.

Uczniowie przeglądają przyniesione gazety, zwracając uwagę na zamieszczone w nich ogłoszenia.

Jakie ogłoszenia umieszczają ludzie w gazetach?
-chcą coś kupić albo sprzedać;
-chcą coś zamienić;
-szukają pracy albo pracownika;

3.Ćwiczenie redakcyjne.

Uczniowie mają za zadanie napisanie ogłoszenia
-o chęci zakupu zestawu mebli ogrodowych
-o chęci sprzedania roweru;
-o chęci zamiany dużego mieszkania na dwa mniejsze.
-
Sformułowanie zasad pisania ogłoszeń.

4.Zapisanie tematu lekcji.
5.Ćwiczenie dramowe 1.

Podział klasy na dwie grupy. Część uczniów siada za stołem i stanowi tworzywo, z którego druga część uczniów wyrzeźbi rodzinę przy wspólnym posiłku. Po zakończeniu pracy obserwujemy powstały żywy obraz.
6.Formułowanie wniosków z ćwiczenia.

Wszyscy są zwróceni do siebie, z czego wynika, że:
-widzą się wzajemnie;
-mogą bez przeszkód rozmawiać;
-dzielą się radościami i troskami;
-młodzi mogą się uczyć od starszych;
-starsi czerpią radość z obcowania z młodzieżą.

7.Ćwiczenie dramowe 2.

Uczniowie zamieniają się rolami i miejscami. Rzeźbiarze stają się tworzywem. Nowi rzeźbiarze ustawiają żywy obraz rodziny przed telewizorem.

8.Formułowanie wniosków z ćwiczenia.

Wszyscy są zwróceni w kierunku telewizora, z czego wynika, ze:
-nie widza siebie;
-słuchają TV, a nie siebie;
-nie rozmawiają ze sobą;
-są sami ze swoimi problemami;

9.Odczytanie treści wiersza i dyskusja na temat zagrożeń wynikających z oglądania telewizji.

A. Warzecha „Zamienię”

Zamienię telewizor
Na duży rodzinny stół
Niech służy
U moich
Dwunastu pokoleń

Na jego blacie
Wyrzeźbimy
Dwa serca
I kiedy
Będzie trzeba
Jedno z nich
Przebijemy strzałą
Niech ogląda je
Naszych dwanaście pokoleń
A kiedy
Przyjdzie czas
Odejdziemy
Od niego
Trzymając się za ręce.

10.Sformułowanie wniosków z lekcji.

Dlaczego podmiot liryczny wiersza chciał zamienić telewizor na stół rodzinny?

Podmiot liryczny zrozumiał, ze telewizor, który jest niewątpliwie ważnym osiągnięciem cywilizacyjnym, dzieli rodzinę i powoduje powstawania w niej konfliktów. Stół rodzinny jednoczy siedzące przy nim osoby, daje oparcie w najbliższych. Zasiadając zbyt często przed telewizorem czujemy się samotni i zagubieni, bo telewizor nie zastąpi rodzinnego ciepła i świadomości wspólnoty.

11.Zadanie pracy domowej.

Przeprowadź w swojej rodzinie badania dotyczące czasu spędzanego przez was przed telewizorem i na wspólnej rozmowie. Zaprezentuj wyniki swojej pracy najbliższym i zaproponuj jeden wieczór bez TV. Napisz sprawozdanie ze swoich badań oraz przygotuj ustną wypowiedź opisującą twoje wrażenia z wieczoru spędzonego z rodziną.

12. Ocena aktywności podczas lekcji.






Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1051


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.