Katalog Agata Kwiecień, 2011-05-19 Przysucha Zajęcia pozaszkolne, Konspekty Rola rodziny w życiu człowieka.Konspekt zajęć Temat: Rola rodziny w życiu człowieka. Cel poznawczy: - zapoznanie wychowanek z rolą rodziny w życiu człowieka, - poznanie czynników warunkujących trwanie i poprawne funkcjonowanie rodziny, jak również czynników złych, szkodliwych. Cel kształcący: - kształcenie wrażliwości na dobro i zło w życiu rodziny. Cel wychowawczy: - uswiadomienie wychowankom jak ważna jest w życiu dobrze funkcjonująca rodzina, - zachęcenie do własnych, osobistych rozmyślań na temat wartości życia rodziny. Cel opiekuńczy: - uświadomienie poczucia przynależności i akceptacji. Metody: - zadaniowa, dyskusja, pogadanka. Formy: - przedmiotowe: wychowanie przez działalność poznawczą, twórczą, zabawowo-rozrywkową. - organizacyjne-grupowe, indywidualne, zespołowe. Środki: - arkusze papieru, małe karteczki, długopisy, markery, plansza ”Co nam daje rodzina”, plansza ”Rodzina”. Czas trwania zajęć: - 60 minut. Uczestnicy zajęć: - grupa II wychowanek Internatu Zespołu Szkół nr 2 im. L. Skowyry w Przysusze. Przebieg zajęć: 1. Przywitanie wychowanek. 2. Wychowawca proponuje zabawę integracyjną. Celem zabawy jest rozluźnienie, otworzenie się przed innymi uczestnikami. Jej nazwa brzmi: “ Kocham moją rodzinę za...”. U w a g a : Wychowawca też uczestniczy w zabawie. Jeżeli wychowankowie mają opory, by rozpocząć odpowiedź, wychowawca powinien wypowiedzieć się pierwszy. 3. Wychowawca wywiesza na tablicy planszę “ Co nam daje rodzina”. Prosi wychowankę o przeczytanie głośno: - Rodzina daje podstawy do życia oraz tzw. dach nad głową, czyli wspólne mieszkanie, konieczna opiekę zdrowotną. - Dobre przyzwyczajenia dnia codziennego i podstawy tradycji. - Przestrzega przed niebezpieczeństwami i chroni przed nimi. - Przeróżne umiejętności - Zasady moralne, etyczne, religijne. - Dobre wychowanie, maniery, kulturę. - Poczucie że się jest kochanym i potrzebnym. - Zrozumienie i oparcie. - Żywe zainteresowanie naszymi sprawami, problemami, itp. - Udział w radościach, smutkach, sukcesach i nieszczęściach. - Pomoc w nauce, kształceniu i tak zwanej karierze. - Udział w decyzjach. - Wejście w życie towarzyskie i zawodowe rodziców, dziadków, itp. - Świadomość odpowiedzialności za wspólnotę rodzinną. 4. Wychowawca podkreśla, że według wielu ludzi dom rodzinny w dużej mierze rzutuje na rozwój i funkcjonowanie człowieka. Pyta: - Czy wychowankowie też tak sądzą? - Co mogą na ten temat powiedzieć? - Jak uważają, czy może lepsze byłoby życie poza rodziną? Wychowawca zachęca do dyskusji, która ma na celu poznać poglądy i postawy wychowanków. Kładzie nacisk, iż w rodzinie oprócz urządzeń, mebli, osób, wśród nich żyjacych muszą istnieć określone zasady, wartości, wiezi uczuciowe, które powodują, że rodzina rozwija się i funkcjonuje. 5. Wychowawca pyta wychowanków, co według nich jest “podstawą” dla trwałości rodziny, co spaja i łączy rodzinę:( np.: szczerość, miłość, pomoc drugiemu w rozwiązywaniu problemu, dzielenie się radościami i smutkami, głębokie zaufanie). - Wychowawca prosi, by na małych karteczkach wypisali wszystko, co im przyjdzie na myśl w związku z postawionym pytaniem. - Następnie przypina do tablicy arkusz papieru z narysowanym termometrem i hasłem “Rodzina”. - Wychowawca prosi by wychowankowie podchodzili i na arkuszu przyklejali swije karteczki. Po przypięciu kartek wspólnie zastanawiają się, jak powinien w stopniach Celsjusza wyglądać udzial każdego z wymienionych “pierwiastkow” w domu rodzinnym “idealnym”, a ile stopni Celsjusza na termometrze kształtuje się w przeciętnej polskiej rodzinie? Dlaczego tak się dzieje? - Kto powinien walczyć o trwałość, o przekazywanie wartości, o dobro słabszej rodziny? - Kogo można za to winić? - Czego jej brakuje najczęściej? - Dlaczego w pogoni za pieniądzem rodzice nie mają najczęściej czsau i chęci, aby przekazać najmłodszemu pokoleniu wartości religijnych, moralnych, jak i społecznych, ktore stanowią podstawę, na której wszystko inne utrzymuje się? 6. Po przeprowadzonej dyskusji wychowawca proponuje, by wychowankowie odliczyli do czterech - w ten sposób powstaną cztery grupy. Rozdaje uczniom arkusze, na których znajdują się kontury domu. Prosi, by na podstawie kartek na “termometrze” zastanowili się i przyporządkowali je (wpisując zwroty na nich zawarte) do określonych części domu: - Co jest podstawą w rodzinie? - Co jest niezbędne do jej rozwoju funkcjonowania? - Co nie powinno mieć miejsca w rodzinie? - Co składa sie na bezpieczeństwo rodziny, jakie wartości niosą ze sobą szczęście rodzinie? Podsumowanie ćwiczenia. Wychowawca zwraca uwagę wychowanków na fakt, że każdy człowiek ma określone wartości moralne, religijne, społeczne wyniesione z rodziny. To w rodzinie wszystko się zaczyna - ona kształtuje dzieci - przyszłych ojców i matki. Każdy człowiek w pewnym wieku marzy o rodzinnym szczęściu, zaczyna doceniać jego wartość. 7. Wychowawca prosi, by wychowankowie napisali na kartkach wyłącznie dla siebie odpowiedzi na pytania: - Co podoba mi się w mojej rodzinie? - Co chciałbym w niej zmienić? - Czy lubisz przebywać we własnym domu z najbliższymi? 8. Wychowawca dziękuje grupie za udział w zajęciach, żegna wychowankow. Zajęcia prowadziła: Agata Kwiecień. Wyświetleń: 2163
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |