Katalog Anna Wołowiec, 2011-05-17 Rybnik Różne, Konspekty KONSPEKT ZAJĘĆ Z FUNKCJONOWANIA OSOBISTEGO I SPOŁECZNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ ZAWODOWYCH SPECJALNYCH W RYBNIKU Klasa II a/p -Poznanie zmysłów człowiekaKONSPEKT ZAJĘĆ Z FUNKCJONOWANIA OSOBISTEGO I SPOŁECZNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ ZAWODOWYCH SPECJALNYCH W RYBNIKU Klasa II a/p Data: 6.03.2009 Prowadzący: mgr Anna Wołowiec Czas trwania: 2 x 45 minut Temat lekcji: Poznanie zmysłów człowieka Cel główny: 1. Poznanie zmysłów człowieka Cele operacyjne: a) uczeń potrafi rozwiązać rozsypanki wyrazowe, krzyżówki b) potrafi wypowiadać się pełnymi, spójnymi zdaniami c) potrafi wytłumaczyć pojęcia: zmysł, smak, węch, dotyk, wzrok, słuch d) potrafi wyciągnąć wnioski z przeprowadzonych e) umie współpracować w grupie e) stosuje zwroty grzecznościowe: dzień dobry, proszę, dziękuje, przepraszam, do widzenia f) potrafi zadbać o estetykę wykonywanej pracy g) potrafi skupić uwagę na wykonywanej pracy Metody pracy: 1. Słowna a) podająca: objaśnienie podstawowych wiadomości, opis, dyskusja, rozmowa kierowana b) poszukująca: gry dydaktyczne c) oglądowa: pokaz, przedstawienie ilustracji, instruktaż działania (wykonywania) d) praktycznego działania: wykonywanie konkretnych ćwiczeń, ekspresja twórcza. Formy pracy: 1. zbiorowa: 2. indywidualna Zasady: przystępności, systematyczności, łączenia teorii z praktyką, trwałości wiedzy, świadomego i aktywnego udziału uczniów, życzliwej pomocy, Środki dydaktyczne: - karty pracy, ilustracje, czekolada gorzka i mleczna, cytryna, sól, lakier do włosów, dezodorant, talerzyk, taśma klejąca, papier ścierny, mandarynka, gazeta, szklanka, klucze, telefon (muzyka z telefonu) TOK LEKCJI: Zajęcia wstępne: - Prowadzący wita się z uczniami - Nauczyciel sprawdza obecność - Nauczyciel razem z uczniami ustala datę i dzień tygodnia Praca poznawcza- obserwacja i kojarzenie: - Nawiązuje do tematu lekcji – prosi uczniów, by rozwiązali krzyżówkę, której rozwiązaniem jest pierwsza część tematu. - Nauczyciel zapisuje temat na tablicy i prosi uczniów o zapisanie tematu w zeszycie. - Nauczyciel rozdaje rozsypankę uczniom; w ten sposób definiują pojęcie zmysłu - Nauczyciel przeprowadza rozmowę z uczniami na temat zmysłów. Uczniowie odpowiadają na pytania: „czy znacie jakieś zmysły?”, „ile mamy zmysłów? - Nauczyciel prosi o wklejenie rozsypani do zeszytu. - Nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy. Uczniowie po poprawnym wykonaniu wklejają kartę do zeszytu - Nauczyciel wykonuje wraz z uczniami doświadczenie: Nauczyciel prosi uczniów o degustację jednego ze składników: czekolada gorzka i mleczna, sól, cytryna. Nauczyciel prosi uczniów o opowiedzenie jaki smak pozostał w ustach po degustacji składników. Nauczyciel opowiada o kubkach smakowych umieszczonych w różnych częściach języka. Nauczyciel rozdaje uczniom ilustracje i opowiada o niej. Następnie prosi uczniów o wklejenie jej do zeszytu. - Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę dotyczącą zmysłu powonienia. Prosi uczniów o zapis krótkiej informacji w zeszycie dotyczącej tego zmysłu. - Nauczyciel wykonuje kolejne doświadczenie: Nauczyciel rozpyla (po kolei i przewietrzeniu sali) w sali następujące zapachy: lakieru do włosów i dezodorantu. Toczą rozmowę na temat zapachów powstałych w klasie. Prezentacja ilustracji oraz omówienie ich. - Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat kolejnego zmysłu. Wykonanie doświadczenia. Nauczyciel z pośród uczniów wybiera ochotnika i zawiązuje jemu oczy. Następnie prosi ucznia o to, by opisał przedmiot, który trzyma w ręce. Nauczyciel prosi uczniów o wyciągnięcie wniosku. Uczniowie zapisują wniosek w zeszycie. Nauczyciel rozdaje uczniom ilustracje – omawia ją, następnie uczniowie wklejają ją do zeszytu. - Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat wzroku. Opowiada o zwężaniu i rozszerzaniu się źrenicy. Omawia jak wygląda ochrona oka przed różnymi bodźcami zewnętrznymi. Rozdaje ilustracje. Uczniowie wklejają oraz zapisują informacje. - Nauczyciel prosi uczniów o zamknięcie oczu. Gdy uczniowie mają zamknięte oczy przeprowadza doświadczenie: gniecie kartkę, uderza kluczami o podlogę, uderza łyżeczką o szklankę, puszcza z telefonu muzykę. Następnie prosi uczniów o otwarcie oczu i opowiedzenie o dźwiękach, które usłyszeli Nauczyciel opowiada o specyficznym kształcie ucha, o bębenku i o ochronie ucha. Nauczyciel rozdaje ilustrację i prosi o wklejenie jej do zeszytu. Ekspresja: - załączniki Zajęcia końcowe: - Podsumowanie zajęć - Ocena pracy uczniów - Pożegnanie. Wyświetleń: 2079
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |