Katalog Anna Horodelska, 2011-05-16 Warszawa Język polski, Scenariusze Temat: Czwarta część mgnienia… - człowiek i czas w poezji baroku – motyw vanitasKonspekt lekcji otwartej z języka polskiego Temat: Czwarta część mgnienia… - człowiek i czas w poezji i sztuce baroku – motyw vanitas (M. Sęp Szarzyński, D. Naborowski, H. King). Cel ogólny Lekcja ma na celu przybliżenie słuchaczowi motywu vanitas w literaturze i sztuce barokowej. Ponadto słuchacz pozna koncepcje czasu popularne w XVII wieku. Cele szczegółowe: Uczeń: – interpretuje czytane wiersze, odnajdując w nich świadomość przemijania, nietrwało¬ści, zmienności – rozpoznaje w czytanych wierszach i ma¬larstwie topos marności (vanitas); określa wiążące się z nim znaczenia, wyjaśnia pochodzenie motywu i jego nazwy (Księga Koheleta) – w poznanych wierszach i malarstwie odnajduje, a następnie wyjaśnia symbole związane z toposem marności – w czytanych wierszach wskazuje typowe dla baroku środki artystyczne i określa ich funkcje – omawia znaczenia barokowych alegorii i symboli obecnych w poznawanych utworach literackich i obrazach (np. róża, zwierciadło, zegar) – na podstawie wierszy wyjaśnia, czym był manieryzm oraz poezja metafizyczna Uwagi dotyczące realizacji lekcji: Czas trwania lekcji wraz z prezentacją 45 minut. Uczniowie mają dostęp do wybranych tekstów barokowych twórców. Metody i formy pracy: • wykład • dyskusja kierowana • indywidualna praca z dziełem literackim, • burza mózgów • formułowanie wniosków • ankieta Środki dydaktyczne: • prezentacja power point • ankieta • M. Sęp-Szarzyński, Sonet I • H. King , *Rozmyślania o północy • D. Naborowski, Krótkość żywota • Georges de La Tour, Maria Magdalena pokutująca • Guido Cagnacci, Maria Magdalena • Philippe de Champaigne, Vanitas • Harmen Steenwijck, Vanitas • Antonio de Pereda, Sen rycerza • Interpretacja nuzyczna Pojęcia kluczowe: • vanitas • symbole vanitatywne • czas temopralny • czas cykliczny • urobos • nurt metafizyczny • topos theatrum mundi • martwa natura • manieryzm • logika wywodu • elitarna poezja kultury • barokowa stylistyka Przebieg lekcji: 1. Powitanie 2. Krótki wykład nauczyciela ( np. prezentacja power point) – omówienie tekstów kultury. 3. Analiza wierszy podejmujących tematykę vanitatywną. 4. Podsumowanie zdobytych informacji - ankieta człowieka baroku. 5. Wskazanie na uniwersalizm toposu: interpretacja muzyczna toposu vanitas – „Vanitas” zespołu Hey. Załącznik 1 Drogi Słuchaczu!!! Jesteś człowiekiem epoki baroku, po zebraniu informacji z dzisiejszej lekcji oraz z poprzednich dokonaj podsumowania swoich wiadomości i wypełnij ankietę: 1. Czy jesteś człowiekiem „wewnętrznie rozdwojonym”? □ tak □ nie 2. Jeżeli w pytaniu udzieliłeś odpowiedzi „tak” wypełnij pozostałe pytania, zaznacz te stany emocjonalne jakie przeżywasz: □ chaos duszy □ wszystko jest złudzeniem □ zagubienie w świecie □ świadomość vanitas □ świadomość swojej kruchości □ inne…………………………………………………………………………………………………………………… 3. Jak określiłbyś swoją kondycję? …………………………………………………………………………………………………………………………… 4. Jaki jest dla Ciebie świat, jak go postrzegasz? □ wrogi □ nieprzyjazny □ dynamiczny □ świat przypomina wojnę między szatanem, światem i ciałem □ świat to „niestałe dobra” □ inne…………………………………………………………………………………………………………………… 5. Czym jest dla Ciebie życie? □ nieustanną walką □ "bojowaniem ze światem, duszą i ciałem" □ upływającym czasem zmierzającym do śmierci □ inne…………………………………………………………………………………………………………………… 6. Zdefiniuj pojęcie czasu, pamiętaj o określeniach charakterystycznych dla epoki barokowej: …………………………………………………………………………………………………………………………… 7. Co określasz mianem vanitas? …………………………………………………………………………………………………………………… 8. Co według Ciebie jest źródłem zła? □ szatan □ cielesność człowieka □ upodobanie do rzeczy materialnych □ inne……………………………………………………………………………………………………………… 9. U kogo lub gdzie szukasz ukojenia, pomocy w walce, którą toczysz z otaczającym Cię złem? ……………………………………………………………………………………………………………………… 10. Jak brzmi Twoje motto życiowe? ……………………………………………………………………………………………………………………… 11. Przy pomocy jakich środków wyrazu opisujesz siebie i otaczający Cię świat? Np. oksymoron, □ paradoks □ antyteza □ inwersja □ inne…………………………………………………………………………………………………………… Dziękuję Opracowała: Anna Horodelska Wyświetleń: 3079
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |