Katalog

Katarzyna Skoracka, 2011-05-16
Czaczyk

Język polski, Prezentacje

Wymagania z języka polskiego w klasie szóstej

- n +

Planowane osiągnięcia ucznia po klasie VI szkoły podstawowej z języka polskiego

Uczeń potrafi:
-wypowiadać się poprawnie w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych,
-dyskutować, dobierać argumenty,
-ustnie: opowiadać, opisywać, charakteryzować, zdawać sprawę np. z filmu, streszczać utwór, wygłaszać z pamięci zadane wiersze,
-pisać, stosując zasady ortograficzne w zakresie: ó, u, rz, ż, h, ch, ą, ę, zakończenia (-dztwo, -ctwo, -śba, źba, -dzki), nie z różnymi częściami mowy,
-właściwie zapisywać dłuższe wypowiedzi (akapity),
-redagować opis, opowiadanie, streszczenie, charakterystykę, sprawozdanie, list, notatkę, telegram, plan, instrukcję, zawiadomienie, zaproszenie, ogłoszenie,
-w zdaniu pojedynczym wskazywać podmiot, orzeczenie i określenia (przydawka, okolicznik, dopełnienie),
-poprawnie budować zdanie pojedyncze, złożone współrzędnie i podrzędnie, stosować właściwą interpunkcję, znać zdanie bezpodmiotowe,
-znać wszystkie części mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik, partykuła, wykrzyknik) i używać właściwych form,
-korzystać z encyklopedii oraz słowników: ortograficznego, języka polskiego, wyrazów obcych, wyrazów bliskoznacz-nych, interpunkcyjnego,
-odróżniać gatunki literackie: legenda, podanie, mit, baśń, powieść i jej odmiany, teksty nieliterackie (popularnonauko-we), wiersze,
-rozpoznawać środki artystyczne: porównanie, epitet, przenośnia, uosobienie, ożywienie, wyraz dźwiękonaśladowczy oraz pojęcia: wers, rym, rytm, strofa, wiersz stroficzny i ciągły, narrator, podmiot liryczny,
-korzystać z katalogu alfabetycznego i rzeczowego,
-wykazać się znajomością omawianych lektur.

Kryteria oceniania - Aby osiągnąć ocenę:
• dopuszczającą – uczeń powinien opanować minimum zakresu treści kształcenia niezbędnej w dalszym nauczaniu, rozwiązywać zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności, wyjaśniać przy pomocy nauczyciela podstawowe pojęcia;
• dostateczną – uczeń powinien czytać utwory ze zrozumieniem, dostrzegać najprostsze związki przyczynowo-skutkowe, odszukiwać w tekście najistotniejsze informacje, rozpoznawać intencję mówiącego, znać podstawowe pojęcia gramatyczne;
• dobrą - uczeń powinien wykazywać się aktywnością, korzystać ze słowników i encyklopedii, wypowiadać się o utworach literackich, posługując się odpowiednim słownictwem, płynnie i głośno czytać, tworzyć różne formy wy-powiedzi, rozpoznawać części mowy i zdania, dostrzegać różnicę między głoską a literą, poprawnie dzielić wyrazy na sylaby, akcentować, wyodrębniać cząstki słowotwórcze;
• bardzo dobrą - uczeń powinien wykazywać się nie tylko dużą wiedzą, ale też potrafić samodzielnie wyciągać wnioski, nazywać własne uczucia i wrażenia, uzasadnić własne stanowisko, określać funkcje elementów tekstu, redagować różne formy wypowiedzi z zastosowaniem reguł ortograficznych, interpunkcyjnych i gramatycznych;
• celującą - uczeń powinien samodzielnie rozwijać zainteresowania, wykazywać się wiedzą dodatkową, uczestniczyć w konkursach przedmiotowych, odznaczać się elokwencją i kulturą języka w przekazywaniu wiadomości.
Kryteria oceny prac pisemnych
dopuszczający dostateczny dobry bardzo dobry celujący
-stara się zachować formę,
-praca zbliżona do tematu,
- tworzy pracę odtwór-czą,
- stosuje krótkie zdania, liczne bł. składniowe,
- potok składniowy,
-poprawnie zapisuje dialog,
- liczne błędy interp.i ortogr. -stosuje większość elementów formy,
- praca na temat,
-zdania krótkie, ale logiczne,
- eliminuje potok składniowy,
- wprowadza dialog w tekst ciągły,
-poprawnie zapisu-je poznane wyrazy - zachowuje formę,
- praca na temat,
- tworzy samodzielne prace,
- stosuje wypowie-dzenia pojedyncze i złożone,
- unika powtórzeń,
-wprowadza dialog w tekst ciągły,
-poprawna interpunk-cja,
- nieliczne bł. ortogr. swobodnie posługuje się różnymi formami wypowiedzi,
-temat wyczerpany,
- prace twórcze,
- różnego typu wypo-wiedzenia zależnie od potrzeb,
- przedstawia sytuację, w której toczy się dia-log,
- tekst poprawny pod względem pisowni - wykorzystuje wiadomości spoza programu,
- prace twórcze, nieszablonowe,
- wzbogaca wy-powiedź wyra-żeniami, zwro-tami,
- swobodnie wprowadza dia-log,
-pisze poprawnie

Wyświetleń: 839


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.