Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Katarzyna Biel, 2011-05-12
Częstochowa

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz lekcji wychowawczej - zasady dobrego wychowania - savoir vivre

- n +

KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ NA TEMAT:

„Jak Cię widzą tak Cię piszą – czyli o zasadach savoir vivre i kulturze języka, także w naszej szkole”

CELE OPERACYJNE LEKCJI:
Uczeń:
- potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania
- umie ocenić poziom kulturalny swoich kolegów
- zna zasady dobrych obyczajów
- wie, co składa się na dobre wychowanie
- rozumie pojęcie savoir- vivre’u
- potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w szkole
- potrafi określić niezbędne zasady zachowania się przy stole, w teatrze i w innych miejscach wymagających zastosowania określonych norm

METODY I TECHNIKI:
- dyskusja
- pogadanka
- burza mózgów
- scenki rodzajowe
- praca w grupach

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- kartki z zadaniami
- Słownik wyrazów obcych

LITERATURA:
a) metodyczna
- Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, W-wa 1999.
- Kruszewski K., Czynności nauczyciela, W-wa 1995.
- Bogalecka R., Lipczyńska-Rahmani B., Sposoby uatrakcyjniania lekcji wychowawczych // Wychowanie na co dzień. - 2001, nr 9, (wkł. s. I-VI)

b) merytoryczna
- Gumowska J., ABC dobrego zachowania, Warszawa 1959.
- Chojnacka K., Kodeks towarzyski, Łódź 1990.
- Kamyczek., Grzeczność na co dzień, Warszawa 1978.
- http://www.edukacja.edux.pl/p-1848-konspekt-lekcji-wychowawczejsavoirvivre.php


I ORGANIZACJA CZYNNOŚCI DYDAKTYCZNYCH
1. Zaprowadzenie ładu wewnętrznego i zewnętrznego w klasie.
2. Sprawdzenie listy obecności.

II DOSTRZEŻENIE SFORMUŁOWANIE PROBLEMU
1. Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez zapisanie na tablicy cytatu:

„...Grzeczność jest dawaniem na to baczności, aby nasze
rozmowy i uczynki sprawiały przyjemność drugim i nam
samym. Nie jest ona cnotą, lecz z wielu cnót wypływa,
a niekiedy jest jej uzupełnieniem...” GAULTIER

2. Wyjaśnienie terminu: „savoir vivre”
Savoir-vivre czyli ogłada, dobre maniery; znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności obowiązujących w danej grupie.
Wyrażenie Savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego i jest złożeniem dwóch czasowników w formie bezokolicznika. Savoir znaczy wiedzieć, za to vivre znaczy po prostu żyć. Stąd savoir-vivre przetłumaczyć można jako sztuka życia lub:
savoir – „wiedzieć”, vivre – istnieć”, co oznacza kwestie związane z tym, co należy wiedzieć, aby istnieć.

III SPOSÓB ROZWIĄZANIA PROBLEMU
1. Dyskusja klasowa inicjowana pytaniami nauczyciela (cz.1)
- Czym jest dobre wychowanie?
- W jakich miejscach obowiązują zasady dobrego zachowania?
- Czemu służy znajomość savoir-vivru i jakie korzyści wynikają ze znajomości jego zasad?
- Jak są oceniani i postrzegani ludzie dobrze wychowani i ci, co nie respektują tych zasad?
- Jak inaczej możemy określić dobre wychowanie? Czy tylko „savoir –vivre” ?

2. Dyskusja klasowa (cz.2)
Klasa otrzymuje kolejne zadanie:
- Jak wygląda przestrzeganie zasad kultury w naszej klasie i szkole?
Spróbujcie ocenić stan faktyczny, stan oczekiwania i przyczyny złego postępowania.

Wyniki dyskusji można ująć na plakatach, które będą sporządzane w trakcie dyskusji przez wybrane osoby z klasy. Mogą one przyjąć np. taką formę:

O zachowaniu się… w szkole
* uczeń-uczeń
ZAKAZY
- nie rozmawiamy z nikim na ucho w gronie mniejszym niż siedem osób,
- w szkole nie romansujemy; pozostawiając sprawy etyki na boku, pomyślmy o naszych kolegach i koleżankach- może to być dla nich krępujące,
- nie używamy wulgarnych słów,
- nigdy nie opowiadamy więcej niż dwa dowcipy,
- przy rozmowie przesadnie nie gestykulujemy, ani nie wzruszamy ramionami,
- nie pokazujemy palcem i wyśmiewamy innych osób,
- w towarzystwie nie plujemy na podłogę,
NAKAZY
- jeśli znajdujemy się w grupie mówimy do wszystkich, a nie tylko do jednej, wybranej osoby,
- musimy umieć uważnie słuchać- nie przerywamy i słuchamy tak, aby osoba mówiąca odnosiła wrażenie, że jest się zainteresowany jej wypowiedziami,
- w czasie rozmowy nie odwracamy się plecami do rozmówców,
- powinniśmy pamiętać o grzecznościowych zwrotach: proszę, dziękuję, przepraszam;
- nie powinniśmy witać się codziennie z kolegami przez podanie ręki,
- kobieta witając się z mężczyzną podaje pierwsza rękę,
- traktujemy wszystkich jednakowo, bez względu na ubiór, klasę społeczną, wiarę;
- pierwszeństwo mają osoby wychodzące ze szkoły, niezależnie od płci,
- mężczyźni przepuszczają kobiety w drzwiach, jeśli ich zachowanie nie spowoduje niepotrzebnego tłoku,

* uczeń-nauczyciel
- nie komentujemy na głos lekcji,
- nie żujemy gumy na lekcjach ani nie spożywamy żadnych posiłków,
- nie rozmawiamy przez telefon komórkowy w czasie trwania lekcji,
- nie trzaskamy drzwiami wchodząc i wychodząc z klasy- jest to czynność agresywna i obraźliwa,
- nie powinniśmy spóźniać się na lekcje, a jeśli nam się to zdarzy przepraszamy i podajemy powód,
- w czasie lekcji nie ziewamy ani nie bawimy się podręcznym przedmiotem,
- nieelegancko jest także ślinić palec przy kartkowaniu, "trzaskać stawami" lub prztykać palcami,
- zanim przemówimy nie pociągamy nosem i nie odchrząkujemy się,
- nie dozwolone jest siedzenie na brzegu krzesła i bujanie się na jego tylnich nogach,
- zupełnie niedopuszczalne jest okłamywanie nauczyciela. Kłamiąc, poniżamy własną godność i tracimy ich zaufanie,
- nie spoglądamy na zegarek w czasie lekcji,
- niekulturalnie jest w czasie rozmowy z nauczycielem trzymać ręce w kieszeni,
- nie zatrzymujemy nauczyciela na ulicy i nie wszczynamy z nim rozmowy, choćby nasza sprawa była nadzwyczaj ważna,
- nie nadużywamy zwrotu "panie profesorze", gdyż może to być odebrane jako przejaw lizusostwa,
- wykonujemy solidnie nasze obowiązki, np. jako dyżurni,
- pilnujemy umówionych terminów składania prac pisemnych,
- ubieramy się stosownie do sytuacji,
- widząc nauczyciela w szkole kłaniamy mu się tylko raz. Natomiast, jeżeli tego samego dnia spotkamy go poza terenem szkoły wystarczy tylko miło się uśmiechnąć,
- przy gwałtownym kaszlu w klasie podnosimy do ust chusteczkę lub ewentualnie przysłaniamy usta ręką,
- staramy się, jeśli to możliwe przepuszczać nauczyciela w drzwiach,
- z kolei jeśli spotkamy wykładowcę w tramwaju lub autobusie z ukłonem ustępujemy mu miejsca,
- jeśli nauczycielowi rozsypią się notatki na podłogę, uczniowie powinni szybko i cicho je pozbierać,
- w czasie lekcji zachowujemy absolutną ciszę,

* nauczyciel-uczeń
- nauczyciel nie powinien przesadnie gestykulować gdyż to rozprasza słuchających go uczniów,
- zbyt często nie spoglądamy na zegarek, chociaż czasem jest to nawet wskazane,
- nauczyciel nie powinien wymagać od uczniów tego, czego sam nie przestrzega np. rozmowy przez telefon kom., jedzenia i picia;
- nie należy wywyższać niektórych uczniów, a innych gnębić,
- nauczyciele nie powinni wyśmiewać się z innych uczniów, ani im ubliżać,
- kulturalny nauczyciel wita się ze swoimi uczniami pierwszy,
- młodzi nauczyciele powinni zwracać się do uczniów przez "ty",
- powinni ubierać się stosownie do sytuacji,
- ważne jest bycie słownym, cierpliwym, tolerancyjnym a w szczególności sprawiedliwym,
- nauczyciel powinien wszystkich traktować jednakowo,
- w obowiązku nauczyciela leży przygotować klasę jak najsolidniej do egzaminów, matury;

IV SPRAWDZENIE TRAFNOŚCI ROZWIĄZANIA
1. Podział klasy na trzy grupy. Nauczyciel odczytuje kolejne sytuacje. Każda z grup na przygotowanej kartce stara się odpowiednio „odczytać” daną sytuację i zdecydować o jej poprawności bądź nie.

Sytuacje:
1: Przedstawianie się. Dwie dziewczyny rozmawiają i podchodzi do nich znajomy chłopak jednej z koleżanek. Koleżanka rozpoczyna z nim rozmowę pomijając przedstawienie sobie nieznajomych.
Oceń zachowanie tej trójki, wskaż jak powinno wyglądać poprawnie to spotkanie.

2: Chłopak z dziewczyną wchodzą do sklepu, z którego wychodzi kobieta. Chłopak przepuścił kobietę, wszedł do sklepu, a następnie dziewczyna.
Oceń zachowanie.

3: Para wchodzi do kawiarni. Mężczyzna przepuszcza w drzwiach swą partnerkę, a następnie idzie przed nią i wybiera stolik. Oceń i skomentuj.

4: Scenka w autobusie. Chłopiec wchodzi pierwszy do autobusu, a za nim jego koleżanka. Z autobusu również wychodzi pierwszy. Oceń i skomentuj.

5: W restauracji przy stoliku siedzi mieszana grupa. Podchodzi do nich para, która na powitanie podaje rękę wszystkim obecnym. Siedzący mężczyźni wstają przy podawaniu ręki, zaś kobiety nie. Oceń zachowanie.

6: Mężczyzna wchodzi do samochodu, a następnie będąc już wewnątrz auta otwiera jej drzwi. Oceń zachowanie chłopca.

7: Na przyjęciu w restauracji odłożyłeś na chwilę sztućce na talerzu równolegle do siebie. Chciałeś jeszcze dokończyć to pyszne danie, lecz kelner zabrał Twój talerz. Jesteś oburzony. Czy słusznie?


V. EWALUACJA
Podsumowanie zajęć poprzez zebranie wszystkich informacji na temat savoir –vivre’u. Nauczyciel wyznacza lub uczniowie sami zgłaszają się do wykonania planszy zbierającej naszą wiedzę o kulturze zachowania się.
Może ona wyglądać podobnie jak w załączniku nr 1
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9237
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 4
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014