Katalog Tomasz Dajczak, 2011-05-11 Nakło nad notecią Religia, Konspekty Początki ludzkości – stworzenie mężczyzny i kobietyScenariusz lekcji dla Zasadniczej Szkoły Zawodowej Temat: Początki ludzkości – stworzenie mężczyzny i kobiety. Cele: uczniowie wiedzą że: - Bóg stworzył człowieka z miłości na swój obraz i podobieństwo. - Jak wyglądało stworzenie opisane w Piśmie Świętym. - Jakie są inne opisy ukazujące stworzenie człowieka. - Jak poprawnie odczytać stworzenie kobiety – jest równa mężczyźnie. Metoda: opowiadanie, rozmowa-dialog, pytania i odpowiedzi, praca z tekstem Biblii, praca w grupach. Środki dydaktyczne: Pismo Św., opowiadanie o różnych kosmologiach Mezopotamskich. I. Część wstępna 1. Powitanie. 2. Modlitwa na rozpoczęcie Katechezy – „Zdrowaś Maryjo..” 3. Sprawdzenie obecności. 4. Przypomnienie ostatniej katechezy o tym jak powstał świat według nauk przyrodniczych. 5. Katecheta pyta uczniów – skąd się wziął człowiek na ziemi? ( można przypuszczać, że uczniowie podadzą to, co mówi o stworzeniu człowieka Biblia. Katecheta chcąc pokazać, że nie tylko Biblia o tym mówi czyta 4 kosmologie). II. Rozwinięcie. (Katecheta dzieli uczniów na 4 grupy. Mają one zastanowić się nad fragmentem o stworzeniu człowieka z Księgi Rodzaju. Reprezentanci grup prezentują wnioski z pracy.) Katecheta stara się zaakcentować następujące prawdy: - Bóg stworzył człowieka na swoje podobieństwo – dał mu duszę, rozum i wolną wolę. Człowiek ma panować nad całym stworzeniem. Bóg stworzył pierwszych ludzi z miłości. - Ciała pierwszych ludzi Bóg „ulepił” z prochu ziemi. To słowo „ulepił” – może byś podobne do czynności garncarza, który na kole wyrabia gliniane naczynia. - Bóg jest wolny stwarzając człowieka - Człowiek pokazany jako istota słaba, ponieważ zbudowany został z substancji podlegającej rozkładowi. Przez to zależny od Stwórcy. - Wyjaśnienie słowa „adam”. Ma ono podwójne znaczenie: - zbiorowe – określające całą ludzkość - własne – ukazujące praojca całej ludzkości. - Katecheta podkreśla, że kiedy Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi, tchnął w niego oddech życia i tak stał się człowiek istotą żywą. (Katecheta prosi ucznia o odczytanie fragmentu z Rdz – mówiącego o stworzeniu niewiasty. Uczniowie starają się opowiedzieć ten fragment i wspólnie z katechetą wyciągnąć pewne wnioski) Katecheta podejmując dyskusję z uczniami stara się podkreślić najważniejsze prawdy wynikające z przeczytanego fragmentu Biblii: - Potrzeba istnienia kobiety uzasadnia autor biblijny samotnością mężczyzny - sam sobie nie wystarczył. Jako istota społeczna potrzebował towarzystwa. - Stwarzając człowieka Bóg akcentuje jego pewną wyższość. Stąd wniosek, że zwierzęta są istotami niższymi od człowieka i kiedy Bóg przyprowadza je mężczyźnie ten nie znajduje wśród nich odpowiedniej pomocy. - Bóg sprawia, że człowiek pogrąża się we śnie, wyjmuje z jego boku żebro i powstaje pierwsza kobieta. Nie widać tu niższości kobiety, bowiem sam mężczyzna mówi, że powstała kobieta jest „częścią” jego samego. - Fakt równości mężczyzny i kobiety mogą pokazywać sceny: - Rdz 2,18 – „Nie jest dobrze, żeby mężczyzna był sam; uczynię mu zatem odpowiednią dla niego pomoc” – kobieta jest pewnego rodzaju dopełnieniem mężczyzny. - Kobieta nie jest zwierzęciem, gdyż żadne zwierzę nie otrzymało dla siebie równej sobie pomocy. - Katecheta stara się wykazać zasadnicze różnice w powołaniu kobiety i mężczyzny. - Katecheta zamierza pokazać jak trudna była sytuacja kobiety w czasach biblijnych. Pokazuje, że Chrystus zmienia tę sytuację – spotkanie z Samarytanką, przyprowadzenie kobiety pochwyconej na cudzołóstwie. Jako ciekawostkę można pokazać dzisiejszą sytuację kobiet na świecie (książki: „Kwiat lotosu” , „Spalona żywcem”). III. Zakończenie - Zapisanie do zeszytu najważniejszych treści z dzisiejszej katechezy – wskazane przez katechetę. - Podsumowanie i wyjaśnienie ewentualnych niejasności. - Zadanie domowe – Napisz, czy zgadzasz się z teorią wielu kobiet, które uważają że są za mało widoczne w życiu politycznym? - Modlitwa „Ojcze nasz…” Wyświetleń: 2270
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |