Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Tomasz Dajczak, 2011-05-11
Nakło nad notecią

Religia, Konspekty

Początki ludzkości – stworzenie mężczyzny i kobiety

- n +

Scenariusz lekcji dla Zasadniczej Szkoły Zawodowej

Temat: Początki ludzkości – stworzenie mężczyzny i kobiety.

Cele: uczniowie wiedzą że:

- Bóg stworzył człowieka z miłości na swój obraz i podobieństwo.
- Jak wyglądało stworzenie opisane w Piśmie Świętym.
- Jakie są inne opisy ukazujące stworzenie człowieka.
- Jak poprawnie odczytać stworzenie kobiety – jest równa mężczyźnie.

Metoda: opowiadanie, rozmowa-dialog, pytania i odpowiedzi, praca z tekstem Biblii, praca w grupach.

Środki dydaktyczne: Pismo Św., opowiadanie o różnych kosmologiach Mezopotamskich.

I. Część wstępna

1. Powitanie.
2. Modlitwa na rozpoczęcie Katechezy – „Zdrowaś Maryjo..”
3. Sprawdzenie obecności.
4. Przypomnienie ostatniej katechezy o tym jak powstał świat według nauk przyrodniczych.
5. Katecheta pyta uczniów – skąd się wziął człowiek na ziemi?
( można przypuszczać, że uczniowie podadzą to, co mówi o stworzeniu człowieka Biblia. Katecheta chcąc pokazać, że nie tylko Biblia o tym mówi czyta 4 kosmologie).

II. Rozwinięcie.

(Katecheta dzieli uczniów na 4 grupy. Mają one zastanowić się nad fragmentem o stworzeniu człowieka z Księgi Rodzaju. Reprezentanci grup prezentują wnioski z pracy.)
Katecheta stara się zaakcentować następujące prawdy:
- Bóg stworzył człowieka na swoje podobieństwo – dał mu duszę, rozum i wolną wolę. Człowiek ma panować nad całym stworzeniem. Bóg stworzył pierwszych ludzi z miłości.
- Ciała pierwszych ludzi Bóg „ulepił” z prochu ziemi. To słowo „ulepił” – może byś podobne do czynności garncarza, który na kole wyrabia gliniane naczynia.
- Bóg jest wolny stwarzając człowieka
- Człowiek pokazany jako istota słaba, ponieważ zbudowany został z substancji podlegającej rozkładowi. Przez to zależny od Stwórcy.
- Wyjaśnienie słowa „adam”. Ma ono podwójne znaczenie:
- zbiorowe – określające całą ludzkość
- własne – ukazujące praojca całej ludzkości.
- Katecheta podkreśla, że kiedy Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi, tchnął w niego oddech życia i tak stał się człowiek istotą żywą.

(Katecheta prosi ucznia o odczytanie fragmentu z Rdz – mówiącego o stworzeniu niewiasty. Uczniowie starają się opowiedzieć ten fragment i wspólnie z katechetą wyciągnąć pewne wnioski)

Katecheta podejmując dyskusję z uczniami stara się podkreślić najważniejsze prawdy wynikające z przeczytanego fragmentu Biblii:
- Potrzeba istnienia kobiety uzasadnia autor biblijny samotnością mężczyzny - sam sobie nie wystarczył. Jako istota społeczna potrzebował towarzystwa.
- Stwarzając człowieka Bóg akcentuje jego pewną wyższość. Stąd wniosek, że zwierzęta są istotami niższymi od człowieka i kiedy Bóg przyprowadza je mężczyźnie ten nie znajduje wśród nich odpowiedniej pomocy.
- Bóg sprawia, że człowiek pogrąża się we śnie, wyjmuje z jego boku żebro i powstaje pierwsza kobieta. Nie widać tu niższości kobiety, bowiem sam mężczyzna mówi, że powstała kobieta jest „częścią” jego samego.
- Fakt równości mężczyzny i kobiety mogą pokazywać sceny:
- Rdz 2,18 – „Nie jest dobrze, żeby mężczyzna był sam; uczynię mu zatem odpowiednią dla niego pomoc” – kobieta jest pewnego rodzaju dopełnieniem mężczyzny.
- Kobieta nie jest zwierzęciem, gdyż żadne zwierzę nie otrzymało dla siebie równej sobie pomocy.
- Katecheta stara się wykazać zasadnicze różnice w powołaniu kobiety i mężczyzny.
- Katecheta zamierza pokazać jak trudna była sytuacja kobiety w czasach biblijnych. Pokazuje, że Chrystus zmienia tę sytuację – spotkanie z Samarytanką, przyprowadzenie kobiety pochwyconej na cudzołóstwie. Jako ciekawostkę można pokazać dzisiejszą sytuację kobiet na świecie (książki: „Kwiat lotosu” , „Spalona żywcem”).

III. Zakończenie

- Zapisanie do zeszytu najważniejszych treści z dzisiejszej katechezy – wskazane przez katechetę.
- Podsumowanie i wyjaśnienie ewentualnych niejasności.
- Zadanie domowe – Napisz, czy zgadzasz się z teorią wielu kobiet, które uważają że są za mało widoczne w życiu politycznym?
- Modlitwa „Ojcze nasz…”
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1623
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014