Katalog

Agnieszka Kawęcka, 2011-05-11
Szczecin

Muzyka, Artykuły

"Malowanie muzyki" - muzyka ilustracyjna i programowa

- n +

„Malowanie muzyki” czyli muzyka ilustracyjna i programowa.

Wiek dziecięcy jest okresem , w którym kształtują się późniejsze nawyki i przyzwyczajenia człowieka. Jeśli więc w tym wieku muzyka stanie się czymś atrakcyjnym i interesującym i prawdopodobnie zostanie taka w dalszym życiu. Aby jednak była atrakcyjna , musi być zabawą- a stanie się nią zarówno poprzez śpiewanie piosenek, improwizowanie i muzykowanie oraz słuchanie interesującej muzyki jak i ruch przy niej.
Wyrażanie w formie plastycznej wrażeń i wzruszeń , który budzi słuchany utwór, pobudza wyobraźnię dziecka, uczy skupienia przy słuchaniu utworu muzycznego oraz przeżywania muzyki w sposób emocjonalny, a także uczy aktywnego stosunku do odbieranej sztuki.
Zajęcia rozpoczynamy od wyjaśnienia dzieciom , że mają posłuchać utworu muzycznego – którego tytułu nie podajemy , pomyśleć , jaki jest charakter tego utworu (smutny, wesoły, szybki, wolny, czy więcej w nim jest dźwięków wysokich czy niskich) , a następnie namalować wyobrażenie tego utworu muzycznego.
Utwór przeznaczony do tego celu musi być krótki i charakterystyczny. Podczas malowania prac przez dzieci ZAWSZE kilkakrotne powinniśmy prezentować dzieciom utwór.
Na zakończenie zajęć powinno nastąpić „wystawa” rysunków, bez oceny oraz podanie tytułu utworu.

Muzyka programowa.
Jest to rodzaj muzyki nawiązującej do treści literackiej, do dzieła muzycznego, która wskazana jest przez tytuł lub program utworu programowego (pobudzający wyobraźnię kompozytora).
Treścią muzyki może być ciąg zdarzeń, sytuacji lub myśli. Muzyka taka ma za zadanie wywołać pewne skojarzenia i wyobrażenia . Wyobraźnia słuchacza prowadzone są w określonym kierunku. Termin ten jest stosowany niemal wyłącznie do dzieł muzyki poważnej (zwłaszcza w muzyce romantycznej powstałej w XIX wieku).

Muzyka ilustracyjna.
Jest to typ muzyki opisującej środkami muzycznymi zjawiska świata zewnętrznego ( odgłosy przyrody i cywilizacji, np. śpiew ptaków, szmer strumyka i odgłosy burzy).
Ten rodzaj muzyki jest wykorzystywany w teatrze, filmie, radiu.
Przykłady muzyczne z muzyki ilustracyjnej i programowej do wykorzystania na zajęciach :
- C. Debussy – Preludia (m.in. Ślady na śniegu, Zatopiona katedra)
- C. Debussy - Suita Bergamasque (Światło księżyca), Suita Dziecięca (Taniec pajaca, Kołysanka słoni )
- M. Musorgski – cykl utworów : Obrazki z wystawy ( np. Taniec kurcząt w skorupkach, Bydło )
- C. Saint-Seans – Karnawał zwierząt ( np. Kury i koguty, Żółwie, Słoń, Kukułka w głębi lasu )
- E. Grieg Suita „Peer Gynt”
- utwory klawesynistów francuskich ( m.in. L. Daquin – Kukułka, F. Couperi – Budzik, Ćwierkanie,)
- suity baletowe z tańcami charakterystycznymi (np. P. Czajkowski – balet Dziadek do orzechów – Taniec ołowianych żołnierzyków , Taniec wieszczki cukrowej )
- P. Ducas – Scherzo symfoniczne: Uczeń czarnoksiężnika
- L. van Beethoven – VI symfonia Pastoralna – cz. IV- Burza
- uwertury koncertowe ( np. Beethovena )
- poematy symfoniczne (C. Saint - Saens – „Taniec śmierci” (Dance Macabre),
F. Liszt – Co słychać w górach) - P. Czajkowski – Cztery pory roku


Opracowała
Agnieszka KAwęcka
Wyświetleń: 5901


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.