Katalog

Beata Komorowska, 2011-05-09
Ostrowy

Matematyka, Program nauczania

PROGRAM KOŁA MATEMATYCZNEGO DLA UCZNIÓW KLAS III GIMNAZJUM

- n +

1. WSTĘP
Każdy uczeń kończący naukę w gimnazjum uczestniczy w egzaminie gimnazjalnym. Koło matematyczne ma na celu przygotowanie uczniów do tego egzaminu poprzez rozwiązywanie różnorodnych zadań przy zastosowaniu aktywnych metod nauczania. W ramach tego programu uczniowie będą mieli możliwość samokontroli efektów swojej pracy i oceny własnych umiejętności.
Na lekcjach przedmiotu nie zawsze jest czas, aby utrwalić potrzebne wiadomości i umiejętności, czy rozwiązywać przykładowe testy. Mam nadzieję, że aktywny udział uczniów w zajęciach kółka pomoże im uwierzyć we własne siły, a tym samym osiągnąć lepsze wyniki na egzaminie.

2. Cele:
Głównym celem zajęć jest przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego poprzez kształcenie umiejętności określonych w standardach:
• umiejętnego stosowania terminów, pojęć i procedur z zakresu matematyki niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu
• wyszukiwania i stosowania informacji,
• wskazywania i opisywania faktów, związków i zależności, w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych
• stosowania zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów.
Cele wychowawcze
• kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego;
• wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości;
• kształcenie umiejętności planowania pracy;
• zapoznanie uczniów z organizacją egzaminu zewnętrznego;
• wyrabianie nawyku sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów.
Cele dydaktyczne
• praktyczne utrwalenie wiadomości zdobytych na lekcjach;
• rozwijanie pamięci oraz ćwiczenie sprawności rachunkowej;
• nabywanie wiedzy z różnych źródeł;
• używanie języka matematycznego
3. Zadania

Umożliwienie uczniom:
• rozwijanie zainteresowań oraz sprawności umysłowych;
• zdobywanie wiedzy matematycznej zintegrowanej z innymi naukami przyrodniczymi;
• rozwijania zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego
• planowania i organizowania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności;
• poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł

4. Metody pracy z uczniem
• elementy wykładu (opowiadanie, opis, anegdota, objaśnienie);
• objaśnienie materiału za pomocą pytań z wykorzystaniem wiedzy ucznia;
• rozwiązanie problemu w oparciu o tekst matematyczny;
• rozwiązywanie zadań problemowych;
• aktywizujące: gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów.
• dyskusja na temat rozwiązania problemu;
• rozwiązywanie zadań utrwalających.
Procedury osiągania celów:
• diagnoza potrzeb, wiedzy i umiejętności uczniów.
• właściwy dobór treści kształcenia.
• stosowanie różnorodnych metod i form pracy z uczniem.
• odpowiedni dobór pomocy i środków dydaktycznych.
5. Rozkład zajęć koła matematycznego
Działania w zbiorze liczb naturalnych:
- Działania w zbiorze liczb naturalnych
- Ułamki zwykłe dziesiętne
- Własności potęgowania
- Własności pierwiastkowania
- Obliczenia procentowe

Figury geometryczne na płaszczyźnie:
- Pola figur płaskich
- Wykorzystanie twierdzenia Pitagorasa i własności miarowych figur do obliczania pól
i obwodów figur płaskich.
- Rozwiązywanie zadań konstrukcyjnych.

Wyrażenia algebraiczne:
- Odczytywanie i zapisywanie wyrażeń algebraicznych;
- Redukcja wyrazów podobnych, mnożenie jednomianu przez wielomian, mnożenie wielomianów;
- Zapisanie treści zadania za pomocą wyrażenia algebraicznego.

Równania, nierówności i układy równań:
- Rozwiązywanie równań i nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą;
- Rozwiązywanie układów równań metodą podstawiania i metodą przeciwnych współczynników;
- Interpretacja geometryczna układów równań
- Rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem równań i układów równań.

Figury przestrzenne:
- Pola powierzchni i objętości graniastosłupów;
- Pola powierzchni i objętości ostrosłupów;
- Pola powierzchni i objętości figur obrotowych.

Rozwiązywanie zadań z testów gimnazjalnych


6. Oczekiwane efekty działań:

Uczeń powinien umieć :
• wykorzystywać posiadaną wiedzę programową do rozwiązywani problemów;
• znajdować różne drogi rozwiązań tego samego problemu;
• łączyć zdobytą wiedzę z różnych dziedzin do rozwiązywania problemów złożonych;
• wykonywać działania w zbiorze liczb rzeczywistych;
• stosować twierdzenie Pitagorasa;
• obliczać procenty;
• wykonywać działania na wyrażeniach symbolicznych;
• rozwiązywać równania, nierówności i układy równań;
• znać i stosować zagadnienia z geometrii na płaszczyźnie i w przestrzeni.

7. Ewaluacja
Program koła matematycznego jest przeznaczony do realizacji w ramach zajęć pozalekcyjnych i nie przewiduje sprawdzania kompetencji uczniów poprzez ocenianie stopniami szkolnymi. Sprawdzanie umiejętności ucznia odbywa się w sposób praktyczny. Formą mierzenia jakości pracy ucznia jest jego aktywność na zajęciach oraz obserwacja czy praca na zajęciach kółka powoduje poprawę ocen z matematyki i czy pomaga w osiągnięciu lepszych wyników na egzaminie gimnazjalnym.
Formą oceny programu z punktu widzenia przydatności i atrakcyjności będzie ankieta przeprowadzona na koniec roku szkolnego.


Opracowała: Beata Komorowska

Wyświetleń: 4099


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.