Katalog Beata Komorowska, 2011-05-09 Krośniewice Chemia, Program nauczania Program koła chemicznego dla uczniów klas II i III gimnazjumI. Informacje o programie: Program jest przeznaczony do pracy z uczniami gimnazjum w drugiej i trzeciej klasie, którzy nabyli już podstawowe umiejętności w trakcie nauki chemii w klasie I. Program przeznaczony jest dla uczniów zainteresowanych chemią, uzdolnionych i przygotowujących się do konkursów chemicznych. Na pełne zrealizowanie programu jest przewidziane: 1 godzina tygodniowo w klasie II i 1 godzina tygodniowo w klasie III. II. Cele: - Rozbudzanie i rozwijanie zainteresowania uczniów wiedzą chemiczną, - Zrozumienie wszechobecności i znaczenia reakcji chemicznych w naszym otoczeniu, - Umiejętność posługiwania się zdobyta wiedzą chemiczna w życiu codziennym, - Dostrzeganie zagrożeń środowiska naturalnego, - Umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji (literatura popularnonaukowa, Internet), - Rozwijanie pasji badawczej oraz twórczego myślenia uczniów, - Przygotowywanie uczniów do konkursu przedmiotowego, - Wdrażanie uczniów do wykonywania doświadczeń z zachowaniem maksymalnych środków ostrożności, - Integrowanie treści programu chemii z treściami typowo matematycznymi i fizycznymi. III. Zadania: Umożliwienie uczniom: - rozwijanie zainteresowań oraz sprawności umysłowych; - zdobywanie wiedzy chemicznej zintegrowanej z innymi naukami przyrodniczymi; - rozwijania zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego - planowania i organizowania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności; - poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną; - kształtowania proekologicznej motywacji uczniów. IV. Metody pracy z uczniem - elementy wykładu ( opowiadanie, opis, anegdota, objaśnienie); - objaśnienie nowego materiału za pomocą pytań z wykorzystaniem wiedzy ucznia; - pokaz filmu, animacji komputerowej, modeli; - objaśnienie przez nauczyciela sposobów rozwiązania zadań; - pokaz oraz samodzielne wykonywanie doświadczeń chemicznych; - pokaz połączony z obserwacją ucznia w celu samodzielnego rozwiązania problemu; - rozwiązywanie zadań problemowych; - dyskusja; - Udział w konkursach chemicznych; - rozwiązywanie zadań o treści atrakcyjnej dla ucznia; - rozwiązywanie ćwiczeń utrwalających. V. Rozkład zajęć koła chemicznego Klasa II 1. Organizacja pracy: Omówienie planu pracy 2. Rozpuszczalność substancji w wodzie: • Badanie rozpuszczalności substancji w wodzie – laboratorium • Rozwiązywanie zadań 3. Stężenie procentowe: • Obliczanie stężenia procentowego roztworu • Sporządzanie roztworów o danym stężeniu. 4. Stężenie molowe roztworu: • Pojęcia: mol substancji, mas molowa, stężenie molowe • Obliczanie stężeń molowych – rozwiązywanie zadań • Przeliczanie stężeń – zadania 5. Stechiometria • Rozwiązywanie zadań stechiometrycznych 6. Kwasy i wodorotlenki • Otrzymywanie kwasu siarkowego (IV), kwasu węglowego. • Otrzymywanie wodorotlenku sodu, wodorotlenku potasu, wodorotlenku miedzi • Badanie zachowania kwasów i zasad w obecności różnych wskaźników – laboratorium • Ćwiczenia w zapisywaniu równań reakcji dysocjacji kwasów i zasad (w tym dysocjacji wielostopniowej) 7. Sole • Strącanie osadów – ćwiczenia laboratoryjne • Zapisywanie równań reakcji otrzymywania soli jonowo • Reakcje strąceniowe (korzystanie z tabeli rozpuszczalności soli) • Sole wokół nas - sole występujące w przyrodzie i ich zastosowanie 8. Ochrona środowiska • Zanieczyszczenia powietrza. Alternatywne źródła energii • Zanieczyszczenia wody. Metody uzdatniania wody i oczyszczania ścieków – wycieczka do oczyszczalni ścieków. • Gleba i jej ochrona 9. Z dziejów chemii • Wybitni chemicy Klasa III 1. Układ okresowy pierwiastków • Konfiguracja elektronowa pierwiastków • Omówienie poszczególnych grup układu okresowego, właściwości, ćwiczenia w zapisywaniu reakcji: - litowce - berylowce - azotowce i związki azotu - węglowce - chlorowce - związki miedzi, reakcje kwasów z miedzią - chrom - mangan 2. Izomeria • Pojęcie izomeru. Nazewnictwo izomerów • Zapisywanie wzorów strukturalnych izomerów alkanów, alkenów i alkinów 3. Wykrywanie różnych substancji • Reakcje charakterystyczne • Reakcje strąceniowe 4. Promieniotwórczość: • Rodzaje promieniowania • Historia badań nad promieniotwórczością. • Maria Skłodowska-Curie i jej znaczenie dla nauki o promieniotwórczości 5. Obliczenia chemiczne • Prawo zachowania masy • Prawo stałości związku chemicznego • Stężenie procentowe • Stężenie molowe • Zadania stechiometryczne VI. Ewaluacja programu Program koła chemicznego jest przeznaczony do realizacji w ramach zajęć pozalekcyjnych i nie przewiduje sprawdzania kompetencji uczniów poprzez ocenianie stopniami szkolnymi. Sprawdzanie umiejętności ucznia odbywa się w sposób praktyczny. Formą mierzenia jakości pracy ucznia jest jego uczestnictwo w różnego rodzaju konkursach oraz prezentacja prac wykonanych przez uczniów, uczestniczących w zajęciach koła, na forum szkoły. Formą oceny programu z punktu widzenia przydatności i atrakcyjności będzie ankieta przeprowadzona na koniec roku szkolnego. Opracowała: Beata Komorowska Wyświetleń: 2531
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |