Katalog

Anna Czokajło, 2011-05-07
Krusznik

Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY

- n +



SZKOŁA PODSTAWOWA W MIKOŁAJEWIE
Mikołajewo 7A
16-503 Krasnopol






PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA STAŻYSTY
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKOWEGO






mgr Anna Czokajło










………………… …………………………
Miejscowość i data Podpis i pieczęć Dyrektora Szkoły



PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA STAŻYSTY
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO




Imię i nazwisko nauczyciela
odbywającego staż: Anna Czokajło


Stanowisko: nauczyciel matematyki


Miejsce odbywania stażu: Szkoła Podstawowa
w Mikołajewie
Mikołajewo 7A
16-503 Krasnopol



Posiadane kwalifikacje: wykształcenie wyższe magisterskie z
przygotowaniem pedagogicznym



Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2009r.


Data ukończenia stażu: 31.05.2010r.


Imię i nazwisko opiekuna stażu: Danuta Michniewicz







Cel główny:

Uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.

Cele szczegółowe:

1. Poznanie procedury awansu zawodowego.
2. Poznanie organizacji, zasad funkcjonowania szkoły oraz jej zadań statutowych.
3. Analiza dokumentacji szkolnej oraz poznanie zasad dotyczących jej prowadzenia.
4. Poznanie przepisów oświatowych oraz przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy.
5. Doskonalenie warsztatu metodycznego (poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli i omawianie tych zajęć oraz prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu).
6. Poszukiwanie i wykorzystywanie dostępnych materiałów metodycznych na lekcjach matematyki.
7. Podniesienie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego.
8. Współpraca z rodzicami i wychowawcami klas.









I. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż (§ 6 ust. 2 pkt 1*).

LP. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN DOWODY REALIZACJI WSKAZÓWKI, UWAGI
1. Poznanie procedury awansu zawodowego.  Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego;
- Zapoznanie się z wymaganiami dotyczącymi uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego.
- Śledzenie informacji i publikacji w Internecie i prasie poświęconej oświacie. wrzesień – październik 2009 -Zapis w dokumentacji przebiegu stażu.
2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. Rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu;
- Ustalenie zasad współpracy.
- Podpisanie kontraktu z opiekunem stażu.
- Opracowanie sposobu dokumentowania stażu. wrzesień 2009
-Omówienie zasad współpracy.
-Podpisany kontrakt.

3. Opracowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły. - Zredagowanie we współpracy z opiekunem Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły. wrzesień 2009 -Plan Rozwoju Zawodowego.
4. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły. Zaznajomienie się i omówienie z opiekunem Statutu szkoły;
- Zapoznanie się z zasadami wewnątrzszkolnego systemu oceniania i omówienie ich z opiekunem stażu;
- Zapoznanie się z programem profilaktycznym szkoły;
- Poznanie programu wychowawczego szkoły;
- Poznanie planu pracy szkoły;
- Omówienie organizacji zasad i zadań z opiekunem stażu.
wrzesień – październik 2009
-Notatki.
-Zapisy w dokumentacji przebiegu stażu.

5. Zapoznanie się i bieżąca realizacja tygodniowego planu zajęć w szkole, dyżurów, zastępstw, zasad współpracy dyrektora z pracownikami. Obserwacja;
- Udział w Radach Pedagogicznych;
- Rozmowy z innymi nauczycielami;
- Organizacja zajęć własnych.
wrzesień 2009 oraz

na bieżąco
wg harmonogramu -Zapisy w dzienniku zajęć.
-Notatki ze spotkań Rad Pedagogicznych.
6. Zapoznanie się z zasadami prowadzenia dokumentacji. - Zapoznanie się z rodzajem oraz sposobem prowadzenia dokumentacji szkolnej (dziennik szkolny, arkusze ocen itp.) wrzesień 2009 – maj 2010 -Prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej.
7.
Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisami ppoż. -Udział w szkoleniu BHP;
wrzesień 2009
-Kserokopia zaświadczenia o ukończeniu kursu.

8. Gromadzenie dokumentacji realizacji planu rozwoju zawodowego. - Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, arkuszy obserwacji i hospitacji, dzienników zajęć dodatkowych, sprawozdań, potwierdzeń, konspektów, notatek, itp. wrzesień 2009 – maj 2010 -Dokumentacja.
9. Przygotowanie projektu sprawozdania z przebiegu stażu. - Dokonanie autoanalizy i samooceny;
- Przygotowanie sprawozdania opisującego przebieg oraz stopień realizacji przyjętego planu rozwoju, uwzględnienie zmian w realizacji planu. maj 2010 -Sprawozdanie z realizacji planu.
10. Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego. - Sporządzenie wniosku;
- Przygotowanie dokumentacji. czerwiec 2010 -Wniosek, dokumentacja z realizacji stażu.



II. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywa staż (§ 6 ust. 2 pkt 2*).

LP. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI
1. Zapoznanie się z programem nauczania obowiązującym w szkole. - Analiza podstawy programowej. Zapoznanie się z nowymi przepisami Podstawy Programowej z przedmiotu matematyka;
- Zapoznanie się z obowiązującymi podręcznikami, zeszytami ćwiczeń i poradnikami dla nauczyciela realizującego program Matematyka z Plusem (kl. IV, V i VI)
- Przedstawienie rozkładu materiału z matematyki dla klasy IV, V i VI. wrzesień 2009 -Notatki własne.
-Rozkłady materiału.
-Programy nauczania.

2. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu oraz samokształcenie. - Udział w szkoleniach i posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
- Udział w konferencjach szkoleniowych z matematyki;
- Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego wynikających z potrzeb własnych i szkoły (konferencje, szkolenia, kursy);
- Dążenie do pogłębiania wiedzy i umiejętności w nauczaniu poprzez czytanie fachowej literatury, rozmowy ze starszymi praktyką pedagogami, wyszukiwanie interesujących informacji w mediach, szczególnie w Internecie);
- Aktywny udział w pracach sekcji przedmiotowej, lekcjach otwartych itp. wrzesień 2009 – maj 2010




-Potwierdzenia uczestnictwa w spotkaniach, szkoleniach i konferencjach.
-Zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.
-Zaświadczenia o ukończonych kursach.
-Notatki własne z lektur.





3. Poznawanie metod aktywizacji nauczania oraz wykorzystanie ich na lekcjach. - Uczestnictwo w kursach lub studiowanie literatury metodycznej;
- Opracowanie wybranych scenariuszy lekcji z zastosowaniem metod aktywizujących;
- Obserwacja zajęć prowadzonych tymi metodami przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli przedmiotu. wrzesień 2009 – maj 2010 -Kserokopie materiałów metodycznych o metodach aktywizujących.
-Wybrane scenariusze i konspekty.
4. Rozwijanie
i doskonalenie własnego warsztatu i metod pracy. Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej i dydaktycznej.
- Zapoznanie się z treścią rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
- Opracowywanie materiałów dotyczących sprawdzania, oceniania i dokumentowania osiągnięć ucznia (testy, kartkówki, sprawdziany, karty pracy oraz samooceny ucznia),
- Stworzenie przedmiotowego systemu oceniania. wrzesień 2009 – maj 2010 -Bibliografia.
-Kopia rozporządzenia MEN Dz.U.Nr 83, poz.562, zpóźn.zm., z dnia 30.04.2007.
-Wzory przygotowanych materiałów.
-Gromadzone przykłady kart pracy, testów, karkówek i sprawdzianów.
-Zapis w dokumentacji przebiegu stażu.
-Kopia PSO.
5. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli.
- Obserwacja zajęć dydaktycznych;
- Sporządzenie notatek i wyciągnięcie wniosków;
- Omówienie obserwowanych lekcji z prowadzącym;
- Wnioski z obserwowanych lekcji. raz w miesiącu

październik 2009 –
maj 2010 -Arkusze obserwacji zajęć.
-Notatki i wnioski z obserwowanych zajęć.
6. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły.
- Opracowanie szczegółowych konspektów;
- Konsultacja z opiekunem stażu;
- Ocena i analiza słabych i mocnych stron przeprowadzonej lekcji raz w miesiącu

wrzesień 2009 – maj 2010 -Konspekty lekcji. -Własne wnioski i refleksje.
-Opinia osoby obserwującej na temat pracy dydaktycznej.
8. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności. -Działanie autorefleksyjne;
- Dokumentacja efektów własnej pracy;
- Pozyskiwanie informacji zwrotnych ze strony uczniów oraz innych nauczycieli (uwagi, rozmowy). wrzesień 2009 – maj 2010 -Własne przemyślenia dotyczące swoich osiągnięć.
-Samoocena.
9. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami
- Udostępnienie swoich materiałów innym nauczycielom;
- Publikacja samodzielnie opracowanych materiałów w Internecie; na bieżąco -Dołączenie planu rozwoju do dokumentacji szkolnej.
10. Wykorzystanie w pracy pedagogicznej technologii komputerowej i informacyjnej - Przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej.
- Przygotowanie lekcji z wykorzystaniem programów multimedialnych w pracowni komputerowej.
- Wykorzystanie technologii komputerowej oraz Internetu do tworzenia różnorodnych dokumentów szkolnych, takich jak:
- plan rozwoju zawodowego,
- rozkłady materiału,
- przedmiotowy systemu oceniania,
- kryteria wymagań na poszczególne oceny,
- scenariusze zajęć,
- pomoce dydaktyczne (karty pracy, sprawdziany, testy itp.);
- Wykorzystanie komputera i Internetu do pozyskiwania i gromadzenia informacji dotyczących treści nauczania, wychowania, dydaktyki. cały okres trwania stażu -Zapis w dokumentacji przebiegu stażu.
- Scenariusz lekcji.
- Płyta CD z zapisem planu rozwoju zawodowego.


III. Czynny udział w życiu szkolnym

LP. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI
1. Realizacja zadań wynikających z Planu nadzoru pedagogicznego Dyrektora Szkoły na rok szkolny 2010/2011
- Aktywna współpraca z Samorządem Uczniowskim i wspomaganie jego pracy
- Współorganizacja imprez szkolnych wrzesień 2009 – maj 2010 - Zapis w dokumentacji przebiegu stażu

2. Organizowanie zajęć dodatkowych. - Konsultacje pozalekcyjne (ewentualne zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów potrzebujących pomocy w nauce);
- Prowadzenie koła matematycznego dla chętnych uczniów;
- Przygotowywanie uczniów do konkursów i olimpiad. październik 2009 – czerwiec 2010 -Zapisy w dzienniku zajęć pozalekcyjnych
3. Wykonanie pomocy dydaktycznych do sal lekcyjnych Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych do sal lekcyjnych: tablice, wykresy, modele brył itp.; wrzesień 2009 – maj 2010 - Pomoce wywieszone lub wystawione w salach.
4. Przygotowanie gabloty na temat związany z matematyką. * Wykonanie materiałów do gabloty na szkolnym korytarzu na temat związany z matematyką. wrzesień 2009 – maj 2010 - Plakaty, zdjęcia, materiały do gablot, lista uczniów zaangażowanych w pomoc.








IV. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (§ 6 ust. 2 pkt 3*).

LP. ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI
1. Zapoznanie z programem wychowawczym i programem profilaktycznym szkoły. Omówienie poszczególnych zadań programu przez opiekuna stażu;
- Analiza dokumentacji. wrzesień 2009 -Kserokopia programu wychowawczego.
2. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb opiekuńczo - wychowawczych uczniów. Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej i psychologicznej;
- Zapoznanie się z pracą nauczyciela wychowawcy;
- Rozmowy z rodzicami i nauczycielami;
- Udział w spotkaniu z rodzicami. wrzesień 2009 – maj 2010 -Bibliografia.
-Potwierdzenie wychowawcy.
3. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych. Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień;
- Pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub mających trudności w nauce październik 2009 –
maj 2010 -Potwierdzenia.
-Zapis w dokumentacji przebiegu stażu.
4. Rozpoznawanie problemów środowiska dziecka. Zapoznanie się z dokumentami zgromadzonymi w szkole;
- Rozmowy z uczniami;
- Konsultacje z wychowawcami klas;
- Rozmowa z rodzicami podczas spotkań indywidualnych i zebrań ogólnych. cały okres trwania stażu -Notatki własne


V. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć
(§ 6 ust. 2 pkt. 4*)

LP ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN DOWODY REALIZACJI, WSKAZÓWKI, UWAGI
1. Ustalenie z opiekunem stażu terminów z uwzględnieniem zajęć obserwowanych i prowadzonych. -Opracowanie terminów październik 2009 -Konspekty lekcji
-Potwierdzenia opiekuna stażu.
2. Poznawanie zasad omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć. -Rozmowa z opiekunem stażu, notowanie spostrzeżeń i wyciąganie wniosków. wrzesień 2009 - maj 2010 -Notatki
-Arkusze obserwacji zajęć.
3. Doskonalenie umiejętności właściwej oceny prowadzonych i obserwowanych zajęć. -Konsultacje z opiekunem stażu, dokładna analiza sposobu prowadzenia zajęć, ewaluacja. wrzesień 2009 - maj 2010 -Scenariusze lekcji
-Wnioski z obserwacji.
4. Analiza efektów własnej pracy. -Analiza efektów własnej pracy po odbytej lekcji;
-Uwzględnienie opinii opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniem. wrzesień 2009 - maj 2010 -Wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć.

* Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli wraz z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 listopada 2007r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z dnia16 listopada 2007r. Nr 214, poz. 1580) .













Mikołajewo, dnia ……………. Opracowała ….………………………….
Wyświetleń: 1243


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.