Katalog

Beata Borkowska
Różne, Artykuły

Jak zapobiegać niepowodzeniom szkolnym?

- n +

Jak zapobiegać niepowodzeniom szkolnym?

Rodzice nie zawsze wiedzą, jak mają ustosunkować się do powodzeń i niepowodzeń szkolnych swoich dzieci. Często nagradzają swoje dzieci za dobre stopnie albo karzą za oceny niedostateczne. Są też tacy, którzy twierdzą, że dziecko musi sobie samo dać radę. Jeszcze inni zapewniają swoim dzieciom pomoc w postaci korepetycji, które trwają niekiedy całymi latami.

Rodzice nie tylko chcą wiedzieć, jak się uczy ich dziecko, lecz także, dlaczego osiąga właśnie takim, a nie inne wyniki. Co więcej, chcą wiedzieć, jakie czynniki decydują o powodzeniach i co można uczynić aby poprawić sytuację szkolną dziecka. Poprawić tak, aby nie dopuścić do trudności i niepowodzeń.

Co decyduje o powodzeniu w nauce szklonej?
Najogólniej możemy wyodrębnić dwie grupy czynników:
- Wewnętrzne - związane z rozwojem fizycznym i psychicznym dziecka, z jego indywidualnymi właściwościami.
- Zewnętrzne - na które składają się warunki życia dziecka, oddziaływanie otoczenia, także opieka i praca wychowawcza, jaką zapewniają i dom i szkoła.

A zatem:

1. Rodzice powinni systematycznie dbać o zdrowie dziecka, troszczyć się o właściwie odżywianie i racjonalny tryb życia.
2. Powinni być w stałym kontakcie z lekarzem, przeprowadzać badania kontrolne.
3. Nie zaniedbywać troski o zdrowie także wówczas, gdy dziecko staje się nastolatkiem i sprawia wrażenie rozwiniętego fizycznie ponad wszystkie normy.
4. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek wad czy zaburzeń należy przeprowadzać wskazane badania specjalistyczne.

Warunkiem powodzenia szkolnego jest harmonijny rozwój psychomotoryczny. Powodzenie w nauce zależy od uzdolnień dziecka, od poziomu jego rozwoju umysłowego.

Badania wskazują na to, że u wielu dzieci rozwój intelektualny jest prawidłowy, a jednak mają one niepowodzenia szkolne. Niepowodzenia wypływają z tego, że rozwój ów ma charakter nieharmonijny. Ogólnie jest prawidłowy, jednak nie we wszystkich sferach przebiega równomiernie, np. są dzieci, których rozwój fizyczny jest prawidłowy, lub nawet przyspieszony, a rozwój umysłowy - opóźniony lub na odwrót. Nierówność może też dotyczyć samego rozwoju umysłowego. Takie fragmentaryczne opóźnienia nazywamy deficytami rozwojowymi. Obejmują następujące dziedziny:

- rozwój spostrzegania wzrokowego,
- rozwój spostrzegania słuchowego,
- rozwój motoryczny ( ruchowy), a zwłaszcza manualny.

Związek zainteresowań dziecka z nauką szkolną ma charakter wielostronny. Z jednej strony - pod wpływem nauki budzą się u dzieci i młodzieży nowe zainteresowania lub też rozwijają się i utrwalają zainteresowania już istniejące. Pamiętajmy, że zainteresowania powinny się rozwijać, a sprzyjać temu powinna kulturalna atmosfera domu.

Na rozwój zainteresować ma wpływ:
- rodzina
- szkoła
- grupa rówieśnicza.

Kiedy zainteresowania mają ujemny wpływ na powodzenie w nauce szkolnej?
1. Wtedy, kiedy dziecko ma zbyt dużo zainteresowań, (niekiedy na skutek ambicji rodziców). Realizacja ich zajmuje dziecku wiele godzin i zbyt silnie absorbuje je.
2. Bywa, że dziecko ma tylko jedno zainteresowanie, lecz jest ono tak silne, że stanowi przeszkodę w nauce szkolnej. I to rodzice powinni delikatnie" zastopować". Dziecko powinno mieć świadomość, że nauka szkolna jest najważniejsza.

Rodzice powinni ukierunkować zainteresowania i dbać o to, aby nie stanowiły one przeszkody w nauce szkolnej.

Dziecko, w którego domu panuje atmosfera przykra, konfliktowa, pełna napiecia, któremu rodzina nie zapewnia poczucia bezpieczeństwa, ma duże trudności w osiąganiu pozytywnych wyników w nauce. Właściwie głównie, dlatego, że nie jest w stanie skupić swojej uwagi na lekcjach, że cała jego energia jest skierowana na przeżycia związane z sytuacją w domu.

Atmosferę tę zaburzają:
- konflikty miedzy rodzicami
- alkoholizm
- atmosfera pełna nerwowości, ciągłego pośpiechu, chaosu czy nieporządku.

Dziecko na pewno lepiej się czuje w rodzinie, w której panuje spokój, ono samo czuje się w domu potrzebne i kochane, jest traktowane życzliwie, poważnie i konsekwentnie.

Dla dziecka trzeba mieć czas, aby je wysłuchać.

Nad rozkładem zajęć młodszego dziecka powinna czuwać rodzice. Wówczas samo dziecko, gdy będzie starsze, ma już wytworzone odpowiednie nawyki i obowiązki. Ów rozkład jest, oczywiście uzależniony od indywidualnych właściwości dziecka.

Pewne rzeczy są jednak wyjątkowo ważne, a mianowicie:
- warunkiem wydajnej pracy umysłowej i osiągania dobrych wyników w nauce jest odpowiednia ilość wypoczynku, zwłaszcza snu nocnego;
- nie należy przyzwyczajać do długiego oglądania telewizji;
- ważny jest odpoczynek w ciągu dnia, zwłaszcza po powrocie do szkoły;
- dziecko powinno odpoczywać w formie czynnej;
- powinno pomagać w domu(sprzątaniu, gotowaniu, robieniu zakupów, opiekowaniu się młodszym rodzeństwem);
- pozwólmy dziecku utrzymywać kontakt z rówieśnikami;
- nie zapominajmy o dobrym, prawidłowym odżywianiu, ma ono być regularne oraz właściwe pod względem jakościowym;
- przyzwyczajajmy dziecko do systematyczności, do wywiązywania się z nałożonych obowiązków, lecz dbajmy też, aby dobrze wypoczęło w niedzielę czy święta.

Troska o powodzenie dziecka w nauce, zapobieganie niepowodzeniom szkolnym wymaga od rodziców znacznego wysiłku, niemałego wkładu pracy. Jest to jednak wkład, który procentuje w postaci aktualnych sukcesów szkolnych dziecka, a także jego przyszłych osiągnięć już w samodzielnym dojrzałym życiu.

Opracowanie: Beata Borkowska

Wyświetleń: 1617


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.