Katalog Teresa Niklewicz, 2011-05-03 JASŁO Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć zintegrowanych przeprowadzony w grupie dzieci 6-letnichKRĄG TEMATYCZNY: Dbamy o swoje zdrowie HASŁO DNIA: „Kto o zęby dba ten ładny uśmiech ma” CEL GŁÓWNY: Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych – rozumienie konieczności kontroli własnego zdrowia (kontrola uzębienia), wpajanie zasad racjonalnego odżywiania. Podkreślenie ważnej roli lekarza – stomatologa. Poznanie litery małej i wielkiej „p”, „P”. Cele operacyjne: Poziom wiadomości A. Zapamiętywanie wiadomości Dziecko potrafi: • nazwać znaki graficzne liter „p”, „P” • zapamiętać treść nowego wiersza • zapamiętać nazwę poszczególnych specjalności lekarskich (lekarz pediatra, stomatolog) B. Zrozumienie wiadomości Dziecko potrafi: • identyfikować brzmienie głosek ze znakami liter „p”. „P” na wyrazach pasta, Paweł • wyjaśnić pojęcia: stomatolog, plomba, witaminy Poziom umiejętności C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych Dziecko umie: • utworzyć wyraz z podanych liter • przeczytać tekst pod obrazkiem • posługiwać się nowo poznanymi słowami • dokładnie myć zęby z przestrzeganiem właściwych ruchów szczoteczki w czasie mycia D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych Dziecko umie: • prawidłowo zachować się w sytuacjach trudnych (opanować lęk przed koniecznymi zabiegami) • przyrządzić zdrową potrawę (sałatkę owocową) METODY EDUKACJI: problemowe, eksponujące, podające, praktyczne FORMY PRACY: zbiorowa jednolita, indywidualna jednolita, indywidualna zróżnicowana ŚRODKI DYDAKTYCZNE: litery alfabetu na kartonikach, ilustracje, nagranie piosenki, szczoteczki, kubki, pasta do zębów, owoce, deski, noże, miski,obrazki przedstawiające różne produkty spożywcze,chusta animacyjna , różne produkty spożywcze. LITERATURA: K.Dudkiewicz , K.Kamińska , Edukacja zdrowotna. Program przeznaczony dla przedszkoli. Warszawa 2001. PRZEBIEG ZAJĘĆ SYTUACJA DYDAKTYCZNA 1 Powitanie zabawą „Iskierka” zdrowia Dzieci przekazują sobie iskierkę zdrowia poprzez uścisk dłoni. Nauczyciel rozpoczyna zabawę recytując wiersz: Iskierkę zdrowia puszczam w krąg, niech wróci do moich rąk. SYTUACJA DYDAKTYCZNA 2 Wycieczka do przychodni lekarskiej Poznanie różnych rodzajów gabinetów lekarskich, ich wyposażenia i nazw lekarzy (szczególne zwrócenie uwagi na gabinet stomatologiczny). Rozmowy z pielęgniarką i lekarzem o tym, jak należy dbać o zdrowie. SYTUACJA DYDAKTYCZNA 3 Słuchanie wiersza B. Truchta „Przepis na zdrowie” – ilustrowanego w formie teatrzyku kukiełkowego. Zapoznanie dzieci z treścią wiersza. Odpowiedzi na zadawane pytania nauczyciela dotyczące problematyki zdrowotnej w wierszu. „PRZEPIS NA ZDROWIE” Zając zdrowe zęby ma, bo marchewkę chrupie. Ola porcję zdrowia zjada w mlecznej zupie. Lecz nie tylko zajączkowi smaczna marchew służy, tobie także, uwierz Krzysiu, abyś urósł duży. Mleko, sery i jogurty wzmocnią twoje kości. Wnet nabierzesz siły i wytrzymałości. Jedz świeże owoce, warzywa, jarzyny. Staniesz się bogaty W zdrowe witaminy. A teraz uważaj! Powiem ci coś więcej: zawsze przed jedzeniem dobrze umyj ręce. SYTUACJA DYDAKTYCZNA 4 Wprowadzenie litery małej i wielkiej „p”, „P” na wyrazach podstawowych „pasta”, „Paweł”. Umieszczenie sylwetki pasty i Pawła na tablicy. • Dzieci dokonują analizy dźwiękowej wyrazu pasta, Paweł • Układają schematy wyrazów z białych nakrywek • Układają schematy wyrazów z kolorowych nakrywek • Zastępują w analizowanych wyrazach nakrywki na poznane już litery • Kreślą w powietrzu kształt litery „p”, „P” • Odtwarzają kształt litery „p”, „P” wykorzystując modelinę SYTUACJA DYDAKTYCZNA 5 Zabawa taneczna przy piosence „Myję zęby” wykorzystanie nagrania magnetofonowego SYTUACJA DYDAKTYCZNA 6 Słuchanie wiersza B.Forma ,,Zęby”-wykorzystanie wykonanych przez nauczyciela kukiełek. Rozmowa na temat wiersza-zwrócenie uwagi na problematykę zdrowotną. Ocena postaw prozdrowotnych głównych bohaterów. Śmieje się wesoło do was wszystkich Ewa, wie, że do dentysty często chodzić trzeba. Piękne białe zęby wszystkim pokazuje, codziennie dokładnie szczotką je szoruje. Obok widać Pawła, chociaż się uśmiecha, lecz na swoje zęby bez przerwy narzeka. Zęby ma dziurawe, ręką twarz zasłania, odwiedzić dentystę musi bez gadania. SYTUACJA DYDAKTYCZNA 7 Dzieci otrzymują planszę z naklejoną wesołą (zdrowe zęby), smutną (próchnica zębów) buzię oraz zestaw obrazków do naklejenia pod odpowiednią ilustracją. Zadaniem dzieci jest wyszukanie i przyklejenie obrazków przedstawiających dobre i złe postępowanie pod odpowiednim obrazkiem. SYTUACJA DYDAKTYCZNA 8 Scenki dramowe,,Oj, boli mnie boli ząb'' Dzieci odgrywają scenki na podstawie własnych przeżyć. SYTUACJA DYDAKTYCZNA 9 Zabawa matematyczna ,,Przybory toaletowe"'. Przeliczanie kubków, szczoteczek i pasty do zębów. Dorysowywanie brakujących elementów kompletu. Przeliczanie wszystkich kompletów ( w zakresie 10 ) Kolorowanie ustalonej przez nauczyciela liczby kompletów. SYTUACJA DYDAKTYCZNA 10 Rozwiązanie krzyżówki „Witaminy”. Dzieci nazywają eksponowane owoce i warzywa. (WINOGRONO,ŚLIWKA,SAŁATA,BANAN, MALINA,ZIEMNIAKI,ANANAS,CYTRYNA). Nauczycielka zawiesza na tablicy napisy (jeden pod drugim) w taki sposób, żeby wyeksponowane kolorem litery utworzyły napis WITAMINY. SYTUACJA DYDAKTYCZNA 11 .Piramida zdrowia. Dzieci spośród wyeksponowanych produktów spożywczych wybierają te, których spożywanie korzystnie wpływa na zdrowie człowieka (uzasadniając swój wybór.). Dla uatrakcyjnienia zabawy można rozpoznawać wybrane produkty po smaku oraz zapachu. SYTUACJA DYDKATYCZNA 12 Zabawa integracyjna „Sałatka owocowa” Wszyscy siedzą w kręgu. Prowadzący stoi lub siedzi wewnątrz kręgu na krześle. Prowadzący dzieli uczestników na równe grupy, które od tej chwili są zbiorami owoców. Siedząc wewnątrz kręgu, prowadzący wymienia grupy owoców np. „jabłka i śliwki”, wtedy osoby, które są tymi owocami muszą szybko zamienić się miejscami. Na hasło „sałatka owocowa” wszyscy mają zmienić miejsce, a prowadzący szybko szuka miejsca w kręgu dla siebie. Ten z uczestników, który nie zdąży usiąść w kręgu zajmuje miejsce na wolnym krześle w środku i wydaje polecenia. SYTUACJA DYDAKTYCZNA 13 Wykonanie sałatki owocowej przez dzieci. Degustacja. SYTUACJA DYDAKTYCZNA 14 Czynności higieniczne. Mycie zębów po degustacji sałatki. Pokaz prawidłowego mycia zębów z zachowaniem poszczególnych etapów. EWALUACJA. Dzieci trzymają za końce chustę animacyjną i w rytm słuchanej muzyki przekazują trzymany koniec chusty stojącemu obok koledze lub koleżance przesyłając jednocześnie uśmiech. Zabawa trwa dotąd aż koniec trzymanej na początku chusty wróci do każdego dziecka. Na koniec zabawy dzieci potrząsając równocześnie chustą sygnalizują swoje samopoczucie (mocne potrząsanie świadczy o dobrym samopoczuciu). Opracowała: mgr Teresa Niklewicz Wyświetleń: 2807
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |