Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Eliza Herasimiuk, 2011-05-03
Rozogi

Język polski, Sprawdziany i testy

Sprawdzian podsumowujący I semestr - klasa III gimnazjum

- n +

klasa III Gr. I
(imię i nazwisko)
Dzieciństwa mego blady, niezaradny kwiat
Osłaniały pieszczące, cieplarniane cienie.
Nieśmiałe i lękliwe było me spojrzenie
I stawiając krok cudzych czepiał się szat.

Młodość ma pierwsze skrzydła swe wysyła w świat,
Kiedy nad wiosnę milsze zdały się jesienie.
Więc kochałem milczenie, wspomnienie, westchnienie
I plotłem chmurom wieńce z swych kwietniowych lat.

Dopiero od posągów, od drzew i od trawy,
Z których żyłem długo wśród dalekich dróg,
Nauczyłem się prostej, pogodnej postawy.

I kiedy, stary smutku dom zburzony w gruzy,
Uczynił z siebie jeno wschodom słońca próg,
Rozumie mnie serce i kochają Muzy.
L.Staff, Curriculum vitae,[w:] Wypisy z literatury polskiej I obcej, Warszawa 1992

1. Tekst L.Staffa Curriculum vitae należy do:
a. liryki
b. epiki
c. dramatu
2. Z drugiej strofy wypisz 3 epitety i określ jaką funkcję pełni ten środek stylistyczny w poezji.
........................................................................................................................

3. Z wiersza L. Staffa wypisz dwa przykłady przenośni.
........................................................................................................................
4. Termin „curriculum vitae” oznacza obecnie:
a. przebieg kariery zawodowej,
b. podanie o pracę,
c. życiorys (przebieg życia)
"Moje pierwsze spotkanie ze szkołą ... Idziemy długim korytarzem, jestem w ciemnym aksamitnym ubranku, stoję przed kierownikiem szkoły, panem Kupczyńskim. Mama mówi, że nauczyłem się sam czytać, tak było, więc może zostanę przyjęty do drugiej klasy, zaoszczędzę rok..."
Tadeusz Różewicz, Matka odchodzi, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2000
5. Znajdź w tekście Tadeusza Różewicza fragment, w którym autor zastosował mowę zależną, a następnie przekształć go w konstrukcję z mową niezależną.
........................................................................................................................
........................................................................................................................
........................................................................................................................
6. Przeredaguj fragment tekstu Tadeusza Różewicza, zmieniając jego funkcję poetycką na informacyjną.
........................................................................................................................
........................................................................................................................
........................................................................................................................
........................................................................................................................
7. Zdanie: Mimo pewnego niepokoju, jakim przejmowała go perspektywa wizyty, był zadowolony z siebie, jest przykładem:
a. zdania podrzędnego okolicznikowego celu,
b. zdania podrzędnego okolicznikowego przyczyny,
c. zdania podrzędnego okolicznikowego warunku,
d. zdania podrzędnego okolicznikowego przyzwolenia.
8. Zredaguj tekst podania z prośbą o przyjęcie Cię do pierwszej klasy wymarzonej szkoły średniej. Pamiętaj, że kandydatów jest wielu, musisz więc dobrze się zaprezentować. Nie pomiń strony graficznej podania.

9. Zredaguj treść zaproszenia dla rodziców i nauczycieli na bal karnawałowy, organizowany przez samorząd szkolny. Zadbaj o odpowiedni styl tej informacji.

10. Zredaguj minirecenzję ulubionej gry komputerowej, płyty z nagraniami muzycznymi lub przeczytanej książki (liczy się lapidarność informacji i rozmaitość sposobów wartościowania)

11. W XX wieku pojawiło się określenie „dziesiąta muza”. Nazwa ta dotyczy:
a. filmu,
b. telewizji,
c. teatru,
d. muzyki rozrywkowej.


klasa III Gr. II
(imię i nazwisko)
Dzieciństwa mego blady, niezaradny kwiat
Osłaniały pieszczące, cieplarniane cienie.
Nieśmiałe i lękliwe było me spojrzenie
I stawiając krok cudzych czepiał się szat.

Młodość ma pierwsze skrzydła swe wysyła w świat,
Kiedy nad wiosnę milsze zdały się jesienie.
Więc kochałem milczenie, wspomnienie, westchnienie
I plotłem chmurom wieńce z swych kwietniowych lat.

Dopiero od posągów, od drzew i od trawy,
Z których żyłem długo wśród dalekich dróg,
Nauczyłem się prostej, pogodnej postawy.

I kiedy, stary smutku dom zburzony w gruzy,
Uczynił z siebie jeno wschodom słońca próg,
Rozumie mnie serce i kochają Muzy.
L.Staff, Curriculum vitae,[w:] Wypisy z literatury polskiej I obcej, Warszawa 1992

1. Tekst L.Staffa Curriculum vitae należy do:
a. dramatu
b. epiki
c. liryki
2. Z pierwszej strofy wypisz 3 epitety i określ jaką funkcję pełni ten środek stylistyczny w poezji.
.......................................................................................................................................................................

3. Z wiersza L. Staffa wypisz dwa przykłady przenośni.
........................................................................................................................
4. Napisz, co znaczy łaciński tytuł wiersza. Oceń jego trafność.
........................................................................................................................
........................................................................................................................
........................................................................................................................
"Moje pierwsze spotkanie ze szkołą ... Idziemy długim korytarzem, jestem w ciemnym aksamitnym ubranku, stoję przed kierownikiem szkoły, panem Kupczyńskim. Mama mówi, że nauczyłem się sam czytać, tak było, więc może zostanę przyjęty do drugiej klasy, zaoszczędzę rok..."
Tadeusz Różewicz, Matka odchodzi, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2000
5. Znajdź w tekście Tadeusza Różewicza fragment, w którym autor zastosował mowę zależną, a następnie przekształć go w konstrukcję z mową niezależną.
........................................................................................................................
........................................................................................................................
........................................................................................................................
6. Przeredaguj fragment tekstu Tadeusza Różewicza, zmieniając jego funkcję poetycką na informacyjną.
........................................................................................................................
........................................................................................................................
........................................................................................................................
........................................................................................................................
7. Zdanie: Zebranie rozpoczęło się z półgodzinnym opóźnieniem, gdyż czekano na przybycie zaproszonego gościa., jest przykładem:
a. zdania podrzędnego okolicznikowego celu,
b. zdania podrzędnego okolicznikowego przyczyny,
c. zdania podrzędnego okolicznikowego warunku,
d. zdania podrzędnego okolicznikowego przyzwolenia.
8. Zredaguj tekst podania do dyrektora teatru z prośbą o wypożyczenie kostiumów dla aktorów grających w szkolnym przedstawieniu „Dziadów” cz. II. Nie pomiń strony graficznej podania.

9. Zredaguj treść zaproszenia dla rodziców i nauczycieli na przedstawienie „Dziadów” cz.II, przygotowane przez Twoją klasę . Zadbaj o odpowiedni styl tej informacji.

10. Zredaguj minirecenzję ulubionej gry komputerowej, płyty z nagraniami muzycznymi lub przeczytanej książki (liczy się lapidarność informacji i rozmaitość sposobów wartościowania)

11. Film jako dziedzina sztuki bywa określana mianem „dziesiątej muzy”. Czy można rozszerzyć to pojęcie na telewizję?
a. nie,
b. tak,
c. tylko wtedy, gdy emituje filmy,
d. tylko w czasie, gdy kina są zamknięte

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3786
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014