Katalog

Jolanta Świątek, 2011-04-28
Żary

Różne, Scenariusze

Scenariusz z zajęć muzykoterapii wg mobilnego modelu rekreacji muzyczno- ruchowej

- n +

SCENARIUSZ Z ZAJĘĆ MUZYKOTERAPII
WG MOBILNEGO MODELU REKREACJI MUZYCZNO- RUCHOWEJ
GRUPA:
Zespół klasowy dzieci w wieku 9-11 lat o zróżnicowanych zaburzeniach/ wada słuchu, wada mowy. niepełnosprawność intelektualna, autyzm/. Dzieci stanowią zespół o bardzo różnorodnych osobowościach i zachowaniach. Są dzieci z potrzebą dominowania i są też dzieci nieśmiałe i wycofane.
TEMAT: KOSMICZNA PODRÓŻ.
CELE:
- rozładowanie napięć, rozluźnienie i wyciszenie dzieci,
- kształtowanie umiejętności akceptacji „inności” drugiej osoby,
- poprawa koordynacji wzrokowo- ruchowej,
- integracja zespołu klasowego,
- usprawnianie pracy mózgu i ciała.
CZAS REALIZACJI:2 x 45 min.
POMOCE DO ZAJĘĆ:
krzesła, odtwarzacz płyt, płyty z muzyką, instrumenty perkusyjne, ilustracje i zdjęcia różnych zjawisk kosmicznych, kartki, akwarele, pędzle.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
POWITANIE:
Dzieci na powitanie śpiewają każdemu uczestnikowi zajęć piosenkę powitalną /na melodię” Panie Janie…”/:
Witaj …………, witaj …………
Jak się masz? Jak się masz?
Wszyscy cię witamy , wszyscy cię witamy
Bądź wśród nas.
Na koniec piosenki wszystkie dzieci kłaniają się adresatowi i mówią jakieś miłe słowa do dziecka.

I.ODREAGOWANIE:
•Zabawa z zakresu „ Rymowanej gimnastyki”- GIMNASTYCZNY BLUES wg. A. Kornackiej
„Rymowana gimnastyka dla smyka”
/kręcenie biodrami, skoki, turlanie, obroty/
•Przy „La danza” G. Rossini – ćwiczenia:
wirowanie, turlanie , obracanie w pozycji siedzącej / na kocyku/ i stojącej
•Zabawa w „Rakietę”/ naśladowanie startu rakiety /– ruchy rąk z jednoczesnym artykułowaniem samogłosek ze zróżnicowanym natężeniem głosu- od najcichszego do krzyku, przy krzyku robimy podskok. Ćwiczenie powtarzamy trzykrotnie.

II.ZRYTMIZOWANIE:
•Naśladowanie ruchem ciała z użyciem bębenka -obrotu planety .Dzieci otrzymują bębenki , stają w lekkim rozkroku, wykonując obrót tułowia, uderzają rytmicznie w bębenek . Gdy ręce są na dole uderzają cicho, a gdy ręce wędrują do góry dzieci uderzają głośno.
•Dzieci otrzymują różne instrumenty muzyczne. Przysłuchują się brzmieniu każdego instrumentu. Próbują dobierać dźwięki , natężenie dźwięków i tempo do różnych / fikcyjnych i faktycznych/ zjawisk w kosmosie:
- improwizacja na temat spadającej gwiazdy
- naśladowanie „deszczu meteorytów”
- zderzenie meteorytu z ziemią
- poruszanie się kosmonautów w przestrzeni kosmicznej
- „taniec” wesołych gwiazdek
Wykonanie wspólnego koncertu, instrumenty włączają się gdy dziecko zobaczy właściwą ilustrację „kosmicznego zjawiska”
III.UWRAŻLIWIENIE:
Przy dźwiękach cichej muzyki z filmu” Gwiezdne wojny”, dzieci leżąc na dywanie wysłuchują krótkiej opowieści o kosmosie:
Wyobraźcie sobie, że lecicie na księżyc. Poruszacie się po tym srebrnym lądzie . W pewnym momencie spotykacie kosmicznego ludzika.
Teraz spróbujcie namalować wasze spotkanie z sympatycznym kosmitą. Dzieci malują przy dźwiękach łagodnej muzyki filmowej.

IV.RELAKS:
*Ćwiczenie „aktywna ręka”/ gimnastyka kinezjologiczna/. Ćwiczenie w parach- jedno dziecko siada na krześle , drugie stoi z tyłu. Dziecko stojące blokuje ręce kolegi, siedzące naciska na rękę blokującą/ w przód, w tył , na boki/. Dzieci zamieniają się miejscami.
•Dzieci kładą się na dywanie, rozluźniają się ,zamykają oczy i wysłuchują opowieści przy dźwiękach bardzo cichej i spokojnej muzyki np.” Aria na strunę”- J. Bach :
Jesteście na księżycu, przed wami widać ogromny ląd. Ląd jest srebrzysty i migoczący, a dookoła panuje cudowna cisza. Od czasu do czasu widać lecące gwiazdki. Nic ci nie przeszkadza. Jest ci przyjemnie. Nie chcesz nigdzie się ruszać. Jednak trzeba wracać do rakiety . Poruszasz delikatnie palcami, podnosisz najpierw jedną rękę, potem drugą. Unosisz w górę jedną nogę, potem drugą. Wolno wstajesz i powoli podchodzisz do krzesełka- rakiety.
V.AKTYWIZACJA ŁAGODNA:
Jesteśmy nieczynnymi robotami / dzieci stoją w skłonie w przód/. Kolega „uruchamia” kolegę. Roboty powoli ożywają, podnoszą się powoli do góry, podnoszą jedną rękę, podnoszą drugą rękę, próbują zrobić krok prawą nogą potem lewą nogą. Teraz roboty zaczynają swój własny taniec.
VI.AKTYWIZACJA DYNAMICZNA:
Jesteście kolorowymi, wirującymi planetami. Dobierzcie się parami i słuchając słowa piosenki wykonajcie taniec „WIRÓWKA” wg. A. Kornackiej ” Rymowana gimnastyka dla smyka” .
Dzieci coraz szybciej wirują, obracają się i kucają.
POŻEGNANIE
Stajemy w kręgu, każde dziecko mówi jak się teraz czuje, następnie żegnamy się „iskierką przyjaźni”.
Wyświetleń: 3374


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.