Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Janina Malicka, 2011-04-28
Ustrzyki Dolne

Język polski, Konspekty

Ach, co to była za szkoła! – jesteśmy na lekcji kleksografii.Konspekt lekcji do języka polskiego w klasie IV

- n +

Konspekt lekcji do języka polskiego w klasie IV

Temat: Ach, co to była za szkoła! – jesteśmy na lekcji kleksografii.
Klasa: IV
Czas trwania: 45 min
Data: 20 października 2009
Prowadzący: Janina Malicka
Cele
Uczeń potrafi:
• rozwiązać krzyżówkę związaną z powieścią,
• znaleźć w książce wymagany fragment,
• ułożyć kilkupunktową instrukcję wykonania kleksa,
• zredagować jego opis lub ułożyć o nim rymowankę,
• rozwijanie umiejętności odnajdywania informacji w tekście.

Przebieg lekcji:
CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Powitanie.
2. Sprawdzenie zadania domowego:
• uczniowie mieli zaznaczyć fragment przedstawiający (opisujący )Akademię i jej otoczenie,
• uczniowie mieli zaznaczyć fragment przedstawiający (opisujący ) lekcję kleksografii.
3. Uczniowie otwierają lektury na zaznaczonym tekście.
4. Płyta CD – wzorcowe czytanie fragmentu – uczniowie śledzą tekst. (słuchanie)
5. Pytania do tekstu:
• Kim jest osoba opowiadająca o zdarzeniach? (Adaś Niezgódka)
• W jaki sposób to osoba znalazła się w miejscu, o którym opowiada? (nic mu się w życiu nie udawało i rodzice postanowili go wysłać na naukę i wychowanie do pana Kleksa)
• Jak wyglądała Akademia? – przeczytajcie cytat z książki.
• Kto uczęszcza do szkoły pana Kleksa? – podajcie cytat z książki.
CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA
6. Pytanie odwołujące się do znajomości treści lektury:
• Jakiego rodzaju nauki chłopcy pobierali w Akademii?
kleksografii - nauka pisania
przedzęnia liter - nauka czytania
leczenia chorych sprzętów - majsterkowanie, technika
kopanie globusa - geografia /przyroda
7. Spróbujmy i my dzisiaj zrobić jedną lekcję z Akademii. Jaką? Rozwiążcie najpierw krzyżówkę, a hasło będzie podpowiedzią.
• Praca indywidualna w ciszy – chętny uczeń czyta hasło: KLEKS

1. Leci z prysznica razem z wodą ___ ___ / ___ /
2. Odbywa się o 6 00 rano w gabinecie profesora ___ ___ ___ / ___ /
3. Pan Ambroży je przędzie ___ ___ ___ / ___ / ___ ___
4. Pan Kleks wysyłał je na księżyc ___ / ___ / ___
5.Uczniowie kopią go na lekcji geografii ___ ___ ___ ___ ___ / ___ /

• Z jaką lekcją kojarzy wam się ten wyraz? (kleksografią).

CZĘŚĆ WŁAŚCIWA
8. Zapiszcie sobie temat lekcji:
• Ach! Co to za szkoła – jesteśmy na lekcji kleksografii.
9. Odszukanie w powieści fragmentu przedstawiającego lekcję pisania.
• Wybrane dziecko głośno odczytuje. (czytanie)
• Na tej podstawie uczniowie pod kierunkiem nauczyciela układają instrukcję, jak zrobić kleksa. Zapisują ją do zeszytu. (pisanie)

INSTRUKCJA
Jak należy robić kleksy?
1. Przygotować kartkę i atrament/tusz.
2. Na środek kartki naleć trochę płynu.
3. Złożyć kartkę na pół i lekko ją przycisnąć, aby kleks rozmazał się, przybierając różne kształty.
4. Rozłożyć kartkę, żeby mógł wyschnąć.
5. Odgadnąć, co przedstawia.
6. Wymyślić dla niego nazwę – tytuł.
7. Opisać kleksa lub ułożyć o nim rymowankę. (czytanie ze zrozumieniem)
10. Uczniowie w grupach przystępują do pracy. Pracują zgodnie z instrukcją. Karteczkę z kleksem powinni wkleić do zeszytu i nadać mu tytuł.
11. Opis lub rymowankę redagują na brudno.
12. Wybrani lub chętni uczniowie prezentują na forum klasy swoją pracę.
13. Nauczyciel (pokazuje eksponat) wspomina, że kiedyś kleksy były plagą zeszytów uczniowskich. Zanim pojawiły się długopisy, dzieci pisały tzw. zwykłymi piórami, maczając stalówkę w atramencie i robiły przy tym niechcący, wiele kleksów. Panie im za to obniżały oceny.
14. Na koniec tej części lekcji warto puścić urywek filmu z lekcją kleksografii. (FILM)
• Czy lekcja na filmie jest wiernym odtworzeniem powieści.
• Które kleksy były wykonane według instrukcji jaką podał pan Kleks.
Dlaczego są różnice pomiędzy powieścią a filmem porozmawiamy sobie na innych .

ZADANIE DOMOWE – Przepisz do zeszytu ułożoną przez siebie notatkę o kleksie. Pamiętaj o poprawności ortograficznej. (pracuj ze słownikiem)

CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA

15. Test sprawdzający znajomość książki Jana Brzechwy. (czytanie ze zrozumieniem)
• Uczniowie samodzielnie rozwiązują test jednokrotnego wyboru. (wykorzystanie wiedzy w praktyce)
• Samodzielnie sprawdzają poprawność wykonanej pracy – nauczyciel czyta pytanie i oczekuje od uczniów odpowiedzi. Za poprawna odpowiedź uczniowie przyznają sobie jeden punkt.
• 10 –cel; 9-8 – bdb; 7-6 – db; 5-4 – dst; 3-2 – dop. 1-0 – ndst;
• Uczniowie w kółeczku wpisują sobie ocenę.
• Nauczyciel zbiera karteczki celem sprawdzenia uczciwości.
16. Konkurs dla grup – Znajomość treści lektury. TELETURNIEJ ( w razie wolnego czasu)
17. Ewaluacja pracy na lekcji. 1 min

Bardzo proszę was o udzielenie szczerych odpowiedzi na poniższe pytania dotyczące przeprowadzonych zajęć. Mam nadzieję, iż pomogą one mi w dalszej pracy.
( na tak stawiamy + ; na nie stawiamy - )
1. Czy odpowiadała ci atmosfera na dzisiejszej lekcji?
2. Czy temat lekcji był interesujący?
3. Czy dobrze się czujesz pracując w grupie?
4. Czy zaangażowanie w pracę na lekcji ma wpływ na oceny ?
5.
18. Podziękowanie za pracę na lekcji.
19. Pożegnanie uczniów.

Akademia pana Kleksa – test sprawdzający znajomość książki Jana Brzechwy

1. Przy jakiej ulicy mieściła się Akademia pana Kleksa/?
A przy ul. Czekoladowej
B przy ul. Słonecznikowej
C przy ul. Agrestowej

2. Kto mógł się uczyć w Akademii?
A Każdy kto chciał zdobyć wiedzę i praktykę z magii.
B Chłopcy o imionach rozpoczynających się na literę A.
C Tylko dziewczęta.

3. Jak miał na imię pan Kleks?
A Ambroży
B Jerzy
C Adam

4. Co się mieściło na pierwszym piętrze Akademii?
A Sypialnie chłopców i jadalnia.
B Sale lekcyjne.
C Sala do gier i zabaw.

5. Gdzie pan Kleks chował swe piegi?
A W szufladzie biurka.
B W szkatułce, która zawsze nosił przy sobie.
C W tabakierce.

6. Jak nazywał się pies Adasia?
A Mikuś
B Dingo
C Reks

7. Kogo zabił książę Mateusz?
A Króla szpaków.
B Króla wszystkich zwierząt – lwa.
C Króla wilków.

8. Gdzie trafił Adaś po długim locie?
A Do wilczego lasu.
B Do psiego raju.
C Do lisiej nory.

9. Kto wyleczył księcia Mateusza?
A Adaś Niezgódka
B Kleks Ambroży
C Chiński lekarz Paj-Chi-Wo

10. W co pan Kleks zamienił się na końcu baśni?
A W wilka.
B W psa.
C W guzik.


Odpowiedzi: 1 A; 2 B; 3 A; 4 A; 5 C; 6 C; 7 C; 8 B; 9 C; 10 C;

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4679
 
   Komentarze
  • ola 11/12, 2013-02-18

    fajne zagadki (łatwe,jeżeli ktoś przeczytał całą lekturę)



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 1



    Ilość głosów: 1
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014