Katalog Urszula Archamowicz, 2011-04-17 Skawina Dorota Nowogórska Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Bezpieczna droga do przedszkolaKonspekt zajęć Temat: Bezpieczna droga do przedszkola. Wiek dzieci: 6 -latki Cel ogólny: Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze. Cel etapowy: Bezpieczeństwo na drodze. Cel szczegółowy: -Dziecko rozpoznaje niektóre znaki drogowe i określa ich zastosowanie. -Dziecko wymienia zasady bezpiecznego zachowania się na drodze. -Dziecko dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów. -Dziecko potrafi zastosować poznane zasady bezpiecznego zachowania na drodze. -Dziecko klasyfikuje znaki drogowe według kształtów: koła, kwadratu, prostokąta, trójkąta. -Dziecko potrafi przewidzieć skutki nieprawidłowego zachowania się na drodze. Metody: -słowna -czynna -oglądowa -aktywizująca Forma: zbiorowa, indywidualna Środki dydaktyczne: Plansza „Ruch uliczny”; plansze znaków drogowych na stojakach, ruchomy sygnalizator świetlny na stojaku, przejście dla pieszych – „zebra”. Ilustracje do wiersza z najważniejszymi hasłami- przestrogami. Tekst wiersza W. Chotomskiej „Pies z ulicy Bałamutów”. Arkusze bristolu a7. Obrazki - sklep, lalka, las,torby,obraz,kran,miska,lizak,klocki,miś,lew,maki, laska,kwiat,orzeł,maska. Figury geometryczne: koło,kwadrat, prostokąt,trójkąt. Medale dla wszystkich dzieci z napisem "Wzorowy pieszy". Przebieg: 1. Rozpoczęcie zajęć- zabawa integracyjna „ Domino” „Domino” to gra polegająca na łączeniu takich samych elementów. Prowadzący staje w środku koła i mówi: „Jestem pierwszym elementem domina. Proszę do siebie kogoś, kto, tak jak ja, … lubi wesołe piosenki”. Kto pierwszy chwyci prowadzącego za rękę wygrywa i teraz on zaprasza kogoś o podobnych upodobaniach. Ostatnia osoba zamyka krąg i łączy nas wszystkich. Plansza lokomotywy z wagonikami. 2. Słuchanie wiersza Wandy Chotomskiej – „Pies z ulicy Bałamutów”. Pies z ulicy Bałamutów W pięknym mieście Pieskowicach przy ulicy Bałamutów mieszkał sobie czarny jamnik, który miał dwie pary butów. Do południa czyścił buty luksusową białą pastą a gdy tylko skończył pracę chyłkiem wymknął się na miasto. Zamiast chodzić po chodniku on po jezdni szedł piechotą. Więc powiedział mu policjant, że zły przykład daje kotom! - Źle, jamniku, ucz się tego co już małe wiedzą smyki. JEZDNIA SŁUŻY DO JEŻDŻENIA DO CHODZENIA SĄ CHODNIKI! Pies na chodnik wskoczył godnie z miną wiece obrażoną, przewracają się przechodnie: Któż to chodzi lewą stroną? Patrz jamniku rzekł policjant - jakie z tobą są kłopoty CHODŹ CHODNIKIEM PRAWĄ STRONĄ I PAMIĘTAJ ZAWSZE O TYM! Na ulicy polędwicy jamnik jezdnią się przemyka, przebiec chciał na drugą stronę, by kość kupić u rzeźnika - Piesku! Krzyknął pan policjant - nie myśl tylko o obiedzie! ZANIM ZROBISZ KROK NA JEZDNIĘ POPATRZ, CZY NIĄ COŚ NIE JEDZIE! Jamnik warknął urażony: - Przechodzenie nie jest sztuką! Łypnął okiem, zszedł z chodnika i chciał jezdnię przejść na ukos. Pan kierowca zahamował i zawołał wielkim głosem: JEŚLI ŻYCIE JEST CI MIŁE NIE PRZEBIEGAJ JEZDNI SKOSEM! Pies chciał uciec, lecz niestety, choć podskoczył dość wysoko znów się spotkał na ulicy z policjantem oko w oko. Pan policjant mu wyjaśnił: - Tutaj przejścia się zabrania KTO CHCE PRZEJŚCIE PRZEJŚĆ BEZPIECZNIE MUSI DOJŚĆ DO SKRZYŻOWANIA! Pies na jezdnie wkroczył żwawo – ledwie z życiem uszedł cało. A dlaczego? A dlaczego, że nie przyjrzał się sygnałom. - Spójrz na sygnał – rzekł policjant - nim na drugą przejdziesz stronę. STÓJ GDY, JEST CZERWONE ŚWIATŁO PRZECHODŹ, KIEDY JEST ZIELONE! Zmęczył się nasz pies spacerem aż go rozbolały nogi, więc pożegnał policjanta, podziękował za przestrogi. 3. Rozmowa na temat treści wiersza: Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego utworu, omawianie błędów, które popełnił piesek, dopasowywanie ilustracji do treści wiersza. Przypomnienie 5 zasad ruchu drogowego. 1.Zatrzymuję się 2. Patrzę w lewo 3. Patrzę w prawo 4. Patrzę w lewo 5. Droga wolna - idę Przewidywanie skutków niewłaściwego zachowania psa. Omawianie planszy „Ruch uliczny”. 4. Rebusy fonetyczne- Co to jest? Różnicowanie ostatniej głoski w nazwach obrazków, które prezentuje nauczyciel: sklep, lalka, las, torby - pasy obraz,kran, miska, lizak, klocki- znaki miś, lew, maki, laska, kwiat, orzeł, maska- światła. Odczytywanie globalne wyrazów przez dzieci. 5. Ilustracja ruchem wiersza: Nauczyciel recytuje wiersz "Przechodzimy przez ulicę" Wiery Badalskiej a dzieci ruchem ilustrują jego treść. Kiedy światło jest zielone można przejść na drugą stronę, a gdy świeci czerwone przechodzenie zabronione! Gdy zamierzasz przejść ulicę na chodniku przystań bokiem, popatrz w lewo bystrym okiem, skieruj w prawo wzrok sokoli, znów w lewo spójrz powoli. Jezdnia wolna – więc swobodnie mogą przez nią przejść przechodnie. 6. Znaki drogowe- rozmowa Nauczyciel przedstawia planszę ze znakami drogowymi, dzieci omawiają znaki, które już znają oraz te, które spotykają po drodze do przedszkola. Określają ich kształt i zastosowane kolory. Wyszukują znaki oznaczające przejście dla pieszych, odgadują znaczenie innych znaków. 7. Ćwiczenia klasyfikacyjne „Znaki drogowe i figury geometryczne”. Nauczyciel umieszcza w widocznym miejscu figury geometryczne.Dzieci segregują pomieszane sylwety znaków drogowych. Układają je pod odpowiednią figurą geometryczną. Przeliczają znaki w zakresie 10 –ciu. 8. Zabawa dydaktyczna: „Przechodzimy przez jezdnię” 1.Przygotowanie drogi i przejścia dla pieszych . 2.Ustawianie znaków drogowych 3.Podział dzieci na role: piesi i samochody. 4.Praktyczne przechodzenie przez jezdnię – reagowanie na zmianę barwy sygnalizatora. 9. Metoda aktywizująca „ Pociąg ”- wersja zmodyfikowana Nauczyciel przedstawia problem: Co jest ważne dla bezpieczeństwa dziecka na drodze?” Dzieci rysują na kartce A 7, po jednym rozwiązaniu i przypinają na tablicy odpowiednio je grupując- (powtarzające się rysunki, kładą jedno pod drugie) Przykład. Dzieci wykonują rysunki, które można podzielić według haseł. - Przejście po pasach - Sygnalizacja świetlna - Znajomość znaków drogowych. Dzieci wybierają kolumnę z największą liczbą rozwiązań i przypinają do pierwszego wagonika. Nauczyciel wcześniej przygotowuje planszę lokomotywy z wagonikami. Na lokomotywie umieszcza napis „Bezpieczeństwo na drodze”. Następnie wypisuje na wagonikach hasła najczęściej pojawiające się w treści rysunków dzieci. Gotowe rysunki dzieci naklejają na odpowiedni wagonik. Rysunki z największą liczbą rozwiązań i przypinają do pierwszego wagonika i kolejnych według ilości odpowiedzi. Zakończenie 1. Pochwała dla wszystkich i wręczenie dzieciom medalu „Wzorowy pieszy”. 2. Zaproszenie na spotkanie z Policją, w takcie którego będzie prezentowany program „Bezpieczny przedszkolak”. Jako alternatywa zapowiedź wycieczki do „ Miasteczka komunikacyjnego” Wyświetleń: 15689
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |