Katalog Teresa Machura, 2011-04-13 Częstochowa Zajęcia przedszkolne, Konspekty "Wiosna na łące"- scenariusz zajęcia otwartego z rodzicami dla dzieci 4-5 letnich z wykorzystaniem tablicy multimedialnejTemat dnia: Wiosna na łące - poznajemy świat roślin i zwierząt. Cele ogólne: - tworzenie okazji do rozbudzenia zaciekawienia światem przyrody poprzez wybrane utwory, - bogacenie mowy czynnej i biernej dziecka w oparciu o zagadnienia dotyczące środowiska przyrodniczego- łąki, - rozbudzanie gotowości do samodzielnej obserwacji przyrody, rozpoznawanie cech charakterystycznych wiosny, - ćwiczenie narządów mowy, oddechu i słuchu fonematycznego, - uczenie się nawiązania kontaktu z innymi poprzez wspólną zabawę, - rozwijanie umiejętności liczenia, rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych, Cele operacyjne: dziecko: -zna nazwę i charakterystyczne cechy aktualnej pory roku-wiosny, - potrafi rozpoznać zwierzęta i rośliny żyjące na łące, -wypowiada się na określony temat, -posługuje się w praktyce liczbą porządkową, - rozpoznaje i nazywa figury geometryczne, - rozwiązuje zagadki, - dzieli wyrazy na sylaby, -chętnie odpowiada na pytania zadawane przez nauczyciela, Środki dydaktyczne: Zagadki przyrodnicze, obrazki : ślimaka, konika polnego, żaby, bociana, motyla, pszczoły biedronki, listki z imionami dzieci, płyty CD z piosenkami, ilustracja wiosennej łąki, wiersz H. Bechlerowej „Pociąg”, " Wiosna " Grażyny Koby , obręcze, kółeczka, emblematy biedronek, motyli, opaski na głowę dziecka, tablica multimedialna, gry edukacyjne do tablicy „Pluszaki”, „Sokrates”. Metody: - słowne (rozmowa, zagadki, słuchanie wiersza,objaśnienia), - oglądowe (pokaz ilustracji), - czynne (zadań stawianych do wykonania), Formy: - praca z całą grupą, - zespołowa, - indywidualna. Przebieg: 1.Dzieci wchodzą do sali śpiewając piosenkę „Już cieplutkie słońce świeci”. 2. Piosenka na powitanie „Dzień dobry” ( I zwrotka). Dzień dobry, dzień dobry, wszyscy się witamy. Dzień dobry, dzień dobry, dobry humor mamy. 3. Zabawa integracyjna - (wszyscy stoją w kręgu) Dobre humory wszyscy dziś mamy, więc przed zabawą się powitamy: - niech pomachają do mnie dzieci, które mają dobry humor, - niech zaklaszczą dzieci, które lubią się śmiać, - niech zatupią dzieci, które lubią wiosnę, - niech podskoczą do góry dzieci, które lubią się bawić, 4.Drzewko przyjaźni- przedstawienie swoich imion – dzielenie na sylaby. Na tablicy zawieszone jest drzewko wykonane z szarego papieru. Nauczycielka prosi dzieci o odszukanie listka ze swoim imieniem . Dzieci kolejno dzielą swoje imię na sylaby i przyklejają listek na drzewku przyjaźni. 5. Wysłuchanie treści wiersza „Wiosna " Grażyny Kobały - ( tablica przedstawia dekorację do treści wiersza). Obudziła się wiosna tu i tam, rozrzuciła kwiatki wszędzie nam. Łąki kaczeńcami ozdobiła a nad polami się zastanowiła. Kiedy świat cały malowała skowronka w polu ujrzała. Piosenkę z nim zanuciła i gniazdo w trawie uwiła. W lesie zobaczyła kukułkę- o ciepłych krajach porozmawiała. Nawrzucała do kosza fiołków i z powrotem na łąkę odleciała. Tam spotkała bociana, który klekotał już od rana: -zbuduję na kominie gniazdo duże, a potem odbędę długie podróże. Rozmowa na temat treści wiersza. - co zrobiła wiosna na łące? - kogo ujrzała w polu, w lesie, na łące? - co zrobiła wiosna ze skowronkiem? - o czym rozmawiała z kukułką i bocianem? 6. Wysłuchanie odgłosów ptaków występujących w wierszu. ( skowronek, kukułka, bocian) Dzieci zamykają oczy, słuchają odgłosów i nazywają ptaki. 7. Rozwiązywanie zagadek słowno- obrazkowych. (Dzieci słuchają słownych zagadek, wybrane dziecko wyszukuje wśród zawieszonych na tablicy obrazków właściwą odpowiedź .) ZAGADKI- czytają kolejno rodzice 1.Co to za wspaniały muzykant, skacze po łące i lubi cykać. / konik polny/ 2.Nie chodzą , lecz skaczą, nad stawem mieszkają . Gdy wieczór zapadnie to głośno kumkają . /żaby/ 3.O nocleg nie prosi, pełzając, wędrując po świecie, bo swój dom nosi na własnym grzbiecie. / ślimak/ 4.Czerwone nogi i białe piórka , przed nim do wody żaby dają nurka. /bocian/ 5.Ledwie błyśnie słońce złote , słychać brzęk wesoły. To dla dzieci robią miodek pracowite.../ pszczoły/ 6.Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe. Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko./motyle/ 7.Lata po łące w czerwonej kapotce ,a na tej kapotce kropka przy kropce./biedronka/ Dzielenie wyrazów na sylaby ( ślimak, konik polny, żaba, biedronka, pszczoła, motyl, bocian). 8. Wspólna podróż na łąkę pociągiem przy wierszu H. Bechlerowej „Pociąg”: Puf, puf pociąg rusza, podróż się zaczyna, Już się koła toczą po zielonych szynach. Jedzie pociąg, jedzie, mija rzekę, las. - Panie maszynisto, dokąd wieziesz nas? - Jadę dziś nad łąkę – droga niedaleka, dużo pasażerów na peronach czeka. Jedzie pociąg, jedzie, a w nim już gromada, Na każdej stacji ktoś jeszcze dosiada. (…) ( Nauczycielka podaje głoskę, dzieci których imię zaczyna się na tę głoskę wsiadają do pociągu). Jedzie pociąg, jedzie, a w nim już gromada, Na każdej stacji ktoś jeszcze dosiada. (…) ( Nauczycielka podaje kolejne głoski, dzieci których imię zaczyna się na tę głoskę wsiadają do pociągu). 9.Dzieci zajechały na łąkę- zabawy na łące. (Pani Wiosna zamienia dzieci w żabki) Zabawa „ Bocian i żaby” Żaby skaczą po łące i rechoczą na sygnał BOCIAN żaby wskakują do stawu- (4- duże obręcze). Na sygnał RECH, RECH żaby skaczą po łące. Zabawa „ Skowronki” Tym razem dzieci są ptaszkami. Latają nad łąką na sygnał ptaszki wracają do gniazd- ( 7 obręczy) w każdym gnieździe są 3 skowronki. Przy powtórce w każdym gnieździe jest 5 skowronków. Zabawa „ Kukułka” Dzieci liczą na palcach ile razy zakukała kukułka. Zabawa „Ile kropek ma biedronka ” Dzieci rozchodzą się po sali i szukają biedronek, następnie siadają w kole na dywanie.Dzieci liczą kropki swojej biedronki- podają liczbę kropek. Zabawa „ Motyle” Rozłożone krążki w sali w środku każdego wizytówka z imieniem dziecka. Przy dźwiękach dzwoneczków dzieci-motyle latają między kwiatkami /krążkami/. Gdy muzyka cichnie motyle "siadają" /przykucają/ na kwiatku ze swoim imieniem. Ćwiczenia oddechowe – dzieci przenoszą motylki wycięte z kolorowego papieru na kwiatek za pomocą rurki. 10.Dzieci wracają z łąki do przedszkola – śpiewają piosenkę „ Maszeruje wiosna”- gra na instrumentach perkusyjnych . 11. Tablica multimedialna ( dzieci siadają przed tablicą) - krótka prezentacja o wiośnie, - liczą przedmioty i wskazują cyfrę, - wyszukują różnice miedzy obrazkami, - tworzenie wiosennego obrazka, - zaznaczają odpowiednim kolorem figury geometryczne. 11. Praca plastyczna z rodzicem w grupach „ Wiosna na łące” Wyświetleń: 17128
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |