Katalog Marta Winnicka-Pilarska, 2011-04-13 Drawsko pomorskie Edukacja regionalna, Scenariusze Odkrywamy kulturę lokalną naszej „małej ojczyzny”Cele ogólne: -kształtowanie świadomości ucznia o jedności człowieka ze środowiskiem przyrodniczym i społeczno-kulturowym, -kształtowanie poczucia tożsamości lokalnej, będącej podstawą funkcjonowania we własnym środowisku, a także otwarcia się na inne kultury i społeczności, -budzenie patriotyzmu i dumy narodowej, -aktywizowanie uczniów poprzez włączanie ich w projekty grupowe i angażowanie do zadań wymagających kreatywnego, twórczego podejścia; Cele szczegółowe: Uczeń: -zna historię miasta, -potrafi wymienić charakterystyczne cechy regionu ( krajobraz, język, religię, budownictwo, zwyczaje), -potrafi przedstawić lokalną sztukę (lokalni artyści, malarze, poeci), -umie wskazać walory turystyczne Drawska i najważniejsze cechy architektury, -wie, jakie jest znaczenie tradycji i historii w kształtowaniu kultury ich regionu, -rozumie znaczenie akulturacji w odniesieniu do naszego regionu, -zna najważniejsze części budowli gotyckiej i potrafi wskazać je na przykładzie (nawa, prezbiterium, zachrystia, ołtarz, sklepienia itp.), -odczuwa więź z regionem, w którym żyje; Metody: -prezentacja multimedialna (projekt), -pogadanka, -dyskusja; Formy: -indywidualna i grupowa; Materiały pomocnicze: -fotografie i pamiątki przyniesione przez uczniów, -tomik poezji poetów drawskich, -książka Jarosława Leszczełowskiego ,"Pojezierze Drawskie zaklęte w starej widokówce”, -prezentacje przygotowane przez uczniów; Czynności poprzedzające zajęcia: Dwa tygodnie wcześniej przed planowanymi zajęciami uczniowie zostają podzieleni przez nauczyciela na 4 grupy. Każda z nich otrzymuje zadanie do wykonania. Uczniowie w grupach mają przygotować prezentację multimedialną dotyczącą jednego zagadnienia związanego z pojezierzem drawskim. Są to kolejno: I grupa- historia miasta i lokalne zabytki, II grupa- lokalne tradycje, III grupa- przyroda i walory turystyczne regionu, IV grupa- lokalni artyści (poeci, malarze, muzycy i ich twórczość); Przebieg zajęć: I Część wprowadzająca: 1. Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od pogadanki z uczniami na temat „małe ojczyzny”. Pyta ich, jak rozumieją to pojęcie, co dla nich oznacza i co w sobie zawiera. Powinna wywiązać się krótka rozmowa na temat ich ulubionego miejsca, ich stosunku do miejsca zamieszkania i związku z tym obszarem. Jest to część wstępna, kiedy uczniowie zostają zapoznani z tematem oraz planowanym przebiegiem zajęć. (5min.) II Część zasadnicza: 2. Ta część lekcji ma aktywizować uczniów do udziału w zajęciach-zadanie stwarza możliwość wystąpienia przed publicznością klasową i wyzwala w nich kreatywne, twórcze podejście. Lekcja zostaje podzielona tematycznie- według zagadnień przydzielonych grupom. Wystąpienia mają być krótkie- każda z nich ma zmieścić się w 7 min., reszta czasu przeznaczona jest na informacje dodatkowe, które będzie chciał wprowadzić nauczyciel. •Liderzy I grupy przedstawiają efekty swej pracy w formie prezentacji multimedialnej- „Historia miasta i lokalne zabytki”. Mają być w niej zawarte najważniejsze elementy, jak: data założenia miasta, jego losy wojenne, późniejsze osiedlanie się ludności itp. Pojawić się powinny drawskie cmentarze-komunalny, żydowski i największy cmentarz wojskowy żołnierzy polskich i radzieckich, poległych w walkach na Wale Pomorskim. W prezentacji muszą znaleźć się drawskie zabytki, jak chociażby: kościół parafialny (XIV/XV w.), pozostałości obwarowań miejskich (XIV w.) czy domy mieszkalne (XVIII- XIX w.).Po wystąpieniu uczniowie na przykładzie Kościoła Zmartwychwstania Pańskiego wskazują cechy stylu gotyckiego i omawiają części budowli (nawa, prezbiterium, zachrystia, ołtarz, sklepienia itp.). (8min.) •Grupa II przedstawia „Lokalne tradycje”- odpust parafialny i połączony z nim festyn, coroczna impreza „Dni Ziemi Drawskiej” i związane z nią koncerty kapel ludowych czy wspólna zabawa w Parku Chopina, gromadząca większość mieszkańców miasta. Warto, by przy omawianiu tradycji nauczyciel wyjaśnił pojęcie akulturacji w odniesieniu do przedwojennej historii miasta oraz napływu ludności z różnych stron). (8min.) •Reprezentanci III grupy omawiają zagadnienie „Przyroda i walory turystyczne regionu”. Jest to punkt watr podkreślenia, ponieważ to właśnie otoczenie przyrody jest cechą szczególną regionu, która wyróżnia go spośród innych. (7min.) •Ostatnia grupa prezentuje klasie temat: „Lokalni artyści (poeci, malarze, muzycy) i ich twórczość”. Omawiane są kolejne nazwiska wraz z przykładami ich dzieł. Jest to okazja do zaprezentowania wybranego wiersza o Drawsku i jego krótkiej interpretacji (w kontekście wpływu na kulturę regionu). (14min.) III Część końcowa: 3. Po prezentacji grup dzielimy się spostrzeżeniami, uwagami i w formie krótkiego podsumowania wymieniamy najważniejsze cechy kultury lokalnej. (3min.) 4. Praca domowa: Uczniowie mają na następne zajęcia w formie ulotki promocyjnej bądź wiersza zareklamować swoje miasto. opracowała: Marta Winnicka-Pilarska Wyświetleń: 2097
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |