Katalog Teresa Niklewicz, 2011-04-11 JASŁO Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć zintegrowanych przeprowadzonych w grupie dzieci 5-letnichTemat zajęcia: Słuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworu H. Pietrusiewicz „Tatuś” ilustrowanego serią obrazków – kształtowanie uczucia szacunku dla ojca i jego pracy. Cel główny – kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku dla rodziców (ojca) - podkreślenie społecznej wartości wykonywanego zawodu Cele operacyjne: Poziom wiadomości. A. Zapamiętywanie wiadomości Dziecko: • potrafi zapamiętać tytuł i treść opowiadania • zapamiętać polecenia nauczyciela kierowane do niego podczas pracy indywidualnej B. Zrozumienie wiadomości Dziecko: • rozumie słownictwo i pojęcia użyte przez nauczyciela w trakcie opowiadania • rozumie treść opowiadania • dostrzega związki przyczynowo – skutkowe • rozumie myśl przewodnią słuchanego opowiadania • rozumie pytania stawiane przez nauczyciela i udziela prawidłowe odpowiedzi Poziom umiejętności C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych Dziecko: • kulturalnie zachowuje się podczas słuchania opowiadania • udziela sensownych odpowiedzi na pytania nauczyciela budując zdania rozwinięte • potrafi opowiadać fragment opowiadania • umie współdziałać z partnerem podczas zabawy D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych Dziecko umie: • wyrazić myśli i uczucia stosując umowne symbole • ułożyć obrazek z pociętych części • ułożyć i przeczytać proste zdania wykorzystując klaser z literami • rozwiązać rebus obrazkowy • naśladować zawód wykonany przez ojca Metody edukacji: podające, eksponujące, problemowe, aktywizujące, praktyczne Formy pracy: zbiorowa jednolita, indywidualna jednolita, indywidualna zróżnicowana Środki dydaktyczne: ilustracje do opowiadania, taśma z nagraniem magnetofonowym, klasery, pocięty obrazek z 6 części (dla każdego dziecka 5-letniego), obrazki do rozwiązania rebusu w kopertach, kartki, klej, ściereczki, bębenek Literatura: H. Kruk „Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu” s.213 Przebieg 1. Marsz do rytmu bębenka i zajmowanie kolejnych miejsc na krzesełkach 2. Wprowadzenie w tematykę zajęć – rozwiązanie rebusu obrazkowego – tato Dzieci otrzymują obrazki w kopertach przedstawiające – tor, aparat, torbę i ogórek. Zadaniem dzieci jest ułożyć obrazki w kolejności ( od lewej ręki do prawej) podanej przez nauczyciela i utworzyć rozwiązanie rebusu z pierwszych głosek każdego przedmiotu. 3. Słuchanie opowiadania nauczycielki • zapoznanie z tytułem opowiadania i jego autorem • zawieszanie ilustracji w trakcie opowiadania ilustrujące jego treść 4. Rozmowa kierowana przez nauczyciela na temat treści opowiadania: O co prosił tatuś Jacka? Czy Jacek pomógł tatusiowi? Czy tatuś był z takiej pomocy zadowolony? Jakim chłopcem był Jacek? 5. Zabawa ruchowa „Tata i ja”. Dzieci dobierają się parami – jedno z nich jest tatą (to, które otrzyma wizytówkę z napisem tato), a drugi jest dzieckiem. Zadaniem dziecka jest naśladowanie czynności wykonywanych przez tatę. Potem następuje zmiana ról. 6. Komponowanie opowiadania – próba opowiadania fragmentów opowiadania przez chętne dzieci w oparciu o ilustrację. 7. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze – naśladowanie odgłosów jakie słychać było w mieszkaniu Jacka • tykanie zegara – tiku – tak, tiku – tak, • brzęczenie muchy – bzzzy, bzzzy, bzzzy • miauczenie kota – miau, miau 8. Wypowiedzi na temat sposobów spędzania wolnego czasu wspólnie z ojcem. Wymienianie zabaw w jakie dzieci bawią się ze swoimi ojcami, wybranie najciekawszej z nich i wspólna zabawa. 9. Pantomima – „Kim jest mój tato?” – rozpoznawanie zawodów wykonywanych przez tatę naśladowanych przez wybrane dzieci. 10. Układanie obrazka z pociętych części na temat „Zabawy z tatą” – naklejanie na kartce, przeliczanie elementów. 11. Zabawa taneczna przy piosence „Tato – już lato” odtworzonej z taśmy magnetofonowej. Ewolucja – odpowiedź na pytanie problemowe – Jakie są moje uczucia w stosunku do ojca i szacunek dla jego pracy? • Zadaniem dzieci jest przypięcie swojego imienia na serduszku wybranym przez siebie (serduszka mają różną wielkość i symbolizują uczucia dziecka do ojca) – uzasadnienie wyboru • Uzasadnienie szacunku dla pracy ojca – dzieci zaznaczają na narysowanej piramidzie, która symbolizuje hierarchię wartości i ważności wykonywanego zawodu przez ojców – na szczycie piramidy lub u jej podstawy rysują wybrany przez siebie symbol. Opracowała: mgr Teresa Niklewicz Wyświetleń: 2350
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |