AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Kieliszek, 2011-04-11
Częstochowa

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Dbamy o nasze zdrowie- witaminy w warzywach i owocach.

- n +

Temat zajęć: Dbamy o nasze zdrowie- witaminy w warzy-wach i owocach.

Cele główne:
- Zachęcenie uczniów do jedzenia owoców i warzyw ponieważ są one źródłem
naturalnych witamin.
- Wzbogacanie wiedzy na temat zdrowego odżywiania.

Cele szczegółowe:
- Obserwacja prac w ogrodzie i sadzie.
- Rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców.
- Zna cykl rozwojowy od nasionka do dojrzałego warzywa lub owocu.
- Potrafi tworzyć zbiory i podzbiory.
- Rozumie, że warzywa im owoce są źródłem witamin.
- Potrafi higienicznie spożywać warzywa i owoce.
- Potrafi zaprojektować piramidę żywieniową.
- Potrafi współdziałać w grupie.

Metody pracy:
● metody aktywizujące: burza mózgów, dyskusja, debata „za i przeciw”
● metoda oglądowa: oglądanie pracy w ogródkach i sadach, demonstracja plansz
● metody słowne: rozwiązywanie zagadek, pogadanka, śpiewanie
piosenki
● metody praktyczne: wycieczka do ogródków i sadów, wykonanie prac
plastyczno- technicznych

Formy pracy:
▪ indywidualna,
▪ zbiorowa,
▪ praca w grupach

Środki dydaktyczne:
♦ zagadki o warzywach i owocach, plansze z cyklem rozwoju przykładowego
warzywa i owocu oraz piramidy żywieniowej, piramida żywieniowa,
magnetofon i kaseta z piosenką „Witaminki”, brystole, nożyczki, kleje, kredki,
wycięte z gazet warzywa i owoce oraz produkty do uzupełnienia piramidy
żywieniowej

Przebieg zajęć:

1. Zaproszenie dzieci na wycieczkę do pobliskich ogródków działkowych w
celu zaobserwowania prac w ogródkach i sadach. Przyjrzenie się narzędziom
używanych w pracach ogrodniczych. Wyjaśnienie pojęć rabatka, plewienie,
nawożenie. Obserwowanie drzew owocowych i wzrastających warzyw.
2. Po powrocie do klasy powtórzenie wiadomości zdobytych podczas wycieczki.
3. Rozwiązywanie zagadek o warzywach i owocach.
4. Uczniowie wymieniają znane im warzywa, a następnie owoce. Ich nazwy z
pomocą nauczyciela zapisują w tabeli narysowanej na tablicy WARZYWA,
OWOCE.
5. Wspólne dochodzenie do tego jak powstaje warzywo i owoc – prezentacja
cyklu rozwojowego na przykładowych planszach.
- sadzenie drzewka lub krzaczka, podlewanie, nawożenie, przycinanie, kwitną
kwiaty, zapylenie przez owady, tworzenie się owoców, dojrzały owoc
- sadzenie nasion warzyw na rabatkach, podlewanie, plewienie, wzrastanie
warzyw, dojrzałe warzywo
6. Rozmowa na temat „Co i dlaczego jest niezbędne by rosły owoce i warzywa”
- woda, słońce, żyzna ziemia, owady, człowiek
7. Oglądanie warzyw i owoców przyniesionych przez nauczyciela i uczniów.
8. Tworzenie w zbiorze warzyw i owoców podzbiorów np.: pomidorów, jabłek.
9. Wspólne śpiewanie i improwizowanie ruchem piosenki „Witaminki”.
10.Debata za i przeciw na temat „Czy dzieci powinny jeść dużo warzy i
owoców?”. Uczniowie czytają przygotowane przez nauczyciela krótkie infor-
macje o tym jakie witaminy znajdują się w wybranych warzywach i owocach
oraz do czego są one organizmowi potrzebne.
11.Rozmowa o higienicznym spożywaniu warzyw i owoców; mycie rąk, mycie
owoców i warzyw, obieranie ze skórki.
12.Oglądanie planszy z piramidą żywieniową- miejsce warzyw i owoców.
13.Projektowanie przez uczniów w grupach piramidy żywieniowej.
14.Prezentacja wykonanych przez uczniów prac.

ZAGADKI O OWOCACH:
Nie las, nie park,
chociaż się zieleni,
smaczne tam owoce
znajdziesz w jesieni. (sad)

Czerwieni się ze wstydu.
Dojrzewa na słonku.
Wśród zielonych listków
wisi na ogonku. (wiśnia)

Skórka fioletowa,
a miąższ pod nią złoty,
smakuje wybornie,
wszyscy wiedzą o tym. (śliwka)

Skórka jak aksamit,
miąższ soczysty wielce.
Gdy ugryziesz trochę,
zaraz zechcesz więcej.(brzoskwinia)

Niedaleko od drzewa pada,
każdy je z ochotą zjada.
Okrąglutkie i rumiane,
na słoneczku dojrzewane. ...(jabłko)

Z grządki w ogródku
zrywamy je co rano,
Najlepiej nam smakują
z bitą śmietaną. ...(truskawki)

Ładnie pachnie żółta skórka.
Chociaż kwaśne są, i tak, pokrojone
na plasterki, herbaty poprawią smak. ...(cytryny)

Wyrosły w ogródku na krzaczkach,
kuleczki małe, okrągłe.
Są czarne, czerwone lub białe.
Ze smakiem spożywasz dojrzałe.(porzeczki)

ZAGADKI O WARZYWACH:
Zielone łódeczki,
a w łódkach kuleczki,
gdy się ugotują,
każdemu smakują. (groch)

Każdy z was odgadnie
łatwo tę zagadkę,
ma bielutki korzeń
i zieloną natkę. (pietruszka)

Dobra gotowana i dobra surowa,
choć nie pomarańcza,
jest pomarańczowa.
Kiedy za zielony
pochwycisz warkoczyk
i pociągniesz mocno,
wnet z ziemi wyskoczy. (marchewka)

Latem w ogrodzie
wyrósł zielony,
a zimą w słoiku
leży kiszony (ogórek)
Jakie warzywo,
chociaż niewielkie,
wyciśnie z oczu
słoną kropelkę? (cebula)

Jaka to głowa,
duża czy mała,
z zielonych liści
składa się cała? (kapusta)


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9772


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.