Katalog

Monika Fronia, 2011-04-07
Łódź

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Nie ufam obcym.

- n +


Temat: “Nie ufam obcym”.

Podstawa programowa:
6.1 Wie jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nia poprosić.
6.3 Zna zagrożenia płynące ze świata ludzi i unika ich.
1.3 W miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywac skutki swoich zachowań.
1.5 Umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie komu może podawać takie informacje.
3.4 W zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.

Umiejętnośc kluczowa: Wie jak trzeba zachować się w sytuacji spotkania z obcą, osobą, gdzie można otrzymać pomoc i umie o nią poprosić

Cele:
Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw mogących wypływać z kontaktów z osobami obcymi.
Kształtowanie umiejętności przewidywania skutów swoich działań.
Budowanie podstawowych postaw asertywnego zachowywania się w kontaktach z ludźmi.

Cele operacyjne:
Prawidłowo definiuje osobę obcą w oparciu o posiadane informacje oraz przyporządkowuje do napisu OBCY odpowiednie ilustracje.
Przedstawia się na forum grupy, podaje swój adres oraz określa komu może podawać swoje dane.
W oparciu o obrazki określa jak należy zachować się w różnych sytuacjach podczas kontaktu z osobami obcymi.
Podczas zabawy dramowej prawidłowo reaguje na zainicjowaną przez nauczyciela scenkę spotkania z osobą nieznajomą. Grzecznie, ale stanowczo odmawia propozycjom i namowom od osób nieznanych.
Układa z rozsypanki wyrazowej i odczytuje w grupach zasady zachowania wobec osób nieznanych.

Metody:
Czynne: zadań do wykonania, drama
Słowne: rozmowa, wiersze,pogadanka
Oglądowe: obrazki, ilustracje

Formy:
Indywidualna
Grupowa

Środki dydaktyczne: karta pracy “Obcy”, wiersz “Obcy”, wiersz “Sami w domu”, ilustracje, piosenka, rozsypanka wyrazowa( zdania do układania)

Przebieg zajęcia:

1.Powitanie “Witam wszystkich, którzy...”.
2.Wspólne odczytanie okrzyku prezentowanego podczas zajęć:
Czworo wybranych dzieci wybiera paski z napisami. Dzieci układają paski od najdłuższego do najkrótszego i we fragmentach odczytują hasło: Mądra głowa dobrze wie, co jest dobre, a co nie.
3. Słuchanie wiersza - J. Herman “Obcy”:

Na podwórko przyszedł obcy powiedzieli mali chłopcy.
Chciał rozdawać im cukierki, obiecywał dwa rowerki,
Ale Staś i Janek wiedzą no i innym też powiedzą,
Że rozmowa z takim obcym źl się skończyć może
Powiedz o tym swojej mamie – ona ci pomoże.

4. Rozmowa na temat wiersza . Określenie kim jest obcy.
5. Zabawa dydaktyczna “Obcy” – przyporządkowanie obrazków przedstawiających różne osoby do napisu na tablicy OBCY. Wspólny okrzyk po prawidłowym wypełnieniu zadania: „Mądra głowa dobrze wie, co jest dobre, a co nie”.
6. Dzieci prezentują na forum grupy swoje imię, nazwisko oraz miejsce zamieszkania.
7. Kto może znać moje dane? Dzieci podnoszą do góry kartki z napisem TAK lub NIE.
Koleżanka z przedszkola, którą zapraszam na urodziny;
Sympatyczny pan, który chce podwieźć mnie do domu swoim nowym samochodem
Policjant, który znalazł mnie gdy się zgubiłam
Miła pani, którą spotkałam przed blokiem
Wspólny okrzyk: Mądra głowa dobrze wie, co jest dobre, a co nie.
8. Zabawa ruchowa “Kipi kasza”. Podczas recytowania rymowanki dzieci chodzą po sali na dźwięk tamburyna zatrzymują się i podnoszą leżący na ziemi obrazek. Wracamy na miejsce, dzieci opowiadają jak należy zachować się w takiej sytuacji, która jest tam przedstawiona i uzasadniają swoja wypowiedź.
Wspólny okrzyk: Mądra głowa dobrze wie, co jest dobre, a co nie.
9. Zabawa dramowa „ Nie - obcemu” - marsz po obwodzie koła do muzyki. Na przerwaną melodię dzieci zatrzymują się i odwracają do środka koła. Nauczycielka prezentuje dzieciom różne sytuacje, zadaniem chętnego dziecka jest prawidłowa ich ocena i odpowiednie zareagowanie na zainteresowanie ze strony obcej osoby. Ćwiczenie asertywnego zachowania.
Pewien pan na spacerze ze swoim psem podchodzi do ciebie i mówi: „Pewnie lubisz psy. Mam w domu kilka szczeniaczków. Chodź , pobawisz się z nimi i dam ci jednego”
Biegniesz do domu chodnikiem w pobliżu drogi. Samochód zatrzymuje się koło ciebie i kierowca proponuje , że cię podwiezie.
Uśmiechnięta pani woła cię po imieniu i prosi, żebyś ją zaprowadził do swojego domu. Twoja mama zapomniała bardzo ważnych dokumentów, ma je w szufladzie, a ta pani jej zaniesie.
Uprzejma pani podchodzi do ciebie na podwórku . Uśmiecha się i mówi, że jest koleżanką mamy z pracy i że mama ją przysłała po ciebie. „Chodź , musimy się bardzo spieszyć”.
Miły pan podchodzi do Ciebie i mówi : „Lubisz cukierki czekoladowe? Poczęstuj się”
Wspólny okrzyk: Mądra głowa dobrze wie, co jest dobre, a co nie.
10. Ułożenie i odczytanie w zespołach zdań z zasadami zachowania w stosunku do osób obcych.
Nie rozmawiamy z nieznajomymi
Nie przyjmujemy prezentów i słodyczy od nieznajomych
Nie oddalamy się od rodziców
Nie otwieramy drzwi obcym
Nigdzie nie chodzimy sami z nieznajomymi
Mówimy o zdarzeniu rodzicom
11. Podziękowanie dzieciom za aktywność na zajęciach, podsumowanie zajęcia za pomocą wiersza „Sami w domu”.

„Kiedy jesteście sami w domu nie otwierajcie drzwi nikomu
I nie wpuszczajcie do mieszkania, jeśli nie znacie tego pana.
Dzwońcie do taty , czy też sąsiada , nie myśl sobie , że to nie wypada.
Czy na ulicy , czy przy huśtawce , a nawet w parku gdzieś na ławce
Musicie zawsze być świadomi, że kiedy pyta nieznajomy:
Gdzie mieszkasz , albo czy masz klucze?
Czy ktoś jest w domu? Czy masz komputer?
To nie mów nigdy nic nikomu. WTEDY BEZPIECZNY BĘDZIESZ W DOMU!”
12. Ocenianie poziomu zdobytych wiadomości i umiejętności (samoocena dziecka) z wykorzystaniem zbiorowej Karty Wiadomości wywieszonej na tablicy.(przyklejanie uśmiechniętych buziek).


Wyświetleń: 8220


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.