Katalog Monika Fronia, 2011-04-07 Łódź Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Nie ufam obcym.Temat: “Nie ufam obcym”. Podstawa programowa: 6.1 Wie jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nia poprosić. 6.3 Zna zagrożenia płynące ze świata ludzi i unika ich. 1.3 W miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywac skutki swoich zachowań. 1.5 Umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie komu może podawać takie informacje. 3.4 W zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach. Umiejętnośc kluczowa: Wie jak trzeba zachować się w sytuacji spotkania z obcą, osobą, gdzie można otrzymać pomoc i umie o nią poprosić Cele: Uświadomienie dzieciom niebezpieczeństw mogących wypływać z kontaktów z osobami obcymi. Kształtowanie umiejętności przewidywania skutów swoich działań. Budowanie podstawowych postaw asertywnego zachowywania się w kontaktach z ludźmi. Cele operacyjne: Prawidłowo definiuje osobę obcą w oparciu o posiadane informacje oraz przyporządkowuje do napisu OBCY odpowiednie ilustracje. Przedstawia się na forum grupy, podaje swój adres oraz określa komu może podawać swoje dane. W oparciu o obrazki określa jak należy zachować się w różnych sytuacjach podczas kontaktu z osobami obcymi. Podczas zabawy dramowej prawidłowo reaguje na zainicjowaną przez nauczyciela scenkę spotkania z osobą nieznajomą. Grzecznie, ale stanowczo odmawia propozycjom i namowom od osób nieznanych. Układa z rozsypanki wyrazowej i odczytuje w grupach zasady zachowania wobec osób nieznanych. Metody: Czynne: zadań do wykonania, drama Słowne: rozmowa, wiersze,pogadanka Oglądowe: obrazki, ilustracje Formy: Indywidualna Grupowa Środki dydaktyczne: karta pracy “Obcy”, wiersz “Obcy”, wiersz “Sami w domu”, ilustracje, piosenka, rozsypanka wyrazowa( zdania do układania) Przebieg zajęcia: 1.Powitanie “Witam wszystkich, którzy...”. 2.Wspólne odczytanie okrzyku prezentowanego podczas zajęć: Czworo wybranych dzieci wybiera paski z napisami. Dzieci układają paski od najdłuższego do najkrótszego i we fragmentach odczytują hasło: Mądra głowa dobrze wie, co jest dobre, a co nie. 3. Słuchanie wiersza - J. Herman “Obcy”: Na podwórko przyszedł obcy powiedzieli mali chłopcy. Chciał rozdawać im cukierki, obiecywał dwa rowerki, Ale Staś i Janek wiedzą no i innym też powiedzą, Że rozmowa z takim obcym źl się skończyć może Powiedz o tym swojej mamie – ona ci pomoże. 4. Rozmowa na temat wiersza . Określenie kim jest obcy. 5. Zabawa dydaktyczna “Obcy” – przyporządkowanie obrazków przedstawiających różne osoby do napisu na tablicy OBCY. Wspólny okrzyk po prawidłowym wypełnieniu zadania: „Mądra głowa dobrze wie, co jest dobre, a co nie”. 6. Dzieci prezentują na forum grupy swoje imię, nazwisko oraz miejsce zamieszkania. 7. Kto może znać moje dane? Dzieci podnoszą do góry kartki z napisem TAK lub NIE. Koleżanka z przedszkola, którą zapraszam na urodziny; Sympatyczny pan, który chce podwieźć mnie do domu swoim nowym samochodem Policjant, który znalazł mnie gdy się zgubiłam Miła pani, którą spotkałam przed blokiem Wspólny okrzyk: Mądra głowa dobrze wie, co jest dobre, a co nie. 8. Zabawa ruchowa “Kipi kasza”. Podczas recytowania rymowanki dzieci chodzą po sali na dźwięk tamburyna zatrzymują się i podnoszą leżący na ziemi obrazek. Wracamy na miejsce, dzieci opowiadają jak należy zachować się w takiej sytuacji, która jest tam przedstawiona i uzasadniają swoja wypowiedź. Wspólny okrzyk: Mądra głowa dobrze wie, co jest dobre, a co nie. 9. Zabawa dramowa „ Nie - obcemu” - marsz po obwodzie koła do muzyki. Na przerwaną melodię dzieci zatrzymują się i odwracają do środka koła. Nauczycielka prezentuje dzieciom różne sytuacje, zadaniem chętnego dziecka jest prawidłowa ich ocena i odpowiednie zareagowanie na zainteresowanie ze strony obcej osoby. Ćwiczenie asertywnego zachowania. Pewien pan na spacerze ze swoim psem podchodzi do ciebie i mówi: „Pewnie lubisz psy. Mam w domu kilka szczeniaczków. Chodź , pobawisz się z nimi i dam ci jednego” Biegniesz do domu chodnikiem w pobliżu drogi. Samochód zatrzymuje się koło ciebie i kierowca proponuje , że cię podwiezie. Uśmiechnięta pani woła cię po imieniu i prosi, żebyś ją zaprowadził do swojego domu. Twoja mama zapomniała bardzo ważnych dokumentów, ma je w szufladzie, a ta pani jej zaniesie. Uprzejma pani podchodzi do ciebie na podwórku . Uśmiecha się i mówi, że jest koleżanką mamy z pracy i że mama ją przysłała po ciebie. „Chodź , musimy się bardzo spieszyć”. Miły pan podchodzi do Ciebie i mówi : „Lubisz cukierki czekoladowe? Poczęstuj się” Wspólny okrzyk: Mądra głowa dobrze wie, co jest dobre, a co nie. 10. Ułożenie i odczytanie w zespołach zdań z zasadami zachowania w stosunku do osób obcych. Nie rozmawiamy z nieznajomymi Nie przyjmujemy prezentów i słodyczy od nieznajomych Nie oddalamy się od rodziców Nie otwieramy drzwi obcym Nigdzie nie chodzimy sami z nieznajomymi Mówimy o zdarzeniu rodzicom 11. Podziękowanie dzieciom za aktywność na zajęciach, podsumowanie zajęcia za pomocą wiersza „Sami w domu”. „Kiedy jesteście sami w domu nie otwierajcie drzwi nikomu I nie wpuszczajcie do mieszkania, jeśli nie znacie tego pana. Dzwońcie do taty , czy też sąsiada , nie myśl sobie , że to nie wypada. Czy na ulicy , czy przy huśtawce , a nawet w parku gdzieś na ławce Musicie zawsze być świadomi, że kiedy pyta nieznajomy: Gdzie mieszkasz , albo czy masz klucze? Czy ktoś jest w domu? Czy masz komputer? To nie mów nigdy nic nikomu. WTEDY BEZPIECZNY BĘDZIESZ W DOMU!” 12. Ocenianie poziomu zdobytych wiadomości i umiejętności (samoocena dziecka) z wykorzystaniem zbiorowej Karty Wiadomości wywieszonej na tablicy.(przyklejanie uśmiechniętych buziek). Wyświetleń: 8220
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |