Katalog

Marta Zielonka-Materko, 2011-04-05
Białogard

Matematyka, Konspekty

Konspekt, kl.4, proste, półproste, odcinki

- n +

Konspekt lekcji matematyki

Klasa: IV a IV b
Data: 17.12.2010r. 14.12.2010r.
Prowadzący: Marta Zielonka – Materko
Temat lekcji: Proste, półproste, odcinki.

Cele:
- Ogólne:
• Umiejętność rozpoznawania i kreślenia podstawowych figur geometrycznych

- Operacyjne:
Uczeń po zakończonych zajęciach powinien:
• Rozpoznawać i nazywać podstawowe figury geometryczne
• kreślić podstawowe figury geometryczne

Główna treść (umiejętność) przedmiotowa (z Podstawy Programowej):
7.1) Figury płaskie: punkt, prosta, półprosta, odcinek

Formy pracy:
• w zespole klasowym
• grupowa

Metody pracy:
• problemowa
• praktyczna

Środki dydaktyczne:
• podręcznik – "Matematyka 4", M. Dobrowolska, M. Jucewicz, P. Zarzycki, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2010,
• zeszyt ćwiczeń – "Matematyka 4. Figury geometryczne.", P. Zarzycki, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2010
• zeszyt przedmiotowy
• przybory geometryczne
• tablica, kreda

Przebieg lekcji:

1. Czynności organizacyjne: powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności.
2. Wstęp:
Zapisanie tematu lekcji na tablicy.
3. Część właściwa:
4. Uczniowie wskazują w klasie różne przedmioty, które według nich mają kształty figur geometrycznych.
5. Nauczyciel czyta uczniom opowiadanie:

PODRÓŻE PUNKTU PO KRÓLESTWIE GEOMETRII
W Królestwie Geometrii mieszkał sobie punkt A. Był on bardzo ciekawski i wszystko chciał wiedzieć. Gdy tylko zobaczył jakąś linię, zaraz pytał:
- Jak się ta linia nazywa? Czy jest ona długa, czy krótka? Pewnego razu punkt pomyślał: Jak wiele tracę, tkwiąc ciągle w tym samym miejscu!
Wyruszam w podróż. Jak pomyślał, tak zrobił. Wszedł na prostą. Szedł po niej bardzo długo. W końcu zmęczył się, stanął i powiedział:
- Jak długo mam tak iść? Czy daleko jeszcze do końca tej prostej?
Prosta roześmiała się:
- Och, punkcie! Wcale nie dojdziesz do końca: nie wiesz, że prosta nie ma końca?
- To ja zawracam – powiedział punkt A. – Na pewno poszedłem nie w tę stronę, co trzeba.
- Z drugiej strony też nie ma końca. Linia prosta wcale nie ma końców.
Punkt zmartwił się
- To jak to: będę szedł i szedł bez końca?
- Jeżeli nie chcesz iść bez końca, to wezwijmy na pomoc nożyczki.
- O, tak, tak – ucieszył się punkt A. – Ale po co?
- Zaraz zobaczysz – odpowiedziała prosta.
Nożyczki zjawiły się natychmiast. Ciach, ciach i przecięły prostą – krzyknął punkt. – Jest koniec, brawo! A czy można zrobić koniec z drugiej strony?
- Czemu nie – zgodziły się nożyczki.
- Jakie to ciekawe! – zawołał punkt A. – Co to się zrobiło z mojej prostej! Z jednej strony koniec, z drugiej strony koniec. Jak to się nazywa?
- To jest odcinek – powiedziały nożyczki. – Właśnie, punkcie, jesteś na odcinku prostej.
- Odcinek, odcinek prostej – z zadowoleniem powtarzał punkt, spacerując po odcinku tam i z powrotem.
- Zapamiętam tę nazwę. Fajnie być na odcinku. Ale prosta też mi się podobała. Szkoda, że jej już nie ma. Przecież teraz, zamiast prostej, mam odcinek i jeszcze dwa te... nie wiem
jak to się nazywa. Też odcinki?
- Nie – odpowiedziały nożyczki. – Przecież one mają tylko z jednej strony koniec, a z drugiej strony końca nie ma. Nazywają się inaczej.
- A jak się nazywają?
- Półproste.
Punkt zawołał z radością:
- One są podobne do promieni słońca.
I pobiegł dalej szukać nowych figur w tym ciekawym Królestwie Geometrii...

6. Nauczyciel wyjaśnienie pojęcia punktu, prostej, półprostej i odcinka. Prezentuje sposoby oznaczania i przedstawiania ich na płaszczyźnie.
7. Rozwiązywanie zadań z zeszytu ćwiczeń:
Ćw. 1, 2 str. 3
8. Podsumowanie:
Zadanie pracy domowej:
Ćw. 3 str. 4
9. Pożegnanie.

Wyświetleń: 4445


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.