Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Marta Zielonka-Materko, 2011-04-05
Białogard

Matematyka, Konspekty

Konspekt, kl.4, proste, półproste, odcinki

- n +

Konspekt lekcji matematyki

Klasa: IV a IV b
Data: 17.12.2010r. 14.12.2010r.
Prowadzący: Marta Zielonka – Materko
Temat lekcji: Proste, półproste, odcinki.

Cele:
- Ogólne:
• Umiejętność rozpoznawania i kreślenia podstawowych figur geometrycznych

- Operacyjne:
Uczeń po zakończonych zajęciach powinien:
• Rozpoznawać i nazywać podstawowe figury geometryczne
• kreślić podstawowe figury geometryczne

Główna treść (umiejętność) przedmiotowa (z Podstawy Programowej):
7.1) Figury płaskie: punkt, prosta, półprosta, odcinek

Formy pracy:
• w zespole klasowym
• grupowa

Metody pracy:
• problemowa
• praktyczna

Środki dydaktyczne:
• podręcznik – "Matematyka 4", M. Dobrowolska, M. Jucewicz, P. Zarzycki, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2010,
• zeszyt ćwiczeń – "Matematyka 4. Figury geometryczne.", P. Zarzycki, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2010
• zeszyt przedmiotowy
• przybory geometryczne
• tablica, kreda

Przebieg lekcji:

1. Czynności organizacyjne: powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności.
2. Wstęp:
Zapisanie tematu lekcji na tablicy.
3. Część właściwa:
4. Uczniowie wskazują w klasie różne przedmioty, które według nich mają kształty figur geometrycznych.
5. Nauczyciel czyta uczniom opowiadanie:

PODRÓŻE PUNKTU PO KRÓLESTWIE GEOMETRII
W Królestwie Geometrii mieszkał sobie punkt A. Był on bardzo ciekawski i wszystko chciał wiedzieć. Gdy tylko zobaczył jakąś linię, zaraz pytał:
- Jak się ta linia nazywa? Czy jest ona długa, czy krótka? Pewnego razu punkt pomyślał: Jak wiele tracę, tkwiąc ciągle w tym samym miejscu!
Wyruszam w podróż. Jak pomyślał, tak zrobił. Wszedł na prostą. Szedł po niej bardzo długo. W końcu zmęczył się, stanął i powiedział:
- Jak długo mam tak iść? Czy daleko jeszcze do końca tej prostej?
Prosta roześmiała się:
- Och, punkcie! Wcale nie dojdziesz do końca: nie wiesz, że prosta nie ma końca?
- To ja zawracam – powiedział punkt A. – Na pewno poszedłem nie w tę stronę, co trzeba.
- Z drugiej strony też nie ma końca. Linia prosta wcale nie ma końców.
Punkt zmartwił się
- To jak to: będę szedł i szedł bez końca?
- Jeżeli nie chcesz iść bez końca, to wezwijmy na pomoc nożyczki.
- O, tak, tak – ucieszył się punkt A. – Ale po co?
- Zaraz zobaczysz – odpowiedziała prosta.
Nożyczki zjawiły się natychmiast. Ciach, ciach i przecięły prostą – krzyknął punkt. – Jest koniec, brawo! A czy można zrobić koniec z drugiej strony?
- Czemu nie – zgodziły się nożyczki.
- Jakie to ciekawe! – zawołał punkt A. – Co to się zrobiło z mojej prostej! Z jednej strony koniec, z drugiej strony koniec. Jak to się nazywa?
- To jest odcinek – powiedziały nożyczki. – Właśnie, punkcie, jesteś na odcinku prostej.
- Odcinek, odcinek prostej – z zadowoleniem powtarzał punkt, spacerując po odcinku tam i z powrotem.
- Zapamiętam tę nazwę. Fajnie być na odcinku. Ale prosta też mi się podobała. Szkoda, że jej już nie ma. Przecież teraz, zamiast prostej, mam odcinek i jeszcze dwa te... nie wiem
jak to się nazywa. Też odcinki?
- Nie – odpowiedziały nożyczki. – Przecież one mają tylko z jednej strony koniec, a z drugiej strony końca nie ma. Nazywają się inaczej.
- A jak się nazywają?
- Półproste.
Punkt zawołał z radością:
- One są podobne do promieni słońca.
I pobiegł dalej szukać nowych figur w tym ciekawym Królestwie Geometrii...

6. Nauczyciel wyjaśnienie pojęcia punktu, prostej, półprostej i odcinka. Prezentuje sposoby oznaczania i przedstawiania ich na płaszczyźnie.
7. Rozwiązywanie zadań z zeszytu ćwiczeń:
Ćw. 1, 2 str. 3
8. Podsumowanie:
Zadanie pracy domowej:
Ćw. 3 str. 4
9. Pożegnanie.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2666
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014