Katalog Marta Zielonka-Materko, 2011-04-05 Białogard Matematyka, Konspekty Konspekt, kl.4, proste, półproste, odcinkiKonspekt lekcji matematyki Klasa: IV a IV b Data: 17.12.2010r. 14.12.2010r. Prowadzący: Marta Zielonka – Materko Temat lekcji: Proste, półproste, odcinki. Cele: - Ogólne: • Umiejętność rozpoznawania i kreślenia podstawowych figur geometrycznych - Operacyjne: Uczeń po zakończonych zajęciach powinien: • Rozpoznawać i nazywać podstawowe figury geometryczne • kreślić podstawowe figury geometryczne Główna treść (umiejętność) przedmiotowa (z Podstawy Programowej): 7.1) Figury płaskie: punkt, prosta, półprosta, odcinek Formy pracy: • w zespole klasowym • grupowa Metody pracy: • problemowa • praktyczna Środki dydaktyczne: • podręcznik – "Matematyka 4", M. Dobrowolska, M. Jucewicz, P. Zarzycki, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2010, • zeszyt ćwiczeń – "Matematyka 4. Figury geometryczne.", P. Zarzycki, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2010 • zeszyt przedmiotowy • przybory geometryczne • tablica, kreda Przebieg lekcji: 1. Czynności organizacyjne: powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności. 2. Wstęp: Zapisanie tematu lekcji na tablicy. 3. Część właściwa: 4. Uczniowie wskazują w klasie różne przedmioty, które według nich mają kształty figur geometrycznych. 5. Nauczyciel czyta uczniom opowiadanie: PODRÓŻE PUNKTU PO KRÓLESTWIE GEOMETRII W Królestwie Geometrii mieszkał sobie punkt A. Był on bardzo ciekawski i wszystko chciał wiedzieć. Gdy tylko zobaczył jakąś linię, zaraz pytał: - Jak się ta linia nazywa? Czy jest ona długa, czy krótka? Pewnego razu punkt pomyślał: Jak wiele tracę, tkwiąc ciągle w tym samym miejscu! Wyruszam w podróż. Jak pomyślał, tak zrobił. Wszedł na prostą. Szedł po niej bardzo długo. W końcu zmęczył się, stanął i powiedział: - Jak długo mam tak iść? Czy daleko jeszcze do końca tej prostej? Prosta roześmiała się: - Och, punkcie! Wcale nie dojdziesz do końca: nie wiesz, że prosta nie ma końca? - To ja zawracam – powiedział punkt A. – Na pewno poszedłem nie w tę stronę, co trzeba. - Z drugiej strony też nie ma końca. Linia prosta wcale nie ma końców. Punkt zmartwił się - To jak to: będę szedł i szedł bez końca? - Jeżeli nie chcesz iść bez końca, to wezwijmy na pomoc nożyczki. - O, tak, tak – ucieszył się punkt A. – Ale po co? - Zaraz zobaczysz – odpowiedziała prosta. Nożyczki zjawiły się natychmiast. Ciach, ciach i przecięły prostą – krzyknął punkt. – Jest koniec, brawo! A czy można zrobić koniec z drugiej strony? - Czemu nie – zgodziły się nożyczki. - Jakie to ciekawe! – zawołał punkt A. – Co to się zrobiło z mojej prostej! Z jednej strony koniec, z drugiej strony koniec. Jak to się nazywa? - To jest odcinek – powiedziały nożyczki. – Właśnie, punkcie, jesteś na odcinku prostej. - Odcinek, odcinek prostej – z zadowoleniem powtarzał punkt, spacerując po odcinku tam i z powrotem. - Zapamiętam tę nazwę. Fajnie być na odcinku. Ale prosta też mi się podobała. Szkoda, że jej już nie ma. Przecież teraz, zamiast prostej, mam odcinek i jeszcze dwa te... nie wiem jak to się nazywa. Też odcinki? - Nie – odpowiedziały nożyczki. – Przecież one mają tylko z jednej strony koniec, a z drugiej strony końca nie ma. Nazywają się inaczej. - A jak się nazywają? - Półproste. Punkt zawołał z radością: - One są podobne do promieni słońca. I pobiegł dalej szukać nowych figur w tym ciekawym Królestwie Geometrii... 6. Nauczyciel wyjaśnienie pojęcia punktu, prostej, półprostej i odcinka. Prezentuje sposoby oznaczania i przedstawiania ich na płaszczyźnie. 7. Rozwiązywanie zadań z zeszytu ćwiczeń: Ćw. 1, 2 str. 3 8. Podsumowanie: Zadanie pracy domowej: Ćw. 3 str. 4 9. Pożegnanie. Wyświetleń: 4445
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |