Katalog

Monika Pierzycka, 2011-03-31
Płochocin

Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego

- n +

Monika Pierzycka
nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie
w Zespole Szkół Gminnych nr 3
im. Fryderyka Chopina w Milanówku













PROJEKT PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO


















Milanówek, 1 września 2008 r.
DANE OSOBOWE: Monika Pierzycka
ur. 01.07.1978 r.
zam. ul. Słoneczna 20 H
05-860 Święcice

NAZWA SZKOŁY: Zespół Szkół Gminnych nr 3
im. Fryderyka Chopina w Milanówku

OPIEKUN STAŻU: mgr Romualda Jurkiewicz


CZAS TRWANIA STAŻU: 1 września 2008 – 31 maja 2011
(2 lata i 9 miesięcy)

ZAKRES OBOWIĄZKÓW
SŁUŻBOWYCH: nauczyciel historii i wiedzy
o społeczeństwie


KWALIFIKACJE: magister historii
magister bibliotekoznawstwa i informacji
naukowej








ZADANIA DO REALIZACJI W OKRESIE STAŻU

ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI
§7 ust.1, pkt 1. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego.
1. Uczestniczenie w pracach różnych organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji. § Aktywny udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, współpraca z gronem pedagogicznym.§ Wdrażanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania.§ Współpraca z Radą Rodziców.§ Konsultacje z pedagogiem szkolnym w sprawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, organizowanie lekcji wychowawczych oraz spotkań rodziców z udziałem pedagoga.§ Sprawowanie opieki nad uczniami podczas wycieczek i wyjść poza teren szkoły. cały okres stażu Protokoły z posiedzeń Rady Pedagogicznej
2. Pełnienie roli opiekuna Samorządu Uczniowskiego dla szkoły podstawowej § Organizacja uroczystości szkolnych, imprez kulturalnych, konkursów, akcji charytatywnych i dyskotek dla dzieci.§ Przygotowanie rocznych planów pracy, regulaminu i sprawozdań z działalności samorządu uczniowskiego.§ Ścisła współpraca z Samorządem Uczniowskim w gimnazjum.§ Włączenie się w organizację uroczystości związanych z 75-leciem powstania szkoły. cały okres stażu Plan pracy Samorządu UczniowskiegoSprawozdania z działalności SU.
3.Współpraca ze strukturami samorządowymi, innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji, pomocy społecznej, postępowania w sprawach nieletnich i wychowania religijnego. § Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Sądem dla Nieletnich, kuratorem.§ Współpraca z Instytutem Pamięci Narodowej – organizacja lekcji z historii PRL-u.§ Uczestniczenie w różnego rodzaju uroczystościach organizowanych przez Burmistrza i Radę Miasta Milanówka.§ Pomoc parafii w organizacji rekolekcji wielkopostnych - opieka nad uczniami. cały okres stażu Wpisy w dziennikach lekcyjnych (lekcje prowadzone przez trenerów z IPN) oraz kopie opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, potwierdzenia
§7 ust.1, pkt 2. Samodzielne lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych.
1.Diagnoza własnych umiejętności. § Autorefleksja. IX 2008 Ustalenie zadań ujętych w planie rozwoju.
2. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu. § Udział w warsztatach metodycznych, konferencjach i szkoleniach, objazdach studyjnych.§ Pogłębianie wiedzy i umiejętności poprzez aktywny udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu.· Udział w pracach zespołu przedmiotowego.· Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego – radach szkoleniowych. cały okres stażu Protokoły i zaświadczenia
3. Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, psychologicznej i metodycznej. § Poszerzanie wiedzy z wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki, dydaktyki oraz ogólnych problemów oświatowych z uwzględnieniem specyfiki zadań realizowanych przez szkołę; śledzenie nowości wydawniczych – współpraca z biblioteką szkolną. cały okres stażu Wykaz przeczytanych pozycji, notatki.Zaświadczenie.
4. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i prowadzenie zajęć w jego obecności. § Obserwacja, konsultacje, omówienie zajęć, ewaluacja. cały okres stażu Karty obserwacji, konspekty.
§7 ust.1, pkt 3. Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty.
1. Analiza przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej i postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły. § Analiza ustaw i rozporządzeń. cały okres stażu Zaświadczenie opiekuna stażu.
2. Zapoznanie się z Prawami Ucznia i Konwencją Praw Dziecka. § Analiza Praw Ucznia i Konwencji Praw Dziecka – stosowanie tych praw w pracy dydaktyczno – wychowawczej. cały okres stażu Zaświadczenie opiekuna stażu.
§7 ust.2, pkt 1. Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.
1. Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli. § Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego ze szczególnym uwzględnieniem stopnia nauczyciela kontraktowego:· Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z późniejszymi zmianami);· Ustawy o systemie oświaty z dnia 21 czerwca 1996 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 67 poz. 329 z późniejszymi zmianami);· Ustawy z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 19, poz. 239);· Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593 z późniejszymi zmianami).· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 214, poz. 1580).§ Zapoznanie się z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego (materiały CODN, publikacje w prasie oświatowej, internet).§ Napisanie wniosku o rozpoczęcie stażu.§ Sformułowanie wniosku o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego. VIII / IX 2008IX 2008 2011 Opracowanie planu rozwoju zawodowego.Wniosek o rozpoczęcie stażu.Wniosek o postępowanie egzaminacyjne na nauczyciela mianowanego.
2. Współpraca z opiekunem stażu. § Rozmowa, zawarcie kontraktu.§ Spotkania, konsultacje, rozmowy.§ Hospitacje zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli.§ Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu – konsultacja, opracowanie konspektów zajęć, analiza.§ Określenie mocnych i słabych stron własnej działalności. IX 2008cały okres stażucały okres stażucały okres stażu KontraktKonspekty, arkusze obserwacji lekcji, wpisy w dzienniku.
3. Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. § Opis realizacji zadań ujętych w planie pogłębiony autorefleksją. VI 2011 Sprawozdanie ze stażu.
4. Zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą organizacji pracy szkoły. § Poznawanie planów pracy szkoły na lata szkolne 2008/2009, 2009/2010 i 2010/2011, wewnątrzszkolnego systemu oceniania. początek roku szkolnego Notatki, potwierdzenie opiekuna stażu.
5. Utworzenie własnej biblioteczki metodyczno- przedmiotowej i własnej bazy materiałów dydaktycznych. § Zakup pomocy dydaktycznych.§ Wykonanie pomocy dydaktycznych przy użyciu techniki komputerowej.§ Opieka nad salą lekcyjną i tablicą w korytarzu szkolnym. cały okres stażu Materiały, pomoce dydaktyczne.Bibliografia.Fotografie i plakaty.Prace wykonane przez uczniów.
6. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej. § Opracowanie przedmiotowych systemów oceniania z nauczanych przedmiotów.§ Stosowanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania, ocena ich skuteczności.§ Przygotowanie scenariuszy lekcji, testów.§ Stworzenie planu pracy wychowawcy klasy na podstawie programu wychowawczego szkoły.§ Prowadzenie dokumentacji szkolnej zgodnie z obowiązkami wychowawcy.§ Prowadzenie elektronicznego dziennika „LIBRUS” – system kontroli frekwencji i postępów w nauce. IX 2009, 2010, 2011cały okres stażu Przedmiotowe systemy ocenianiaScenariusze lekcji, testy.Tematyka w dzienniku lekcyjnym.Dzienniki lekcyjne, dziennik elektronicznydzienniki zajęć pozalekcyjnych,arkusze, LIBRUS
7. Określenie dalszej drogi rozwoju § Analiza dotychczasowych oddziaływań, ocena ich skuteczności, określenie potrzeb w zakresie wiedzy i umiejętności. cały okres stażu Notatki
§7 ust.2, pkt 2. Umiejętność uwzględniania w swojej pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
1. Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i sytuacji rodzinnej uczniów. § Zapoznanie z orzeczeniami i opiniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.§ Kontakty z rodzicami (indywidualne, zebrania klasowe, współpraca z trójką klasową, współpraca ze szkolną Radą Rodziców).§ Rozmowy z pedagogiem szkolnym.§ Konsultacje z innymi nauczycielami.§ Obserwacja uczniów w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych.§ Indywidualne rozmowy z uczniem. cały okres stażu Adnotacje w dzienniku.
2. Poszerzanie oferty szkoły w zakresie zajęć pozalekcyjnych z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych uczniów i problematyki środowiska lokalnego w swojej pracy. § Prowadzenie szkolnego koła historycznego§ Przygotowanie uczniów do konkursów szkolnych i pozaszkolnych pozwalających odnaleźć się w dziedzictwie kulturowym oraz historycznym zamieszkiwanego środowiska.§ Organizowanie wyjazdów dla klas II Gimnazjum do Sejmu i Senatu RP oraz dla klas III Gimnazjum do Muzeum Powstania Warszawskiego.§ Realizacja projektu dla klas III Gimnazjum dotyczącego poszerzenia wiedzy o historii PRL-u – lekcje prowadzone przez trenerów z Instytutu Pamięci Narodowej.§ Współpraca przy organizacji Zielonej Szkoły. Wyjazd wychowanków na Ukrainę w poszukiwaniu śladów polskiej historii: Kamieniec Podolski, Lwów, Zbaraż.§ Zgłoszenie szkoły do ogólnopolskiej akcji – „Katyń... ocalić od zapomnienia”. Organizacja uroczystości posadzenia dębów upamiętniających ofiary zbrodni katyńskiej z Milanówka i okolic.§ Obchody 70 rocznicy wybuchu II wojny światowej oraz 30 rocznicy powstania „Solidarności”.§ Upowszechnianie kultury teatralnej i filmowej – wyjazdy do kina i teatru. cały okres stażu Dziennik zajęć pozalekcyjnych.Potwierdzenia udziału.Fotografie.Karty wycieczek.Zaświadczenia.
3. Rozwijanie kultury czytelniczej wśród uczniów § Propagowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży poprzez gazetki i pogadanki.§ Stwarzanie uczniom odpowiednich warunków do samodzielnego poszerzania i zdobywania wiedzy – wspólne odwiedzanie biblioteki szkolnej; proponowanie dodatkowych lektur z historii. cały okres stażu Zapisy tematów w dzienniku.
4. Rozwijanie u uczniów wrażliwości na potrzeby innych osób, zwierząt. § Udział Samorządu Uczniowskiego w akcjach charytatywnych, np. „Góra grosza”, zbiórki organizowane przez „CARITAS”, coroczna kwesta na rzecz schroniska dla zwierząt w Milanówku, zbiórka makulatury.§ Zajęcia tematyczne z uczniami cały okres stażu Sprawozdania z działalności SU, wpisy do dziennika
5. Uwzględnienie w swojej pracy współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. § Realizowanie zadań wychowawczych w pracy z uczniami zgodnie ze szkolnym programem wychowawczym i programem profilaktyki.§ Opracowanie i realizacja zajęć niwelujących poziom agresji.§ Propagowanie wśród uczniów pożądanych zachowań i umiejętności społecznych.§ Podejmowanie współpracy z instytucjami wspierającymi szkołę. cały okres stażu Zapisy tematów w dzienniku.
§7 ust.2, pkt 3. Umiejętność wykorzystania technologii komputerowej i informacyjnej.
1. Wykorzystanie znajomości obsługi komputera w pracy nauczyciela. § Przygotowywanie potrzebnych dokumentów, np.: planu rozwoju zawodowego, sprawozdań, wniosków, konspektów zajęć, programów nauczania, testów itd.§ Zebranie przepisów prawa oświatowego w postaci elektronicznej.§ Prowadzenie dziennika elektronicznego, korespondencja z rodzicami za pomocą poczty elektronicznej. cały okres stażu Cała dokumentacja procedury awansu zawodowego.Wykaz adresów portali edukacyjnych.
2. Doskonalenie umiejętności wykorzystania technologii komputerowej i informacyjnej w pracy nauczyciela. § Udział w szkoleniach.§ Konsultacje z nauczycielami informatyki.§ Korzystanie z Internetu w celu gromadzenia interesujących materiałów dotyczących awansu zawodowego oraz problematyki szkolnej. cały okres stażu Zaświadczenia.Spis adresów portali.
3. Wdrażanie uczniów do korzystania z technologii komputerowej i informacyjnej. § Opieka nad uczniami tworzącymi stronę internetową Samorządu Uczniowskiego oraz redagującymi gazetkę szkolną. cały okres stażu Adres strony www.
4. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem – ich promocja. § Umieszczenie w Internecie planu rozwoju zawodowego. V 2009 Adres strony www.
§7 ust.2, pkt 4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.
1. Realizowanie zadań wychowawczych w pracy z uczniami zgodnie ze szkolnym programem wychowawczym. § Współpraca z dyrekcją szkoły, gronem pedagogicznym, pedagogiem szkolnym i psychologiem w rozwiązywaniu bieżących problemów dydaktyczno-wychowawczych.§ Pełnienie funkcji wychowawcy klasy.§ Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków, rozmowy wychowawcze, obserwacja uczniów, współpraca z rodzicami.§ Objęcie szczególną troską uczniów słabych – organizowanie pomocy koleżeńskiej, indywidualna pomoc wychowankom.§ Opieka nad uczniami szczególnie uzdolnionymi - motywowanie ich do dalszego poszerzania wiedzy poprzez udział w konkursach (indywidualna pomoc w przygotowywaniu się do tych konkursów) i kołach zainteresowań.§ Przeciwdziałanie konfliktom w klasie – przeprowadzenie zajęć kształtujących poczucie własnej wartości, podnoszące poczucie odpowiedzialności za siebie i innych oraz uświadamiające konsekwencje negatywnych zachowań.§ Przeciwdziałanie nałogom i uzależnieniom poprzez pracę uświadamiającą na godzinach do dyspozycji wychowawcy i pogadanki. Spotkania z pielęgniarką szkolną.§ Aktywne pełnienie dyżurów w trakcie przerw śródlekcyjnych. Wg potrzebcały okres stażucały okres stażucały okres stażu Potwierdzenia opiekuna stażu.Wpisy do dziennika.Zapisy tematów w dzienniku.Zapisy tematów w dzienniku.
2. Kierowanie zespołem klasowym i rodzicielskim. § Diagnozowanie możliwości uczniów, problemów w nauce i ich przyczyn.§ Dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie nauczania, sprawdzania i oceniania uczniów.§ Zebrania i indywidualne rozmowy z rodzicami - służenie rodzicom pomocą w pokonywaniu trudności wychowawczych; informowanie rodziców o zagrożeniach.§ Rozmowy wychowawcze z uczniami.§ Organizowanie klasowych i szkolnych imprez kulturalnych. cały okres stażu Ankiety.Zapisy w dzienniku.Adnotacje w dzienniku lekcyjnym.Adnotacje w dzienniku lekcyjnym.Zaświadczenia.
§7 ust.2, pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
1. Zapoznanie się z aktami prawnymi dotyczącymi systemu oświaty i działania szkoły. § Analiza Karty Nauczyciela, Ustawy o Systemie Oświaty, Rozporządzeń MENiS, Statutu Szkoły, WSO i obowiązujących regulaminów.§ Opracowanie dokumentacji koniecznej do przeprowadzenia stażu. na bieżącoIX 20082011 Wniosek o rozpoczęcie stażu. Plan rozwoju zawodowego.Sprawozdanie. Wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego.Zaświadczenie opiekuna stażu.
2. Współtworzenie prawa wewnątrzszkolnego i posługiwanie się przepisami systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w pracy nauczyciela. § Uczestnictwo w radach pedagogicznych i spotkaniach zespołów przedmiotowych opracowujących i modyfikujących dokumenty wewnątrzszkolne. § Dostosowanie planów wychowawczych do obowiązujących uregulowań prawnych.§ Praca w komisjach powoływanych w szkole.§ Prawidłowa organizacja imprez szkolnych i pozaszkolnych. cały okres stażu Listy obecności.Plany wychowawcze.Sprawozdania.Karty wycieczek.
3. Współpraca z pedagogiem szkolnym w celu udzielania pomocy i wspomagania dzieci z trudnościami edukacyjnymi i wychowawczymi. § Analiza trudności edukacyjnych i złych zachowań, poszukiwanie rozwiązań zarówno w sprawach dydaktycznych jak i wychowawczych. cały okres stażu Zaświadczenie pedagoga szkolnego.

Zatwierdzam do realizacji:



………………………………… …………………………………
data i podpis dyrektora podpis nauczyciela


Wyświetleń: 1623


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.