Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Anita Kocuła, 2011-03-11
Lubań

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt zajęć w klasie III - radosne święta - tradycje i zwyczaje wielkanocne.

- n +

Blok tematyczny : Wielkanoc
Temat dnia: Radosne święta - tradycje i zwyczaje wielkanocne.
Zapis w dzienniku: Swobodne wypowiedzi uczniów na temat tradycji i zwyczajów wielkanocnych na podstawie własnych doświadczeń i wierszyków wielkanocnych. Wyjaśnienie pojęć związanych ze świętami: tradycja, zwyczaj, Wielkanoc, dyngus, śmigus. Przygotowanie świątecznego koszyka. Poznanie zabaw wielkanocnych. Redagowanie życzeń świątecznych.
Cele ogólne:
- wzbogacanie, aktywizowanie i uściślanie słownictwa związanego z tematyką Świąt Wielkanocnych
- rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
- poznawanie i podtrzymywanie tradycji związanych ze Świętami Wielkanocnymi,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat,
- rozwijanie umiejętności redagowania życzeń,
- utrwalanie pisowni wyrazów wielką literą,
- doskonalenie umiejętności mnożenia w zakresie 100
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie

Cele operacyjne:
Uczeń:
- wypowiada się w rozwiniętej formie na podany temat
- docenia znaczenie tradycji związanych ze Świętami Wielkanocnymi
- rozumie pojęcia: tradycja, zwyczaj
- potrafi redagować życzenia świąteczne
- zna zasady pisowni wyrazów wielką literą
- potrafi korzystać ze słownika
- mnoży w zakresie 100
- potrafi przygotować wielkanocny koszyk
- czyta cicho ze zrozumieniem
- potrafi współpracować w grupie
Środki dydaktyczne:
„ Słowniki języka polskiego, rozsypanka sylabowa, wiersze, wielkanocny koszyk wykonany z kartonu, kolorowe pisanki z papieru, wielkanocne koszyki, potrawy do wielkanocnego koszyka, pisanki, kraszanki, tekst z lukami, słownictwo pomocnicze
Metody pracy: pogadanka, metoda działania praktycznego, drama
Formy pracy: praca indywidualna jednolita i zróżnicowana, praca zbiorowa, praca w grupach jednolita i zróżnicowana


Plan lekcji:
1. Podział klasy na 4 grupy.na grupy.
2. Wprowadzenie:
- Oblicz iloczyny, uporządkuj sylaby, odczytaj hasło.
I grupa
6∙7 = RA 6∙4= TA
4∙8 = SNE
5∙6= ŚWIĘ
5∙9= DO

II grupa

6∙7 = WE 6∙4= TA
4∙8 = ŁE 5∙6= ŚWIĘ
5∙9= SO
III grupa
6∙7 = RO 6∙4= TA
4∙8 = NE 5∙6= ŚWIĘ
5∙9= DZIN

IV grupa
6∙7 = WIO 6∙4= TA
4∙8 = NE 5∙6= ŚWIĘ
5∙9= SEN

Porządkowanie iloczynów w kolejności : 42,45, 32, 30, 24
- Prezentacja haseł przez poszczególne grupy.
I grupa: Radosne święta
II grupa: Wesołe święta
III grupa: Rodzinne święta
IV grupa: Wiosenne święta
- Ustalenie tematu zajęć.
3. Wyjaśnienie pojęć : tradycja , zwyczaj, Wielkanoc, śmigus, dyngus
Uczniowie otrzymują podane hasła w kopertach. Każda grupa ma do dyspozycji słownik języka polskiego. Po odnalezieniu hasła i zapoznaniu się ze znaczeniem danego słowa uczniowie prezentują i wyjaśniają poszczególne słowa.
Nauczyciel wiesza na tablicy wyjaśnienie słów tradycja i zwyczaj oraz wyjaśnia różnicę między tymi pojęciami.
4. Ustalenie tradycji i zwyczajów Wielkanocnych na podstawie wierszy.
- Każda grupa otrzymuje 1 wiersz.
DYNGUS
Oblać kogoś w dyngus sprawi ci uciechę,
jeżeli oblany przyjmie to ze śmiechem.


PISANKI
Choć pisanki z Cepelii
są dla stołu ozdobą,
ja tam wolę pisanki
własnego wyrobu.

O BABIE
Wyszła z formy baba,
wydęta jak bania.
Pewnie sobie szuka większego mieszkania.

WIELKANOC
Nowe życie w przyrodzie nastaje,
czego jajko symbolem jest trwałym.
Jajkiem więc się podzielmy nawzajem, bo tak każe obyczaj prastary.

MAZUREK
Hej, mazurek wielkanocny
Ma przeróżne zwrotki,
Lecz sens zawsze jest jednaki:
Słodki, słodki, słodki.

- Uczniowie na podstawie wierszy i własnych doświadczeń zapisują zwyczaje i tradycje wielkanocne na wcześniej przygotowanych papierowych pisankach.
- Prezentacja pisanek przez poszczególne grupy.
- Przyklejanie pisanek do dużego, wielkanocnego koszyka, który jest zawieszony na tablicy.

5. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat tradycji i zwyczajów świątecznych kultywowanych w ich domach.
6. Inscenizacja wybranej tradycji- po uzgodnieniu i naradzeniu się wybrani uczniowie z każdej grupy prezentują za pomocą środków pozawerbalnych wybraną tradycję lub zwyczaj, reszta klasy zgaduje.
7. Zabawy Wielkanocne. Zaprezentowanie uczniom zabaw wielkanocnych, które pochodzą z różnych rejonów Polski. Grupy otrzymują opis zabawy w kopertach. Po zapoznaniu się z zasadami zabawy, wybrane osoby każdej grupy prezentują zabawy pozostałym uczniom.
I grupa
Walatka – czyli na wybitki
Zabawa w parach. Przeciwnicy siadają naprzeciw siebie i toczą pisanki – wygrywa ten czyja pisanka nie zostanie zbita. W nagrodę zabiera pisankę przeciwnika.
II grupa
Jajko o jajko
Zabawa w parach. Zawodnicy siadają naprzeciwko siebie. Należy uderzyć jajkiem o jajko partnera. Wygrywa ten zawodnik, którego jajko nie będzie zbite.
III grupa

Rzuć pisankę
Zabawa w parach. Pary stają w odległości 1 m od siebie i jednocześnie rzucają do siebie jajka.
Jeśli je złapią – odsuwają się o metr i rzucają znowu.
Wygrywa para która odsunęła się od siebie na największą odległość i której udało się nie zbić jajek.
IV grupa
Kto dalej?
Potrzebne jest po jednej pisance na osobę. Zawodnicy stają na linii startu. Na podany sygnał popychają swoją pisankę tak, aby potoczyła się jak najdalej. Ten kto wygra – zabiera pisanki przeciwników.
8. Przygotowanie Wielkanocnego koszyka.
W klasie na stoliku cały czas ustawione były potrawy wielkanocne, które uczniowie przynieśli do szkoły. Stolik nakryty był serwetą. Nauczyciel odsłania serwetę i prosi każdą grupę o oddelegowania jednej osoby, aby wybrała te potrawy, które powinny znaleźć się w wielkanocnym koszyku. Uczniowie wykonują zadanie i prezentują swoje koszyki wielkanocne. Można wspomnieć uczniom o symbolice potraw znajdujących się w koszykach np.
Baranek - symbol Jezusa, i jego ofiary.

Jajka, pisanki - symbol nowego życia

Chleb - w pogaństwie symbol sytości i obfitości, obecnie symbol eucharystyczny.

Mięso (wędliny)- symbol płodności, zdrowia i bogactwa, szczęścia.

Chrzan - symbol zdrowia, siły fizycznej

Sól – ochrona przed chorobami, ma chronić przed zepsuciem.

Ciasta - symbol szczęścia i dobrobytu.
Bukszpan- symbol wiecznego życia, pokoju, odrodzenia.

9. Układanie życzeń Świątecznych.
Proponowane słownictwo :
Z okazji, Święta Wielkanocne, składam, Tobie, Wam, Ci, przyjmij, serdeczne, radosnych, spokojnych, wesołych, życzenia, rodzinnych, śmigus – dyngus, spełnienia marzeń, smacznego jajka, smakołyki, świąteczny stół, grono rodziny, na świątecznym stole, baranki, zajączki, baby , mazurki,
Uczniowie w grupach lub indywidualnie układają życzenia świąteczne .
Czytanie życzeń kolejno przez każdą grupę lub wybranych uczniów.
10. Podsumowanie lekcji.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6850
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014