Katalog

Małgorzata Masłowska, 2011-03-08
Gdynia

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęcia otwartego z rodzicami

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO DLA RODZICÓW
GRUPA I ( 3 latki )

Prowadząca: Małgorzata Masłowska
Temat: Zabawy ze zwierzętami

Cele ogólne
• Doskonalenie sprawności artykulacyjnej
• Wdrażanie narządów artykulacyjnych do wyraźnej pracy podczas mówienia
• Rozwijanie słuchu fonemowego i koordynacji słuchowo-ruchowej
• Kształtowanie prawidłowego toru oddechowego

Cele szczegółowe
Dziecko:
• Potrafi nazwać zwierzęta widziane na obrazkach
• Potrafi rozpoznać odgłosy wydawane przez różne zwierzęta
• Umiejętnie naśladuje mowę zwierząt prawidłowo układając artykulatory
• Rozpoznaje po układzie warg, zębów i języka jakie zwierzę odgrywa nauczycielka
• Prawidłowo dmucha na piórka wykonując wdech nosem a wydech ustami; wydłuża fazę wydechową
• Przestrzega reguł podczas zabawy
• Czerpie przyjemność z zabawy z nauczycielką i rodzicami



Przebieg zajęć
1. Zabawa artykulacyjna na podstawie wiersza „Ko, ko, ko, kwa, kwa, kwa, kto mój język zna?” Ewy Stadtmüller
Nauczycielka czyta dzieciom wiersz zachęcając je wcześniej do aktywnego uzupełniania jego treści. Wyjaśnia znaczenie słowa poliglota.

Jestem mały poliglota,
Bo rozumiem psa i kota,
Ptasi język także znam,
Zaraz udowodnię wam.

Kotek miskę mleka miał.
Pyszne było – miauknął:
……………… .

Piesek też by pewnie chciał.
Szczeka głośno:
……, ……, …… .

Małej myszce ser się śni.
Piszczy cicho:
……, ……, …… .

Kurka zniosła jajek sto.
Gdacze o tym:
……, ……, …… .

Kaczka śliczne piórka ma.
Kwacze dumnie:
……, ……, …… .

Nad jeziorem żabek tłum
Kumka sobie:

……, ……, …… .
Jak to dobrze kumie, kumie,
Że ktoś po żabiemu umie.

2. Zagadki ortofoniczne – „Jakie to zwierzę?” , „Czyje to głosy?”
Nauczycielka pokazuje obrazki zwierząt a dzieci naśladują wydawane przez nie dźwięki, pamiętając o charakterystycznym układzie ust, języka czy zębów. Dzieci rozpoznają również odtwarzane z magnetofonu głosy zwierząt.
3. Zabawa artykulacyjna na podstawie wiersza „Co kotek miał”
M. Kownackiej.
Nauczycielka czyta wiersz, a dzieci uzupełniają jego treść.

Mały Jasio kotka
przy kominku spotkał.
Ukłonił się kapeluszem
- porozmawiać z kotkiem muszę:
- Miał kotek siostrę?
- Miau…!
- Miał kotek pazurki ostre?
- Miau…!
- Miał kotek mamę i tatę?
- Miau…!
- Miał kotek na grzbiecie łatę?
- Miau…!
I tak sobie przez godzinkę
rozmawiali przed kominkiem

4. Piosenka ilustrowana ruchem do piosenki „Kotek”

5. Zabawa ruchowo-artykulacyjna „Śpiące kotki”
Dzieci kotki śpią mrucząc mmmmmru. Obejmują rękoma swoje buzie, aby mogły wyczuć palcami drgania na noskach i kościach policzkowych. Potem koty się budzą, przeciągają i ziewają-ćwiczą oddychanie przy otwartej buzi. Następnie z rąk robią miseczki, z których piją mleko daleko wysuniętym językiem. Po wypiciu oblizują „pyszczki”- buzie szeroko otwarte. Ćwiczenie sprawności języka.

6. Zabawa ortofoniczna „Głosy zwierząt”
Dzieci kolejno wybierają jeden obrazek z narysowanym zwierzęciem, nazywają je a następnie naśladują jego mowę zwracając uwagę na prawidłowe ułożenie narządów artykulacyjnych.

7. Zabawa ruchowo- artykulacyjna „Konie i krowy”
Nauczycielka dzieli dzieci na dwie grupy- „konie” i „krowy” oznaczając dzieci emblematami z ilustracjami tych zwierząt. Gdy nauczycielka podnosi obrazek przedstawiający konia dzieci „konie” poruszają się truchtem, wysoko unosząc kolana, następnie rżą, parskają i „kląskają” szerokim językiem o podniebienie, naśladując stukot końskich kopyt. Druga grupa na widok obrazka krowy wykonuje powolny trucht, następnie naśladuje żucie trawy, przesuwając żuchwą w różnych kierunkach, oraz muczy. Grupy wywoływane są na przemian.

8. Zabawa oddechowa „Kolorowe piórka”
Nauczycielka rozdaje dzieciom kolorowe piórka, które zgubiły kurki. Każde dziecko układa piórko na otwartej dłoni. Zadanie polega na przysunięciu dłoni do ust, krótkim wdechu nosem i zdmuchnięciu piórka z dłoni powietrzem wydychanym ustami. Ćwiczenie powtarzamy trzy razy. Następnie dzieci łapią piórka za ogonek i wykonują krótki wdech nosem oraz powolny wydech ustami w taki sposób, by piórko jak najdłużej było odchylone od pionu. Ćwiczenie powtarzamy trzy razy.

9. Zagadki bez fonii „Jakie zwierzątko naśladuję?”
Nauczycielka wiesza obrazki przedstawiające zwierzęta. Nie używając głosu, pokazuje za pomocą ułożenia warg, zębów i języka układ narządów mowy odpowiadający dźwiękom wydawanym przez przedstawione zwierzęta. Zwraca uwagę na wyraźny układ artykulatorów. Dzieci odgadują i wskazują obrazek ze zwierzęciem, które naśladuje nauczycielka.

10. Zabawa z rodzicami
Rodzice wraz z dziećmi wykonują kostkę z narysowanymi na niej zwierzętami. Na przemian rzucają kostką wypowiadając nazwę „wyrzuconego” zwierzęcia
i naśladują wydawane przez niego dźwięki.
Wyświetleń: 3521


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.