AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iwona Krotla
Sztuka, Scenariusze

Miniatura w sztuce - media w sztuce

- n +

UZASADNIENIE: wybierając temat motywujemy uczniów do postrzegania miniatury plastycznej i muzycznej, jako formy artystycznej szeroko rozpowszechnionej wokół nas oraz do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł medialnych.
TEMAT: Miniatura w sztuce - media w sztuce.
CZAS TRWANIA: 2 h;
MIEJSCE ZAJĘĆ: pracownia komputerowa;
KLASA: II a
DATA: 26.03.2002 r.
CEL GŁÓWNY: umożliwienie uczniom przeżycia różnych doświadczeń muzycznych i plastycznych. Wykorzystanie encyklopedii multimedialnych oraz Internetu do pozyskiwania informacji,
CELE OPERACYJNE:
UCZEŃ PO ZAJĘCIACH POTRAFI:
  • zdefiniować pojęcie miniatury w plastyce z uwzględnieniem różnorakich technik;
  • zdefiniować pojęcie miniatury w muzyce z uwzględnieniem różnorakich form muzycznych;
  • opracować problem w postaci "mapy myśli";
  • zaprojektować lub wykonać swój exlibris;
  • odczytywać i rozumieć współczesny język mediów;
    METODY PRACY: rozmowa kierowana, oglądowa, aktywizująca, praktyczna;
    FORMY PRACY: indywidualna, grupowa zróżnicowana;
    ŚRODKI DYDAKTYCZNE: prezentacja multimedialna pt.: "Miniatura w sztuce"(zał. nr 1), nagrania, encyklopedie multimedialne, dostęp do internetu, program graficzny Paint, plakaty z narysowanym koszem i walizką, kartki samoprzylepne;

    PRZEBIEG ZAJĘĆ

    1. Powitanie;
    2. Czynności organizacyjne;
    3. Zapoznanie uczniów z tematem zajęć;
    5. Prezentacja multimedialna według konspektu:
      1. MINIATURA W SZTUCE
      2. Miniatura:
      obraz, zazwyczaj portret, o bardzo małym formacie. Malowany drobiazgową techniką na pergaminie, kości słoniowej, metalu lub porcelanie.
      3. Miniatura w Polsce rozwija się bujnie od czasów Stanisława Augusta.
      Uprawiali ją m.in..:
      * Jan Chrzciciel Lampi;
      * Franciszek Ksawery Lampi;
      * Józef Kosiński;
      4. Jan Chrzciciel Lampi (1751 - 1830)
      "Portret króla Stanisława Augusta w szlafroku"
      Olej, płótno, 80 x 62 cm.
      5. Jan Crzciciel Lampi
      "Portret Pawła Grabowskiego"
      Olej, płótno, 80 x 61,5 cm
      6. Jan Crzciciel Lampi
      "Portret damy z nutami"
      Olej, płótno, 78 x 62 cm
      7. Franciszek Ksawery Lampi (1782 - 1830)
      "Portret Celiny z Sulistrowskich Radziwiłłowej"
      Olej, płótno, 68 x 56 cm
      8. Józef Kosiński (1753 - 1803)
      "Portret własny"
      Olej, płótno, 66,5 x 53 cm
      9. Miniatura w grafice
      10. EXSLIBRIS
      Ozdobny, biblioteczny lub prywatny znak własności, najczęściej robiony jedną z technik graficznych
      . 11. Początki exslibrisu sięgają XVI, kiedy zaczął się on rozpowszechniać w Niemczech, Francji i Anglii. Pierwsze znane polskie exslibrisy pochodzą sprzed 480 lat.
      12. MINIATUROWE OBRAZKI MALOWANE NA SZKLE
      13. "Bozia" - Stara, polska, tradycyjna nazwa miniaturowego obrazka malowanego na szkle przedstawiającego Madonnę z Dzieciątkiem. Tego rodzaju obrazki szklane były wytwarzane przez nielicznych malarzy z okręgu częstochowskiego już w XVIII wieku.
      14. MINIATURA W MUZYCE
      15. Miniatura muzyczna:
      16. Ogólna nazwa krótkich form muzyki instrumentalnej, rozpowszechnionej szczególnie w okresie romantyzmu, np.:
    • Preludium;
    • Etiuda;
    • Nokturn;
    • Humoreska;
      17. PRELUDIUM: krótki utwór improwizacyjny na organy lub lutnię, w okresie baroku wstęp do suity lub fugi. Samodzielne preludia fortepianowe komponował min. C.Debussy, F. Chopin
      18. ETIUDA: utwór o charakterze dydaktycznym, na instrument solo, podejmujący określone problemy wykonawczo - techniczne
      19. ETIUDĘ KONCERTOWĄ - stworzył F. Chopin, łącząc funkcję dydaktyczną z wysokim kunsztem artystycznym.
      20. Nokturn w okresie romantyzmu miniatura instrumentalna, zwykle w formie ABA, głównie na fortepian, także o charakterze programowym. ( Ferenc Liszt, Fryderyk Chopin, Claude Debussy)
      21. Humoreska miniatura muzyczna powstała w okresie romantyzmu, przeważnie o żartobliwym charakterze (R. Szuman, A Dvořák., P.I. Czajkowski)
      22. DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!
    4. Rozmowa kierowana na temat obejrzanej prezentacji, ze zwróceniem uwagi uczniów na formy plastyczne i muzyczne, które w niej wystąpiły;
    5. Omówienie psychologicznych aspektów uczenia się.(zał. nr 2);
    6. Podział klasy na dwie grupy i przedstawienie grupom kolejnych zadań:
  • Korzystając z encyklopedii muzycznej i internetu wyszukiwanie informacji na temat miniatury w muzyce.
  • Korzystając z muzycznej i internetu wyszukiwanie informacji na temat miniatury w plastyce.
    7. Praca w grupach;
    6. Rozdanie grupom kartek z zaznaczonym hasłem wywoławczym "Miniatura w plastyce", "Miniatura w muzyce";
    7. Dopisywanie na promieniach skojarzeń (mapa myśli);
    8. W trakcie robienia mapy uczniowie słuchają miniatur dla wywołania określonego nastroju;
    9. Zaprezentowanie i omówienie przez uczniów swoich map;
    10. Uczniowie projektują i wykonują exlibris z wykorzystaniem programu Paint;
    11. Indywidualna praca uczniów;
    12. Analiza i ocena prac;
    13. Ewaluacja:
    Metoda "Kosz i walizeczka": co chciałbyś (chciałabyś) zabrać ze sobą z tej lekcji, a co wrzucić do kosza?

    Opracowanie: Iwona Krotla

    Opracowanie: Iwona Krotla

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2170


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 2.5



    Ilość głosów: 2

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.