AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jolanta Czyż, 2011-03-06
Gąsawy Rządowe

Ogólne, Konspekty

Wprowadzenie litery n.

- n +

Opracowała
Jolanta Czyż


KONSPEKT ZAJĘĆ
Kl. I



Krąg tematyczny: Nasze dobranocki.

Temat dnia: Dobranocki Natalki i Antka.

Temat zajęć : Swobodne wypowiedzi uczniów na temat znanych baśni.
Próba odpowiedzi na pytanie : Dlaczego ludzie wymyślili
baśnie? Wprowadzenie litery n, N na podstawie wyrazów
„ noc, Natalka”. Ćwiczenia w pisaniu sylab, wyrazów i
zdań. Głośne czytanie ze zrozumieniem tekstu „ Bajki na
dobranoc”.


CELE:
A/ Poznawczy

- Poznanie kształtu litery „n, N”.

B/ Kształcący

- Kształtowanie umiejętności formułowania poprawnych wypowiedzi w formie zdań.
- Wdrażanie uczniów do układania zdań z rozsypanki wyrazowej.
- Doskonalenia umiejętności kształtnego pisania liter i wyrazów z nowo poznaną literą.
- Rozwijanie logicznego myślenia, wyobraźni, fantazji.
- Wdrażanie uczniów do formułowania własnych wniosków.

C/ Wychowawczy

- Kształcenie przekonania, że dobro zwycięża zło.
- Wdrażanie uczniów do właściwej oceny baśniowych bohaterów.
- Kształcenie zainteresowań czytelniczych.

METODY
- Pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne, praca z tekstem.


FORMY
- Indywidualna jednolita
- Zbiorowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- Rekwizyty do baśni: „Brzydkie kaczątko”, „Czerwony Kapturek”, „Lampa Aladyna”, „Baśń o Jasiu i Małgosi”.
- Ilustracje do w/w baśni.
- Nagranie magnetofonowe głosu Baby Jagi
- Rozsypanki wyrazowo- zdaniowe.
- Nagranie „Poranek” z suity Peer Gynt.
- Podręcznik, zeszyt ćwiczeń.
- Przeskakiwanka z hasłem: „ KRAINA BAJEK”.



PRZEBIEG ZAJĘĆ


1. KRĄG.

Pogadanka na temat baśni, które czytały i opowiadały dzieciom mamy, babcie przed pójściem spać. Dzielenie się wrażeniami.
(Uczniowie prezentują przyniesione do szkoły baśnie).

2. Rozwiązanie przeskakiwanki.

(Wyjaśnienie uczniom, że na dzisiejszej lekcji udadzą się w podróż do niezwykłej krainy, której nazwa została zaczarowana w „literowej przeskakiwance”. Należy ją odgadnąć czytając co drugą literkę. Czytanie rozpoczynamy od literki „k”.


3. „Podróż do czarodziejskiego lasu”- odszukanie ukrytych w klasie rekwizytów pochodzących z różnych baśni.
(Uczniowie spacerują po klasie przy muzyce „Poranek” z suity Peer Gont i odszukują następujące rekwizyty:

- czerwony kapturek
- maskę wilka
- dynię
- starą lampę
- kaczkę/zabawkę/
- ilustrację przedstawiającą domek Baby Jagi i położone obok pierniczki).

4. KRĄG. Ustalenie z jakich baśni pochodzą i do kogo należą znalezione rzeczy.

- Odgadywanie tytułów baśni.
- Ocena bajkowych bohaterów.

5. Rozmowa kierowana -próba formułowania własnych wniosków- odpowiedzi na pytania:

a/. Jak się kończą baśnie?
b/.Dlaczego ludzie je opowiadają ?
c/.Czego uczą nas baśnie?

6. Wprowadzenie litery „n, N” na podstawie wyrazów „ noc, Natalka”.

a/ Wyodrębnienie wyrazu podstawowego „noc”.

N- Kiedy najczęściej lubimy słuchać baśni?( nocą)

7. Analiza i synteza wyrazu podstawowego „noc”.

a) Podział wyrazu na głoski.
b) Podział wyrazu na sylaby.
c)Wyodrębnienie głoski „n”. Ułożenie modelu dźwiękowego wyrazu „noc” z białych cegiełek.
d) Wyszukanie samogłosek i spółgłosek w wyrazie -ułożenie modelu dźwiękowego wyrazu „noc” z niebieskich i czerwonych cegiełek.
e) Wyodrębnienie głoski „n” i określenie czy jest to samogłoska czy spółgłoska.
f)Uzupełnienie modelu wyrazu „noc” znanymi literami drukowanymi.
g) Zamiana liter drukowanych na pisane.
h) Pokaz litery pisanej „n” i umieszczenie jej na schemacie.



8. Wyszukiwanie wyrazów z głoską „ n” w nagłosie, śródgłosie, wygłosie.

9. Nauka pisania litery „n”.
- Pokaz litery pisanej „n”.
- Zestawienie litery „n” pisanej i drukowanej- szukanie podobieństw i różnic w wyglądzie (kształcie).
- Analiza kształtu litery- wyodrębnienie elementów.
- Pisanie i objaśnianie przez nauczyciela (najpierw etapami bez liniatury, potem w linijkach).
- Pisanie literki palcem w powietrzu, na ławce.
- Pisanie literki po śladzie, w powiększonej liniaturze(ćwiczeniówka).
- Samodzielne pisanie w liniaturze (ćwiczeniówka).

10.Analiza i synteza wyrazu podstawowego „Natalka”.

a) Podział wyrazu na głoski.
b) Podział wyrazu na sylaby.
c) Wyodrębnienie głoski „N”. Ułożenie modelu dźwiękowego wyrazu „Natalka”
z białych cegiełek.
d) Wyszukanie samogłosek i spółgłosek w wyrazie -ułożenie modelu dźwiękowego wyrazu „Natalka” z niebieskich i czerwonych cegiełek.
e)Uzupełnienie modelu wyrazu „Natalka” znanymi literami drukowanymi.
f) Zamiana liter drukowanych na pisane.
g) Pokaz litery pisanej „N” i umieszczenie jej na schemacie.


11. Nauka pisania litery „N”.

- Pokaz litery pisanej „N”.
- Zestawienie litery „N” pisanej i drukowanej- szukanie podobieństw i różnic w wyglądzie (kształcie).
- Analiza kształtu litery- wyodrębnienie elementów.
- Pisanie i objaśnianie przez nauczyciela (najpierw etapami bez liniatury, potem w linijkach).
- Pisanie literki palcem w powietrzu, na ławce.
- Pisanie literki po śladzie, w powiększonej liniaturze(ćwiczeniówka).
- Samodzielne pisanie w liniaturze (ćwiczeniówka).


12. Pisanie literki „n” w połączeniu z innymi literami (ćwiczeniówka).

13. Układanie zdań z rozsypanek jako podpisów do ilustracji pt. „Co robią dzieci wieczorem?”./Ćw. 2 z. 1 s. 28/

- Głośne wypowiadanie ułożonych zdań.
- Zapisanie zdań – podpisów do ilustracji w zeszycie ćwiczeń.

14. Głośna czytanie tekstu „Bajki na dobranoc”/P. s. 33/

- Wypowiedzi dzieci na temat ulubionych bajek Natalki i Antka.

15. Ćwiczenie dramowe „Lusterko”.

- Dzieci stoją w parach- twarzami do siebie. Jedno dziecko w wolnym tempie symuluje czynności związane z przygotowaniem do snu. Drugie dziecko naśladuje czynności partnera.

16. Opowiadanie historyjki obrazkowej „Sen Natalki”./Ćw. 2 z.2,3 s. 28/

- Określenie nastroju snu.
- Konstruowanie wypowiedzi na temat „Co przyśniło się Natalce?”- snucie własnych przypuszczeń.
- „Jaki jest sen Natalki?”- uzupełnienie zdania z luką odpowiednim wyrazem.


17. Podsumowanie zajęć, samoocena uczniów.
- Uczniowie otrzymują wykonane z papieru książeczki. Oceniają swój udział w zajęciach rysując „wesołą” lub „smutną” minkę na książeczce.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 10424


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.