Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Małgorzata Krzysztoszek, 2011-03-02
Oleszno

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Scenariusze godzin wychowawczych w szkole podstawowej

- n +

KONSPEKT LEKCJI GODZINY WYCHOWAWCZEJ
KLASA IV



Temat: Koleżeństwo a przyjaźń.
Prowadząca: Małgorzata Krzysztoszek

Cele ogólne:
- pobudzanie ciekawości w poznawaniu najbliższego otoczenia i ukazywanie wielości jego aspektów i składników.
- dążenie do rozwoju osobowości i człowieczeństwa młodego człowieka.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
- określa mocne strony swoje oraz koleżanek i kolegów,
- uświadamia sobie jak oddziaływuje na innych ludzi i czy jego działania są pozytywne, czy negatywne,
- ustala różnice między koleżeństwem a przyjaźnią,
- podaje cechy dobrego koleżeństwa,
- podaje cechy dobrej przyjaźni.

Metody pracy:
- podająca – pogadanka, tekst źródłowy
- problemowa – zadaniowo – sytuacyjna
- operatywna – praktycznego działania
- poszukująca – gra dydaktyczna jako technika aktywizująca

Czas zajęć: 1 godz. lekcyjna

Środki dydaktyczne:
kartki na których uczniowie wpisują własne imiona ( mogą być przyozdobione według własnego pomysłu), kartki z wyrazami określającymi cechy koleżeństwa i przyjaźni, masa lepiąca.

Formy pracy:
praca indywidualna
praca grupowa


Przebieg lekcji:

I. Zabawa – Lubię Cię za....
1.Uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel wprowadza do tematu lekcji a następnie tłumaczy przebieg zabawy.
Przygotowanie kartek , na których uczniowie wpisują własne imiona , może być w formie złożonych laurek, które mogą być indywidualnie ozdobione przez uczniów i musi nastąpić wcześniej, najlepiej jako praca domowa zadana na tę jednostkę lekcyjną.
Uczniowie zgodnie ze wskazówkami zegara przekazują swoje kartki, a koledzy kończą zdanie: " Lubię Cię za..." .
Zabawę kończymy, gdy kartki wracają do właścicieli.

2. Chętni uczniowie na forum klasy odczytują swoje zapiski.
3. Uczniowie na podstawie otrzymanych wypowiedzi na swój temat odpowiadają na pytania nauczyciela:
- Czy stwierdzenia kolegów zaskoczyły was czy nie?
- Jakie cechy waszego charakteru zyskują najwięcej sympatii kolegów i koleżanek?
- Jaki jesteś dla innych?
4. Podsumowując tą zabawę nauczyciel czyta uczniom tekst i zachęca do refleksji po jego wysłuchaniu.

Coś o człowieku...

Usiądź wygodnie i posłuchaj tej historii.

Pewnego razu, był sobie chłopiec z bardzo trudnym charakterem. Jego ojciec dał mu paczkę gwoździ i powiedział mu, żeby przybijał jeden gwóźdź do płotu w ogrodzie za każdym razem, gdy straci cierpliwość lub pokłóci się z kimś.
Pierwszego dnia chłopiec przybił 37 gwoździ do płotu w ogrodzie.
W następnym tygodniu chłopiec nauczył się kontrolować i liczba wbitych gwoździ malała z dnia na dzień. Chłopiec odkrył, że łatwiej jest mu kontrolować się, niż przybijać młotkiem gwoździe do płotu.
W końcu nadszedł dzień, w którym chłopiec nie przybił ani jednego gwoździa do ogrodowego płotu. Poszedł do ojca i powiedział mu, że tego dnia nie musiał wbić żadnego gwoździa.
Ojciec powiedział mu wtedy, by wyjmował jeden gwóźdź za każdy dzień,
w którym ani razu nie straci cierpliwości. Minęło wiele dni i nareszcie chłopiec mógł oznajmić ojcu, że wyjął wszystkie gwoździe z płotu.
Wtedy ojciec zaprowadził go do ogrodu i rzekł:
- Synu, zachowałeś się dobrze, ale spójrz ile dziur pozostawiłeś w tym płocie. Nigdy nie będzie tak samo. Gdy pokłócisz się z kimś i powiesz mu niemiłe słowa, pozostaną rany – jak te dziury w płocie.
Możesz pchnąć kogoś nożem, a potem nóż wyciągnąć, ale zawsze pozostają rany. Nie ma znaczenia, ile razy powiesz „przepraszam” – rany pozostaną.
Rany spowodowane słowem, bolą tak samo, jak rany fizyczne.

To była wielka nauka dla małego chłopca.

I ty pamiętaj o wielkich prawdach.
Pamiętaj również, że masz moc nie tylko zadawania ran, ale i czynienia dobra. Każdy twój uśmiech i życzliwe słowo, mogą być najpiękniejszą rzeczą, jaka komuś przydarzyła się tego dnia. Rozdawaj je jak najpiękniejsze kwiaty...


II. Próba ustalenia co to jest koleżeństwo, a co przyjaźń?
Na ławce rozkładamy kartki z wypisanymi na nich cechami określającymi koleżeństwo i przyjaźń. Na tablicy zaś oddzielnie wpisujemy hasła:
- koleżeństwo,
- przyjaźń .
Uczniowie wybierają po jednej karteczce i przyczepiają je do danego słowa.
Np.:

KOLEŻEŃSTWO
- Wspólne uczestnictwo w jakimś większym lub mniejszym zespole ludzi,
- Rodzaj więzi, która wynika z przynależności do danej grupy np.: kolega z tego samego podwórka,
- Bezinteresowność,
- Szczerość,
- Życzliwość,
- Wyrozumiałość
- Solidarność,
- Cierpliwość
- Gotowość do wspólnej zabawy, itp.

PRZYJAŹŃ
- Pomoc w trudnych chwilach,
- Wzajemne zwierzania,
- Akceptacja drugiego człowieka - widzenie w nim dobra,
- Poznawanie siebie dzięki drugiej osobie,
- Przyjemność ze wspólnie spędzanego czasu,
- Wierność,
- Lojalność,
- Bycie ze sobą na dobre i na złe
- Powierzanie sobie sekretów itp.

III. Omówienie dokonanego wyboru i wprowadzenie ewentualnych korekt.
IV.Krótka dyskusja podsumowująca lekcję.
V. Ewaluacja















KONSPEKT LEKCJI GODZINY WYCHOWAWCZEJ


Temat: POZNAJ SAMEGO SIEBIE.

Cele:
Nabywanie umiejętności skutecznego poznawania samego siebie (określania swoich mocnych i słabych stron )
Obserwowanie rozwoju własnych umiejętności i uczuć
Uczenie się akceptacji siebie


Metoda: rozmowa, działania praktyczne

Forma: praca indywidualna, praca grupowa

Przebieg pracy:

1.Praca indywidualna uczniów.
Uczniowie analizują swoje mocne i słabe strony. Udzielają na kartkach odpowiedzi na następujące pytania:

Co uważasz za swoją mocną stronę?
Co robisz bardzo dobrze, w jakich dziedzinach odnosisz sukcesy?
Z czego jesteś dumny, za co siebie lubisz?

Co uważasz za swoją słabą stronę?
Które zazwyczaj działania kończą się niepowodzeniami?

Chętni uczniowie mogą podzielić się swoimi uwagami.


2.Gra dydaktyczna - ”Jak cię widzą twoi koledzy, koleżanki ?”

Uczniowie otrzymują kartki, podpisują je u góry. Następnie każdy wybiera 5 osób, które na tej kartce wpisują mu jedną „mocną stronę” tj. dobrą cechę. Jeśli na tej kartce jest cecha którą chcielibyśmy napisać należy postawić wykrzyknik i dopisać inną. Jeśli uważamy iż dana osoba nie posiada mocnych stron zapisujemy np. przykro mi ale nie posiadasz.



3.Ewaluacja.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 13727
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.67



Ilość głosów: 3
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014