AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Krzysztoszek, 2011-03-02
Oleszno

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Scenariusze godzin wychowawczych w szkole podstawowej

- n +

KONSPEKT LEKCJI GODZINY WYCHOWAWCZEJ
KLASA IV



Temat: Koleżeństwo a przyjaźń.
Prowadząca: Małgorzata Krzysztoszek

Cele ogólne:
- pobudzanie ciekawości w poznawaniu najbliższego otoczenia i ukazywanie wielości jego aspektów i składników.
- dążenie do rozwoju osobowości i człowieczeństwa młodego człowieka.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
- określa mocne strony swoje oraz koleżanek i kolegów,
- uświadamia sobie jak oddziaływuje na innych ludzi i czy jego działania są pozytywne, czy negatywne,
- ustala różnice między koleżeństwem a przyjaźnią,
- podaje cechy dobrego koleżeństwa,
- podaje cechy dobrej przyjaźni.

Metody pracy:
- podająca – pogadanka, tekst źródłowy
- problemowa – zadaniowo – sytuacyjna
- operatywna – praktycznego działania
- poszukująca – gra dydaktyczna jako technika aktywizująca

Czas zajęć: 1 godz. lekcyjna

Środki dydaktyczne:
kartki na których uczniowie wpisują własne imiona ( mogą być przyozdobione według własnego pomysłu), kartki z wyrazami określającymi cechy koleżeństwa i przyjaźni, masa lepiąca.

Formy pracy:
praca indywidualna
praca grupowa


Przebieg lekcji:

I. Zabawa – Lubię Cię za....
1.Uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel wprowadza do tematu lekcji a następnie tłumaczy przebieg zabawy.
Przygotowanie kartek , na których uczniowie wpisują własne imiona , może być w formie złożonych laurek, które mogą być indywidualnie ozdobione przez uczniów i musi nastąpić wcześniej, najlepiej jako praca domowa zadana na tę jednostkę lekcyjną.
Uczniowie zgodnie ze wskazówkami zegara przekazują swoje kartki, a koledzy kończą zdanie: " Lubię Cię za..." .
Zabawę kończymy, gdy kartki wracają do właścicieli.

2. Chętni uczniowie na forum klasy odczytują swoje zapiski.
3. Uczniowie na podstawie otrzymanych wypowiedzi na swój temat odpowiadają na pytania nauczyciela:
- Czy stwierdzenia kolegów zaskoczyły was czy nie?
- Jakie cechy waszego charakteru zyskują najwięcej sympatii kolegów i koleżanek?
- Jaki jesteś dla innych?
4. Podsumowując tą zabawę nauczyciel czyta uczniom tekst i zachęca do refleksji po jego wysłuchaniu.

Coś o człowieku...

Usiądź wygodnie i posłuchaj tej historii.

Pewnego razu, był sobie chłopiec z bardzo trudnym charakterem. Jego ojciec dał mu paczkę gwoździ i powiedział mu, żeby przybijał jeden gwóźdź do płotu w ogrodzie za każdym razem, gdy straci cierpliwość lub pokłóci się z kimś.
Pierwszego dnia chłopiec przybił 37 gwoździ do płotu w ogrodzie.
W następnym tygodniu chłopiec nauczył się kontrolować i liczba wbitych gwoździ malała z dnia na dzień. Chłopiec odkrył, że łatwiej jest mu kontrolować się, niż przybijać młotkiem gwoździe do płotu.
W końcu nadszedł dzień, w którym chłopiec nie przybił ani jednego gwoździa do ogrodowego płotu. Poszedł do ojca i powiedział mu, że tego dnia nie musiał wbić żadnego gwoździa.
Ojciec powiedział mu wtedy, by wyjmował jeden gwóźdź za każdy dzień,
w którym ani razu nie straci cierpliwości. Minęło wiele dni i nareszcie chłopiec mógł oznajmić ojcu, że wyjął wszystkie gwoździe z płotu.
Wtedy ojciec zaprowadził go do ogrodu i rzekł:
- Synu, zachowałeś się dobrze, ale spójrz ile dziur pozostawiłeś w tym płocie. Nigdy nie będzie tak samo. Gdy pokłócisz się z kimś i powiesz mu niemiłe słowa, pozostaną rany – jak te dziury w płocie.
Możesz pchnąć kogoś nożem, a potem nóż wyciągnąć, ale zawsze pozostają rany. Nie ma znaczenia, ile razy powiesz „przepraszam” – rany pozostaną.
Rany spowodowane słowem, bolą tak samo, jak rany fizyczne.

To była wielka nauka dla małego chłopca.

I ty pamiętaj o wielkich prawdach.
Pamiętaj również, że masz moc nie tylko zadawania ran, ale i czynienia dobra. Każdy twój uśmiech i życzliwe słowo, mogą być najpiękniejszą rzeczą, jaka komuś przydarzyła się tego dnia. Rozdawaj je jak najpiękniejsze kwiaty...


II. Próba ustalenia co to jest koleżeństwo, a co przyjaźń?
Na ławce rozkładamy kartki z wypisanymi na nich cechami określającymi koleżeństwo i przyjaźń. Na tablicy zaś oddzielnie wpisujemy hasła:
- koleżeństwo,
- przyjaźń .
Uczniowie wybierają po jednej karteczce i przyczepiają je do danego słowa.
Np.:

KOLEŻEŃSTWO
- Wspólne uczestnictwo w jakimś większym lub mniejszym zespole ludzi,
- Rodzaj więzi, która wynika z przynależności do danej grupy np.: kolega z tego samego podwórka,
- Bezinteresowność,
- Szczerość,
- Życzliwość,
- Wyrozumiałość
- Solidarność,
- Cierpliwość
- Gotowość do wspólnej zabawy, itp.

PRZYJAŹŃ
- Pomoc w trudnych chwilach,
- Wzajemne zwierzania,
- Akceptacja drugiego człowieka - widzenie w nim dobra,
- Poznawanie siebie dzięki drugiej osobie,
- Przyjemność ze wspólnie spędzanego czasu,
- Wierność,
- Lojalność,
- Bycie ze sobą na dobre i na złe
- Powierzanie sobie sekretów itp.

III. Omówienie dokonanego wyboru i wprowadzenie ewentualnych korekt.
IV.Krótka dyskusja podsumowująca lekcję.
V. Ewaluacja















KONSPEKT LEKCJI GODZINY WYCHOWAWCZEJ


Temat: POZNAJ SAMEGO SIEBIE.

Cele:
Nabywanie umiejętności skutecznego poznawania samego siebie (określania swoich mocnych i słabych stron )
Obserwowanie rozwoju własnych umiejętności i uczuć
Uczenie się akceptacji siebie


Metoda: rozmowa, działania praktyczne

Forma: praca indywidualna, praca grupowa

Przebieg pracy:

1.Praca indywidualna uczniów.
Uczniowie analizują swoje mocne i słabe strony. Udzielają na kartkach odpowiedzi na następujące pytania:

Co uważasz za swoją mocną stronę?
Co robisz bardzo dobrze, w jakich dziedzinach odnosisz sukcesy?
Z czego jesteś dumny, za co siebie lubisz?

Co uważasz za swoją słabą stronę?
Które zazwyczaj działania kończą się niepowodzeniami?

Chętni uczniowie mogą podzielić się swoimi uwagami.


2.Gra dydaktyczna - ”Jak cię widzą twoi koledzy, koleżanki ?”

Uczniowie otrzymują kartki, podpisują je u góry. Następnie każdy wybiera 5 osób, które na tej kartce wpisują mu jedną „mocną stronę” tj. dobrą cechę. Jeśli na tej kartce jest cecha którą chcielibyśmy napisać należy postawić wykrzyknik i dopisać inną. Jeśli uważamy iż dana osoba nie posiada mocnych stron zapisujemy np. przykro mi ale nie posiadasz.



3.Ewaluacja.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 19952


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.75



Ilość głosów: 4