Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Bernadeta Byś - Dróżdż, 2011-02-14
Krosno

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć dla dzieci 4 letnich "Wędrówka po Krakowie"

- n +


Scenariusz

Grupa: 4 – latki

Temat zajęć: Wędrówka po Krakowie.

Usytuowanie tematu w podstawie programowej:
- słuchanie legend jako inspiracji do słownego i pozasłownego wyrażania treści i przeżyć
- zabawy i gry dramowe, teatralne
- brzmienie instrumentów muzycznych
- śpiew, ruch z muzyką
- wybrane wytwory kultury i sztuki
- opowiadanie i opisywanie
- matematyzowanie sytuacji konkretnych (przeliczanie)
- działalność plastyczna uczniów w różnych materiałach, technikach, formach z wykorzystaniem tradycji regionalnych

Cele zajęć:
Cel ogólny:
Zapoznanie dzieci z kulturą Krakowa.
Cele operacyjne:
- opowie w skrócie treść poznanej legendy
- opisze strój krakowski
- przedstawi legendę w teatrzyku cieni
- wykona smoka z masy solnej
- wykona ilustrację do wybranego fragmentu legendy
- zatańczy „Krakowiaka”
- zaśpiewa i zilustruje ruchem piosenkę „Lajkonik”
- przeliczy elementy w zakresie 9
Obszary edukacji:
- edukacja polonistyczna
- edukacja matematyczna
- edukacja muzyczna
- edukacja plastyczna
- edukacja ruchowa

Procedury realizacji celów:
Materiał nauczania:
- legenda pt. „Krakus zwycięża smoka” E. Szelburg – Zarębiny
- strój krakowski
Strategie nauczania – uczenia się:
- strategia informacyjna
- strategia praktyczna
- strategia problemowa
- strategia emocjonalna
Środki i materiały wykorzystywane na zajęciach:
- list do przedszkolaków
- kaseta magnetofonowa z melodią „Krakowiaka”
- tekst legendy pt. „Krakus zwycięża smoka” E. Szelburg – Zarębiny
- wyrazy do globalnego czytania
- widokówki z zabytkami Krakowa
- seria obrazków Krakowa
- zdjęcie dzieci w stroju krakowskim
- sylweta smoka
- liczmany
- sylweta Lajkonika
- materiały do prac plastycznych (masa solna, karton, nożyczki, blok rysunkowy, farby)
- sylweta dorożki
- lampa i inne pomoce potrzebne do utworzenia teatrzyku cieni


Przebieg zajęć:

Zadanie 1: Poznanie stroju krakowskiego.

Nauczyciel pokazuje list zaadresowany do przedszkolaków. Odczytuje, kto jest nadawcą: Kasia i Krzyś z Krakowa. Pokazuje dzieciom na mapie gdzie leży Kraków i umieszcza napis do globalnego czytania: Kraków. Następnie czyta list:

Kochane starszaki!

Przesyłamy Wam serdeczne pozdrowienia z naszego miasta. Chcemy, abyście poznali Kraków, bo jest piękny. My nazywamy się Kasia i Krzyś. Chodzimy do przedszkola w Krakowie. Przesyłamy Wam fotografię, na której ubrani jesteśmy w nasze stroje krakowskie. Chcemy poznać Was, Waszą miejscowość i bawić się z Wami.
Przedszkolaki z Krakowa:
Kasia i Krzyś
Po odczytaniu listu nauczyciel umieszcza na tablicy postacie dzieci w strojach krakowskich. Dzieci oglądają je i omawiają ich charakterystyczne elementy. Następnie przypominają imiona dzieci z Krakowa, wyszukują spośród innych odpowiednie napisy: Kasia, Krzyś i przypinają pod postaciami.


Zadanie 2: Poznanie legendy pt. „Krakus zwycięża smoka”.

Nauczyciel czyta dzieciom legendę pt. „Krakus zwycięża smoka” E. Szelburg – Zarębiny. Podczas czytania, nauczyciel wykorzystuje serię obrazków.

E. Szelburg - Zarębina
„Krakus zwycięża smoka”

W Krakowie, u stóp góry wawelskiej, jest wielka podziemna jaskinia. Przed wiekami, za panowania księcia Krakusa, pod zamkową górą, na brzegu rzeki Wisły, straszliwy potwór, smok okrutny zamieszkał w jaskini. Padł strach na ludzi, bo smok co noc wychodził z jamy i pożerał całe stada bydła. A trzeba było przypędzać mu wciąż nowe, aby się najadł do syta i nie dokuczał ludziom. Ginęły więc owce, woły, krowy. Nikt nie śmiał przegnać zbójeckiego gada. Każdy, kto zbliżył się do smoczej jamy ginął śmiercią okrutną. Rozzuchwaliło się smoczysko. Już nie czekał na bydło. Wypełza w ulice grodu. Tylko patrzeć, jak zacznie rzucać się na ludzi. Wszczął się płacz wielki i lament w całym grodzie. Śpieszy lud na zamek do Krakusa: „Ratuj nas” – wołają wszyscy. Mężne miał serce Krakus. Silne miał ramię. Miecz ostry wziął w rękę i wyszedł przeciw strasznemu smokowi. Ujrzał smok śmiałka. Zaryczał, z paszczy ogniem buchnął. „Ulegnie Krakus smokowi!” Wtem miecz błysnął wzniesiony, ciął ostrzem – i spada smocza głowa. Lecz co za dziw! Jedną ściął Krakus smokowi, a już druga na smoczym karku wyrosła. Trzy razy ścinał Krakus głowę smokowi i trzy razy potworowi odrastała głowa. Widzi Krakus: nie poradzi tu miecz, chytrością trzeba przemóc gada. Kazał Krakus skóry bydlęce napełnić płonącą siarką. Zamiast owiec, wołów i krów podrzucono wypchane zwierzęta smokowi. Ledwie pożarł je, zaczęło go dręczyć pragnienie okrutne. Doczołgał się do Wisły, aby pragnienie ugasić. Gdy jednak napił się wody wiślanej, ogień, który w nim gorzał, nie zgasł, ale rozerwał go na ćwierci. Tak zginął smok straszny i groźny. Wielka była radość w grodzie! Ludzie wdzięczni za oswobodzenie od smoka, do śmierci Krakusa kochali i czcili. A gdy zmarł dzielny książę, mogiłę mu usypali, rękami na nią ziemię wznosząc dopóty, dopóki nie urósł wielki kopiec. Ten kopiec po dziś dzień stoi pod Krakowem i zwany jest Kopcem Krakusa.

Problemy dla dzieci:
- gdzie mieszkał smok?
- dlaczego mieszkańcy Krakowa bali się smoka?
- kogo prosili o pomoc?
- w jaki sposób Krakus zwyciężył smoka?
- w jaki sposób mieszkańcy odwdzięczyli się Krakusowi za pokonanie smoka?



Zadanie 3: Przedstawienie legendy w teatrze cieni.

Po wysłuchaniu legendy dzieci przygotowują szablony do teatrzyku cieni z postaciami: smoka, Krakusa, mieszkańców i zwierząt oraz sylwetą jamy i kopca. Przy ich pomocy odgrywają scenki związane z legendą, bawiąc się w teatr cieni.



Zadanie 4: Przeliczanie w zakresie 9 .

Nauczyciel prezentuje dzieciom sylwetę smoka o dziewięciu głowach. Dzieci układają przed sobą liczmany, którymi manipulują podczas opowiadania nauczyciela:
- Krakus ściął smokowi 3 głowy; ile zostało?
- odrosły 2 głowy, Krakus ściął 1 głowę; ile zostało?
- Odrosła 1 głowa, Krakus ściął 4 głowy, itp.



Zadanie 5: Lepienie smoka z masy solnej.

Dzieci lepią smoka z uprzednio przygotowanej masy solnej. Po wyschnięciu malują go farbami.


Zadanie 6: Tańczenie „Krakowiaka”.

Nauka podstawowych kroków do tańca „Krakowiak”; wspólne wykonanie tańca.


Zadanie 7: Utrwalenie poznanych wiadomości o Krakowie.

Nauczyciel proponuje dzieciom wędrówkę po Krakowie dorożką. Pokazuje sylwetę dorożki i wyjaśnia, do czego ona służyła. Dzieci podczas zabawy ruchowej „Dorożka” odwiedzają poszczególne miejsca w sali, w których umieszczone są ilustracje, zdjęcia i charakterystyczne przedmioty i omawiają je.

Przypomnienie przez dzieci poznanej legendy.


Nauczyciel umieszcza na tablicy sylwetę Lajkonika. Dzieci wypowiadają swoje wiadomości na poruszony temat (nauczyciel uzupełnia wiadomości). Następnie dzieci śpiewają piosenkę „Lajkonik” ilustrując ją ruchem.




Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3950
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014