Katalog Marta Zielonka-Materko, 2011-02-10 Białogard Matematyka, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty na stopień nauczyciela kontraktowegoSzkoła Podstawowa nr 5 im. Władysława Broniewskiego w Białogardzie PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO mgr Marta Zielonka-Materko Opiekun stażu: mgr Marzena Sośniak Miejsce pracy: Szkoła Podstawowa nr 5 im. Władysława Broniewskiego w Białogardzie Data rozpoczęcia stażu: 1 września 2010r. Data ukończenia stażu: 31 maja 2011r. Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa: nauczyciel stażysta Kwalifikacje: • ukończone wyższe studia magisterskie na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Akademii Pomorskiej w Słupsku na kierunku Matematyka, specjalność: informatyczne systemy obliczeniowe • ukończone wyższe studia licencjackie na Wydziale Edukacyjno-Filologicznym Akademii Pomorskiej w Słupsku na kierunku Pedagogika, specjalność: Pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna z językiem angielskim Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu Cele szczegółowe: 1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły. 2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole i sposobów jej prowadzenia. 3. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków odbywania zajęć praktycznych. 4. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym. 5. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omawianie ich. 6. Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego: a. wewnątrzszkolnych, b. pozaszkolnych, c. samokształcenia. Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2004 r. Nr 179, poz. 1845) • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. Nr 260 poz. 2593 ) I. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły (§6 ust.2 pkt 1) Lp ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTO-WANIA 1 Poznanie procedury awansu zawodowego. • analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego: -ustawy, -rozporządzenia. IX 2010r. Poznanie wymagań dotyczących uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego. 2 Nawiązanie współpracy stażysty z opiekunem stażu. • rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu, • zawarcie ustnego kontraktu z opiekunem. IX 2010r. Omówienie zasad współpracy. Pomoc opiekuna w przygotowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego. 3 Opracowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły. • zredagowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły. IX 2010r. Sporządzenie Planu Rozwoju Zawodowego. Wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego 4 Dokumentowanie realizacji Planu Rozwoju Zawodowego. • gromadzenie dokumen-tacji, zaświadczeń, potwierdzeń, konspek-tów lekcji itp. Systematyczne gromadzenie wymienionych dokumentów. 5 Zapoznanie się z: -tygodniowym planem zajęć w szkole, -zastępstwami, -zasadami współpracy -dyrektora z pracownikami -dyżurami • obserwacja, • udział w Radach Pedagogicznych • zespoły IX 2010r. - - V 2011r. Organizacja zajęć własnych, udział w lekcjach i zespołach 6 Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjo-nowania szkoły. Zapoznanie się z podstawo-wymi aktami prawnymi regulu-jącymi pracę szkoły: • Statut Szkoły, • Program Wychowawczy i Profilaktyczny Szkoły, • Wewnątrzszkolny System Oceniania i Klasyfikowania. IX – X 2010r. Notatki własne. 7 Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciwpożarowymi. • lektura obowiązujących przepisów w tym zakresie, • praktyczne stosowanie zasad BHP podczas codziennej realizacji zajęć dydaktycznych. IX 2010r. - - V 2011r. Zaświadczenie z uczestnictwa w szkoleniu BHP. 8 Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu i przedłożenie go Dyrektorowi szkoły. • przygotowanie sprawo-zdania opisującego przebieg oraz stopień realizacji przyjętego planu rozwoju, • uwzględnienie zmian i modyfikacji planu rozwoju. V 2011r. Sprawozdanie z realizacji stażu. II. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły (§6 ust.2 pkt 2) Lp ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTO-WANIA 1 Tworzenie własnego warsztatu pracy. • analiza wybranych zestawów podręczników, • modyfikacja i tworzenie planów wynikowych dla klas IV-VI IX 2010r. Plany wynikowe do wybranych programów nauczania. 2 Realizacja programu nauczania matematyki. • prowadzenie zajęć lekcyjnych, • poznanie podstawy programowej, • samodzielne sporządze-nie rozkładów materiału, • poznanie kryteriów ocen opracowanych w szkole, • poznanie standardów egzaminacyjnych dla uczniów szkoły podsta-wowej IX 2010r. - - V 2011r. Rozkłady materiału nauczania, zapisy w dzienniku lekcyjnym i dzienniku elektronicznym. 3 Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym, wewnątrzszkolnym, zewnątrzszkolnym i samokształceniu. • udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych, • udział w zewnętrznych formach doskonalenia, • lektura czasopism i książek o tematyce pedagogicznej, psychologicznej i fachowej, IX 2010r. - - V 2011r. Zaświadczenia, potwierdzenie udziału przez opiekuna stażu, sprawozdania. Notatki własne. 4 Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. • opracowanie konspek-tów, • konsultacja z opiekunem stażu, • analiza i opracowanie wyników przeprowa-dzonej lekcji. IX 2010r. - - V 2011r. (1 raz w miesiącu) Konspekty lekcji. 5 Pomoc słabym uczniom. • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki w klasie V IX 2010r. - - V 2011r. Zapisy w dzienniku zajęć pozalekcyjnych. 6 Doskonalenie własnego warsztatu pedagogicznego. • wykonywanie pomocy naukowych, • opracowywanie kart pracy ucznia, • tworzenie materiałów na gazetkę klasową IX 2010r. - - V 2011r. Gromadzone karty pracy ucznia, pomoce naukowe. 7 Doskonalenie multimedialnych technik pracy. • przygotowanie materiałów na zajęcia z wykorzystaniem komputera, • publikacja w Internecie Planu Rozwoju Zawodowego oraz wybranych konspektów lekcji, • przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej, • obróbka komputerowa materiałów na gazetkę klasową. IX 2010r. - - V 2011r. Płyta CD z elektronicznym zapisem dokumentacji dotyczącej stażu. Adresy portali internetowych z zamieszczonymi materiałami. Adres strony internetowej szkoły. 8 Rozwijanie umiejętności interpersonalnych. Współpraca z nauczycielami, dzielenie się doświadczeniami, udostępnianie materiałów metodycznych, analiza i samoocena. IX 2010r. - - V 2011r. Kontakty interpersonalne z uczniami i gronem pedagogicznym potwierdzone opinią opiekuna stażu. III. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętności współpracy ze środowiskiem uczniów (§6 ust.2 pkt 3) Lp ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTO-WANIA 1 Zapoznanie się z programem wychowawczym i profilaktycznym szkoły. • analiza programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły. X 2010r. Notatki własne. 2 Zapoznanie się ze sposobami groma-dzenia informacji o środowisku uczniów. • rozmowy ze szkolnym pedagogiem, • rozmowy z wychowaw-cami klas. IX 2010r. - - V 2011r. Potwierdzenie pedagoga oraz wychowawców klas. 3 Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły. • udział w organizowa-nych wydarzeniach i uroczystościach szkolnych. IX 2010r. - - V 2011r. Dokumentacja szkolna, zapisy w dziennikach, potwierdzenia uczestnictwa w imprezach szkolnych. 4 Współorganizowanie konkursów przedmiotowych na terenie szkoły. Pomoc w organizacji: • konkursu matematyczno-przyrodniczego • konkursu „Kangur” i „Kangurek” • konkursu Albus X 2010r. - - V 2011r. Wyniki z konkursów. 5 Poznanie sytuacji uczniów oraz przyczyn występowania trudności. • rozmowa z pedagogiem szkolnym IX 2010r. - - V 2011r. Potwierdzenie pedagoga szkoły. 6 Nawiązanie współpracy z wychowawcami. • rozmowy, • konsultacje, • uwagi, • wnioski, • opinie o uczniach. IX 2010r. - - V 2011r. Potwierdzenia wychowawców. IV. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§6 ust.2 pkt 4) Lp ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTO-WANIA 1 Ustalenie z opiekunem stażu terminów i tematyki zajęć na okres stażu z uwzględnie-niem zajęć obserwowa-nych i prowadzonych. • opracowanie tematów, zakresu i terminów. IX 2010r. Konspekty lekcji, potwierdzenie opiekuna stażu. 2 Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela Hospitacja według wcześniej opracowanych narzędzi, omówienie i zapisanie jej wyników: • wykorzystanie czasu lekcji • środki dydaktyczne stosowane na lekcji • zasady stosowania PSO na lekcji • indywidualizacja zajęć dla uczniów z trudnoś-ciami w nauce • indywidualizacja zajęć dla uczniów zdolnych • lekcje podsumowujące i sprawdzające wiedzę ucznia IX 2010r. - - V 2011r. Wnioski z obserwacji i hospitacji. 3 Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności. Uwzględnienie opinii opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniem. IX 2010r. - - V 2011r. Wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć. 4 Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego. Samoocena. V 2011r. Teczka stażysty. …................................................................................... …..............................….................................................. (podpis opiekuna stażu) (podpis nauczyciela stażysty) Wyświetleń: 2344
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |