Katalog

Marta Zielonka-Materko, 2011-02-10
Białogard

Matematyka, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty na stopień nauczyciela kontraktowego

- n +



Szkoła Podstawowa nr 5
im. Władysława Broniewskiego
w Białogardzie




PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA STAŻYSTY
NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA
KONTRAKTOWEGO





mgr Marta Zielonka-Materko







Opiekun stażu:
mgr Marzena Sośniak



Miejsce pracy: Szkoła Podstawowa nr 5 im. Władysława Broniewskiego
w Białogardzie

Data rozpoczęcia stażu: 1 września 2010r.

Data ukończenia stażu: 31 maja 2011r.

Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa: nauczyciel stażysta

Kwalifikacje:
• ukończone wyższe studia magisterskie na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Akademii Pomorskiej w Słupsku na kierunku Matematyka, specjalność: informatyczne systemy obliczeniowe
• ukończone wyższe studia licencjackie na Wydziale Edukacyjno-Filologicznym Akademii Pomorskiej w Słupsku na kierunku Pedagogika, specjalność: Pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna z językiem angielskim

Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu

Cele szczegółowe:
1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły.
2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole i sposobów jej prowadzenia.
3. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków odbywania zajęć praktycznych.
4. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym.
5. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omawianie ich.
6. Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego:
a. wewnątrzszkolnych,
b. pozaszkolnych,
c. samokształcenia.

Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela
(Dz. U. z 2004 r. Nr 179, poz. 1845)
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
(Dz. U. z 2004 r. Nr 260 poz. 2593 )





I. Znajomość organizacji, zadań
i zasad funkcjonowania szkoły
(§6 ust.2 pkt 1)

Lp ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTO-WANIA
1
Poznanie procedury awansu zawodowego.
• analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego:
-ustawy, -rozporządzenia.
IX 2010r.
Poznanie wymagań dotyczących uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego.

2
Nawiązanie współpracy stażysty z opiekunem stażu.
• rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu,
• zawarcie ustnego kontraktu z opiekunem.
IX 2010r.
Omówienie zasad współpracy. Pomoc opiekuna w przygotowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego.


3
Opracowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły.


• zredagowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły.
IX 2010r.
Sporządzenie Planu Rozwoju Zawodowego.
Wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego
4
Dokumentowanie realizacji Planu Rozwoju Zawodowego.

• gromadzenie dokumen-tacji, zaświadczeń, potwierdzeń, konspek-tów lekcji itp.

Systematyczne gromadzenie wymienionych dokumentów.
5
Zapoznanie się z: -tygodniowym planem zajęć w szkole, -zastępstwami, -zasadami współpracy -dyrektora z pracownikami
-dyżurami

• obserwacja,
• udział w Radach Pedagogicznych
• zespoły
IX 2010r. - - V 2011r.
Organizacja zajęć własnych, udział w lekcjach i zespołach
6
Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjo-nowania szkoły.
Zapoznanie się z podstawo-wymi aktami prawnymi regulu-jącymi pracę szkoły:
• Statut Szkoły,
• Program Wychowawczy i Profilaktyczny Szkoły,
• Wewnątrzszkolny System Oceniania i Klasyfikowania.

IX – X 2010r.
Notatki własne.
7
Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciwpożarowymi.

• lektura obowiązujących przepisów w tym zakresie,
• praktyczne stosowanie zasad BHP podczas codziennej realizacji zajęć dydaktycznych.
IX 2010r. - - V 2011r.
Zaświadczenie z uczestnictwa w szkoleniu BHP.
8
Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu i przedłożenie go Dyrektorowi szkoły.

• przygotowanie sprawo-zdania opisującego przebieg oraz stopień realizacji przyjętego planu rozwoju,
• uwzględnienie zmian i modyfikacji planu rozwoju.

V 2011r.
Sprawozdanie z realizacji stażu.





II. Umiejętność prowadzenia zajęć
w sposób zapewniający właściwą realizację
statutowych zadań szkoły
(§6 ust.2 pkt 2)

Lp ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTO-WANIA
1
Tworzenie własnego warsztatu pracy.
• analiza wybranych zestawów podręczników,
• modyfikacja i tworzenie planów wynikowych dla klas IV-VI

IX 2010r. Plany wynikowe do wybranych programów nauczania.
2
Realizacja programu nauczania matematyki.



• prowadzenie zajęć lekcyjnych,
• poznanie podstawy programowej,
• samodzielne sporządze-nie rozkładów materiału,
• poznanie kryteriów ocen opracowanych w szkole,
• poznanie standardów egzaminacyjnych dla uczniów szkoły podsta-wowej

IX 2010r. - - V 2011r.
Rozkłady materiału
nauczania,
zapisy w dzienniku lekcyjnym i dzienniku elektronicznym.
3
Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym, wewnątrzszkolnym, zewnątrzszkolnym i samokształceniu.
• udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych,
• udział w zewnętrznych formach doskonalenia,
• lektura czasopism i książek o tematyce pedagogicznej, psychologicznej i fachowej,

IX 2010r. - - V 2011r.
Zaświadczenia, potwierdzenie udziału przez opiekuna stażu, sprawozdania. Notatki własne.
4
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu.
• opracowanie konspek-tów,
• konsultacja z opiekunem stażu,
• analiza i opracowanie wyników przeprowa-dzonej lekcji.


IX 2010r. - - V 2011r.
(1 raz w miesiącu)
Konspekty lekcji.
5
Pomoc słabym uczniom.

• zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki w klasie V

IX 2010r. - - V 2011r.
Zapisy w dzienniku zajęć pozalekcyjnych.
6
Doskonalenie własnego warsztatu pedagogicznego.

• wykonywanie pomocy naukowych,
• opracowywanie kart pracy ucznia,
• tworzenie materiałów na gazetkę klasową

IX 2010r. - - V 2011r.
Gromadzone karty pracy ucznia, pomoce naukowe.

7
Doskonalenie multimedialnych technik pracy.
• przygotowanie materiałów na zajęcia z wykorzystaniem komputera,
• publikacja w Internecie Planu Rozwoju Zawodowego oraz wybranych konspektów lekcji,
• przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej,
• obróbka komputerowa materiałów na gazetkę klasową.


IX 2010r. - - V 2011r.
Płyta CD z elektronicznym zapisem dokumentacji dotyczącej stażu.
Adresy portali internetowych z zamieszczonymi materiałami.
Adres strony internetowej szkoły.

8
Rozwijanie umiejętności interpersonalnych.
Współpraca z nauczycielami, dzielenie się doświadczeniami, udostępnianie materiałów metodycznych, analiza i samoocena.
IX 2010r. - - V 2011r.
Kontakty interpersonalne z uczniami i gronem pedagogicznym potwierdzone opinią opiekuna stażu.









III. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów
oraz umiejętności współpracy ze środowiskiem uczniów
(§6 ust.2 pkt 3)

Lp ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTO-WANIA
1
Zapoznanie się z programem wychowawczym i profilaktycznym szkoły.

• analiza programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły.
X 2010r.
Notatki własne.
2
Zapoznanie się ze sposobami groma-dzenia informacji o środowisku uczniów.

• rozmowy ze szkolnym pedagogiem,
• rozmowy z wychowaw-cami klas.
IX 2010r. - - V 2011r.
Potwierdzenie pedagoga oraz wychowawców klas.
3
Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły.
• udział w organizowa-nych wydarzeniach i uroczystościach szkolnych.

IX 2010r. - - V 2011r.
Dokumentacja szkolna, zapisy w dziennikach, potwierdzenia uczestnictwa w imprezach szkolnych.

4
Współorganizowanie konkursów przedmiotowych na terenie szkoły.

Pomoc w organizacji:
• konkursu matematyczno-przyrodniczego
• konkursu „Kangur” i „Kangurek”
• konkursu Albus
X 2010r. - - V 2011r.
Wyniki z konkursów.
5
Poznanie sytuacji uczniów oraz przyczyn występowania trudności.

• rozmowa z pedagogiem szkolnym
IX 2010r. - - V 2011r.
Potwierdzenie pedagoga szkoły.
6
Nawiązanie współpracy z wychowawcami.

• rozmowy,
• konsultacje,
• uwagi,
• wnioski,
• opinie o uczniach.
IX 2010r. - - V 2011r.
Potwierdzenia wychowawców.
IV. Umiejętność omawiania prowadzonych
i obserwowanych zajęć
(§6 ust.2 pkt 4)

Lp ZADANIA FORMY REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTO-WANIA
1
Ustalenie z opiekunem stażu terminów i tematyki zajęć na okres stażu z uwzględnie-niem zajęć obserwowa-nych i prowadzonych.

• opracowanie tematów, zakresu i terminów.
IX 2010r.
Konspekty lekcji, potwierdzenie opiekuna stażu.
2
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela

Hospitacja według wcześniej opracowanych narzędzi, omówienie i zapisanie jej wyników:
• wykorzystanie czasu lekcji
• środki dydaktyczne stosowane na lekcji
• zasady stosowania PSO na lekcji
• indywidualizacja zajęć dla uczniów z trudnoś-ciami w nauce
• indywidualizacja zajęć dla uczniów zdolnych
• lekcje podsumowujące i sprawdzające wiedzę ucznia

IX 2010r. - - V 2011r.

Wnioski z obserwacji i hospitacji.
3
Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności.

Uwzględnienie opinii opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniem.
IX 2010r. - - V 2011r.
Wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć.
4
Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego.

Samoocena.
V 2011r.
Teczka stażysty.



…................................................................................... …..............................…..................................................
(podpis opiekuna stażu) (podpis nauczyciela stażysty)
Wyświetleń: 2344


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.