AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bożena Kosk-Osmólska, 2011-02-03
Brańsk

Przyroda, Konspekty

Konspekt lekcji przyrody: Poznajemy warunki życia na łące i w lesie.

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY

Temat: Poznajemy warunki życia na łące i w lesie.

CELE OPERACYJNE
UCZEŃ:
• Zna warunki panujące w lesie i na łące oraz charakterystyczne dla tych środowisk rośliny i zwierzęta,
• Wymienia warstwy lasu i żyjące tam zwierzęta,
• Potrafi posługiwać się prostymi przyrządami,
• Dostrzega różnice pomiędzy łąką i lasem oraz określa przyczyny tych różnic,
• Potrafi wykonać prosty rysunek na podstawie obserwacji.
METODY:
• Obserwacje i badania w terenie,
• Praca z kartami pracy,
• Praca z przewodnikami i kluczami do oznaczania roślin,
• Gry dydaktyczne.

FORMY PRACY: zespołowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• Kompasy,
• Termometry,
• Chusteczki higieniczne,
• Obręcz hula-hop,
• Miarka krawiecka,
• Kartki,
• Pisaki,
• Samodzielnie wykonane wiatromierze,
• Przewodniki lub klucze do oznaczania roślin,
• Karty pracy,
• Instrukcje dla grup.

Lekcję można przeprowadzić na łące i w lesie lub w ogrodzie szklonym, który dysponuje takimi siedliskami.





TOK LEKCJI:

1. Faza wstępna
Nauczyciel przygotowuje karty pracy i instrukcje dla uczniów oraz potrzebne środki dydaktyczne. Uczniowie przypominają zasady posługiwania się kompasem. Przygotowują ołówki i przyrządy do pomiaru siły wiatru (do patyka należy przymocować pasek folii o wymiarach 2 cm x 30 cm).

2. Faza realizacyjna
Nauczyciel zapoznaje uczniów z zasadami zachowania się podczas zajęć terenowych. Przypomina temat lekcji i dzieli uczniów na cztery grupy, wyznacza liderów grup, rozdaje instrukcje zadań do wykonania, karty pracy i pomoce dydaktyczne.
Uczniowie pracują w grupach według instrukcji. Podczas przejścia na łąkę uczniowie wymieniają swoje skojarzenia związane ze słowem łąka, np.: łąka- trawa, konik polny, mniszek lekarski, żaba, siano, itp. Tę samą czynność wykonują przechodząc do lasu.

3. Faza podsumowująca
Prezentacja wyników obserwacji i doświadczeń. Ocena prac grup następuje po sprawdzeniu przez nauczyciela kart pracy.
Zabawa „ Czy znasz piętra lasu?” Nauczyciel wymienia nazwę rośliny, uczniowie ruchem ciała pokazują piętro lasu, w którym ona się znajduje:
• Runo-kucają,
• Podszyt-stoją prosto,
• Piętro drzew-postawa pionowa, ręce uniesione do góry.




PIŚMIENNICTWO
1. Kotynia T., Soida D. – „Ekologia środowiska w terenie.
Pomysły i pomoce”. Kraków 1994, ROEE
2. Soida D. – „Zasady i techniki edukacji ekologicznej. Organizujemy zieloną szkołę”. Kraków 1994, ROEE, ODOPN








INSTRUKCJA DLA UCZNIA
ZADANIE 1.
Wykonaj następujących pomiarów i obserwacji na łące. Wyniki wpisz do tabeli 1w karcie pracy.
• Określ położenie łąki względem szkoły,
• Zmierz temperaturę powietrza za pomocą termometru umieszczonego na wysokości 1,5 m nad gruntem,
• Nasłonecznienie ustal za pomocą określeń: słonecznie, półcień, cień,
• Wilgotność oceń, przyciskając do gleby chusteczkę higieniczną przez około 3 minuty, określ wielkość plamy: duża plama-duża wilgotność gleby, mała plama-średnia wilgotność, nieznaczna plama lub jej brak-gleba sucha,
• Siłę wiatru określ za pomocą folii przymocowanej do patyka; trzymaj patyk w górze przez 1 minutę. Jeśli pasek folii uniesie się, jak chorągiewka-to siła wiatru jest duża, jeśli lekko się unosi-to siła jest mała. Bezwietrznie jest wtedy, gdy pasek się nie porusza,
• Kierunek wiatru określ za pomocą kompasu (pamiętaj, że wiatr wschodni wieje ze wschodu a zachodni z zachodu),
• Połóż na ziemi hula-hop i policz, ile różnych gatunków roślin rośnie na powierzchni ograniczonej obręczą.
Następnie dokonaj takich samych pomiarów w lesie.

ZADANIE 2.
Zaobserwuj pięć zwierząt występujących na łące. Oznacz je za pomocą klucza, zapisz przykłady w tabeli 1.

ZADANIE 3.
Zaobserwuj pięć roślin występujących na łące. Oznacz je za pomocą klucza, zapisz przykłady w tabeli 1.

ZADANIE 4.
Zaobserwuj cztery różne drzewa występujących w lesie (dwa liściaste i dwa iglaste). Oznacz je za pomocą klucza, narysuj kształty liści tych drzew w tabeli 2 i zapisz przykłady w tabeli 3.

ZADANIE 5.
Zmierz obwód dowolnego, grubego drzewa za pomocą miarki krawieckiej na wysokości 1,3 m. Oszacuj w przybliżeniu wiek drzewa, podstawiając dane do wzoru w karcie pracy.



ZADANIE 6.
Rozpoznaj za pomocą klucza trzy gatunki drzew zaliczanych do podszytu. Wyniki zapisz w tabeli nr 3.

ZADANIE 7.
Rozpoznaj za pomocą klucza pięć gatunków roślin wchodzących w skład runa. Wyniki zapisz w tabeli nr 3.

ZADANIE 8.
Do każdej warstwy lasu wypisz występujące w niej zwierzęta. Wyniki zapisz w tabeli nr 3. Zastanów się, jakie zwierzęta mogą wystąpić we wszystkich warstwach lasu.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4052


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0