AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Konieczny, 2011-01-31
Pszczyna

Przyroda, Scenariusze

Etapy w życiu człowieka - scenariusz lekcji w klasie V

- n +

Etapy w życiu człowieka – scenariusz lekcji przyrody w klasie V

Czas: 45 minut

Cele lekcji:
Cel ogólny: poznanie poszczególnych etapów w życiu człowieka i ich cech charakterystycznych

Cele szczegółowe:
Poznawcze – uczeń zna kolejne etapy w rozwoju człowieka
- uczeń wie jakie są charakterystyczne cechy ludzi w okresie noworodkowym,niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym, szkolnym, dorosłości oraz starości

Kształcące – uczeń potrafi wymienić oraz krótko scharakteryzować kolejne etapy w życiu
człowieka
- uczeń potrafi opisać plan dnia człowieka, będącego w danym okresie rozwoju
- uczeń potrafi na podstawie cech zewnętrznych człowieka nazwać etap rozwojowy w jakim się on znajduje

Wychowawcze – uczeń pracuje z zaangażowaniem na lekcji
- uczeń współpracuje w zespole na wcześniej ustalonych zasadach
- uczeń dokonuje prezentacji wyników pracy na forum klasy

Metody: pogadanka, praca z zeszytem ćwiczeń, praca w grupach (karty pracy), pokaz zdjęć

Forma pracy: grupowa

Środki dydaktyczne: zeszyt ćwiczeń z serii „Przyrodo, witaj!” dla klasy 5, Wyd. WSiP lub ksero treści zadania nr 1, str. 108, karteczki z zapisaną nazwą grupy(noworodek, niemowlę, okres poniemowlęcy, przedszkolak, uczeń, dorosły, starość), karty pracy dla każdej grupy (7 sztuk), zdjęcia przedstawiające ludzi w różnym wieku

Pojęcia nowe: noworodek, niemowlę, okres poniemowlęcy, menopauza

Tok lekcji:

Faza wprowadzająca
1.Przywitanie uczniów, sprawy organizacyjno-porządkowe
2.Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji o rozwoju zarodkowym i płodowym człowieka. Zadanie pytań kontrolnych (odpowiada wskazany przez nauczyciela uczeń)
- co to jest zapłodnienie
- ile tygodni trwa ciąża
- w jakim miejscu w organizmie kobiety dochodzi do zapłodnienia
3.Pytanie nauczyciela: czy po porodzie w życiu człowieka również zachodzą jakieś zmiany? Jakie? (odpowiada wskazany uczeń)
4.Podanie tematu lekcji: W życiu człowieka wyróżnia się kilka okresów
5.Polecenie otwarcia zeszytów ćwiczeń na stronie 108 i wykonania w parach zadania 1 – uporządkowania w odpowiedniej kolejności podanych etapów rozwojowych człowieka. Po wykonaniu zadania chętna osoba czyta odpowiedzi.
Czas: do 10 min


Faza realizacji
1.Wytłumaczenie zasad pracy w grupach oraz tego na czym będzie polegało ich zadanie (wykonanie zadań z kart pracy oraz prezentacja pracy grupy)
2.Podział uczniów na 7 grup – każdy uczeń losuje jedną karteczkę z zapisaną nazwą grupy w jakiej będzie pracował – jest to jednocześnie etap rozwojowy człowieka, jaki dana grupa będzie opracowywała. Uczniowie siadają w grupach.
3.Rozdanie kart pracy i krótkie omówienie poszczególnych zadań
4.Praca w grupach (10-15 min.)
5.Prezentacja pracy poszczególnych grup, uzupełnienie i poprawa ewentualnych błędów przez nauczyciela
Czas: do 25-30 min

Etap podsumowujący
1.Zaprezentowanie przez nauczyciela zdjęć, które przedstawiają ludzi w różnym wieku. Uczniowie wskazują w jakim okresie życia znajduje się przedstawiony na fotografii człowiek.
2.Naprowadzenie uczniów na wniosek, że życie człowieka dzieli się na wiele etapów, a każdy z nich charakteryzuje się swoistymi cechami
Czas: 5 min

Praca domowa
Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń: zad. 2 i 3 str. 108-109 (Przyrodo, witaj!, WSiP)

----------------------------------------------------------

Etapy w życiu człowieka – karta pracy

Imię i nazwisko: .................................................... ....................................................
.....................................................
.....................................................

Etap: .....................................................

1.Zaznaczcie w odpowiednim miejscu na osi czasu okres/etap w życiu człowieka, który został wam przydzielony

|___|____|______|_________|__________|_____________|______
n 1 mies.1 rok 3 lata 6 lat ok.18lat ok. 60lat


2.Cechy charakterystyczne okresu (potrzeby, główne aktywności i obowiązki, cechy wyróżniające). /Skorzystajcie z wiadomości zamieszczonych w podręczniku na str. 191-193/ :









3.Plan dnia:

6.00 – 8.00 ............................................................
8.00 – 10.00 ............................................................
10.00 – 12.00 ............................................................
12.00 – 14.00 ............................................................
14.00 – 16.00 ............................................................
16.00 – 18.00 ............................................................
18.00 – 20.00 ............................................................
20.00 – 22.00 ............................................................
22.00 – 24.00 ............................................................

Opracowanie: Elżbieta Konieczny
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5846


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3



Ilość głosów: 2