Katalog Joanna Sadowska-Pszczoła, 2011-01-28 Lublin Przyroda, Konspekty Dlaczego możemy poruszać się?Joanna Sadowska-Pszczoła Szkoła Podstawowa Klasa: piąta Dział: Mój organizm Temat: Dlaczego możemy poruszać się? Zakres treści: o Budowa i funkcja szkieletu o Rola mięśni o Funkcja stawów. Cele: - wiadomości – uczeń : - zna części szkieletu - nazywa poszczególne mięśnie - wie jakie rodzaje stawów występują w organizmie człowieka - wie jaką funkcję ma kręgosłup - umiejętności – uczeń : - potrafi wskazać na modelu poszczególne kości szkieletu - rozumie zależność między kształtem kości czaszki i kręgosłupa a ich funkcją - potrafi wskazać funkcje czaszki, klatki piersiowej, kręgosłupa - postawy i zachowania ucznia : - wykształcenie prawidłowej postawy ciała , która zapobiegnie skrzywieniu kręgosłupa Typ lekcji : lekcja służąca opracowaniu nowego materiału Metody : obserwacja , ćwiczenia , praca z materiałem źródłowym Forma : praca indywidualna Środki dydaktyczne : model szkieletu , atlas anatomiczny , mikroskop (tkanka kostna i mięśniowa) Przebieg lekcji: Faza wstępna: - sprawy organizacyjne - przypomnienie wiadomości dotyczących najmniejszej jednostki budowy organizmu (komórki), tkanek, narządów i układów. Faza realizacji: - Podanie tematu i celów lekcji. - Na podstawie modelu szkieletu człowieka uczniowie wyodrębniają poszczególne części: · czaszkę, · kręgosłup, · klatkę piersiową, · szkielet kończyn górnych, · szkielet kończyn dolnych. - Próbują określić rolę czaszki oraz klatki piersiowej. - Pracując z atlasem oraz z podręcznikiem uczniowie obserwują jakie wyróżniamy mięśnie oraz jak pracują mięśnie (zginacz, prostownik). - Korzystając z modelu szkieletu człowieka nauczyciel zwraca uwagę na występowanie stawów (ruchome połączenie 2 lub więcej kości). - Uczniowie korzystając z pomocy naukowych określają jak dzielimy stawy w zależności od wykonania ruchu (stawy zawiasowe – ruch w jednym kierunku np. w kolanie, w łokciu i stawy kuliste – ruch wykonywany w różnych kierunkach np. staw barkowy, biodrowy). - Uczniowie oglądają preparaty mikroskopowe: tkankę kostną i tkankę mięśniową. Zadanie domowe: W jaki sposób mogę zapobiegać skrzywieniom kręgosłupa? Opracowała Joanna Sadowska-Pszczoła Wyświetleń: 2202
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |